آناناس و خواص بینظیر آن برای سلامتی

حسام آرین
آناناس، میوه گرمسیری سالم به دلیل طعم ملایم و خوشمزه اش شناخته شده است. آناناس از آمریکای جنوبی سرچشمه گرفته است جایی که کاوشگران اولیه اروپایی به دلیل شباهت آن به یک مخروط چوبی این نام را برایش برگزیدند. این میوه در گذشته به عنوان یک میوه عجیب و غریب مطرح بوده، اما در حال حاضر در سراسر جهان بسیار رایج است.

آناناس و خواص بینظیر آن برای سلامتی

آناناس، میوه گرمسیری سالم به دلیل طعم ملایم و خوشمزه اش شناخته شده است. آناناس از آمریکای جنوبی سرچشمه گرفته است جایی که کاوشگران اولیه اروپایی به دلیل شباهت آن به یک مخروط چوبی این نام را برایش برگزیدند. این میوه در گذشته به عنوان یک میوه عجیب و غریب مطرح بوده، اما در حال حاضر در سراسر جهان بسیار رایج است.

آناناس را می توان به شکل میوه تازه، خشک شده یا آب میوه مصرف کرد. به گزارش تایمزسوفاندیا، آناناس جدا از طعم خوشمزه به دلیل خواص دارویی نیز شناخته شده است چراکه قرن هاست برای درمان مشکلات هضم و التهاب استفاده می شود.

ارزش غذایی آناناس

آناناس عضوی از خانواده بروملیادهاست. بر اساس اعلام مرکز محصولات زراعی و گیاهی دانشگاه پردو، این در واقع تنها بروملیادی است که میوه های خوراکی تولید می کند. از نظر مواد مغذی آناناس حاوی مقدار زیادی ویتامین C و منگنز است که به ترتیب 131 و 76 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه ما را تامین می کند، همچنین میوه کم کالری سرشار از فیبر غذایی و بروملین است (آنزیمی که نقش مهمی در حفظ سلامتی دارد). یک فنجان حاوی 165 گرم تکه های آناناس شامل:
کالری: 82.5
چربی: 1.7 گرم
پروتئین: 1 گرم
کربوهیدرات: 21.6 گرم
فیبر: 2.3 گرم
ویتامین C: 131 درصد از نیاز روزانه
منگنز: 76 درصد از نیاز روزانه
ویتامین B6: 9 درصد از نیاز روزانه
مس: 9 درصد از نیاز روزانه
فولات: 7 درصد از نیاز روزانه
پتاسیم: 5 درصد از نیاز روزانه
منیزیم: 5 درصد از نیاز روزانه
آهن: 3 درصد از نیاز روزانه
علاوه بر این، آناناس حاوی مقادیر کمی از ویتامین های A و K، فسفر، زینک و کلسیم است. در ادامه چند دلیل توضیح داده شده که چرا باید آناناس بخورید.

آناناس به کاهش مشکلات هضم کمک می کند

آناناس به عنوان تسکین دهنده مشکلات گوارشی شناخته شده است. آنزیم بروملین موجود در آناناس به مقدار زیاد به تجزیه مولکول های پروتئین به عناصر سازنده آنها کمک می کند. این امر به جذب راحت تر در روده کوچک و بروز هر نوع مشکلات سوءهاضمه کمک می کند. خوردن آناناس به ویژه برای افرادی که از نارسایی لوزالمعده رنج می برند گزینه بسیار مفیدی است بیماری که در آن پانکراس نمی تواند آنزیم های گوارشی کافی ایجاد کند. جدا از این، آناناس به دلیل داشتن فیبر و آب فراوان ضمن جلوگیری از بروز یبوست پوشش روده را نیز سالم نگه می دارد.

آناناس به کاهش مشکلات هضم کمک می کند

آناناس خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

نتایج چندین مطالعه انجام شده در گذشته نشان می دهد ترکیبات موجود در آناناس به مبارزه با سرطان کمک می کنند که به طور معمول با استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن مرتبط است. تست آزمایشگاهی نشان می دهد بروملین رشد سلول های سرطانی پستان را سرکوب کرده و مرگ سلولی را تحریک می کند. این ماده در سرکوب سرطان در پوست، مجاری صفراوی، سیستم معده و روده بزرگ و سایر نواحی موثر است. مطالعات دیگر نشان می دهد بتاکاروتن موجود در آناناس می تواند بر سرطان پروستات اثر محافظتی داشته باشد.

آناناس باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود

آناناس حاوی طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و سرکوب هر نوع التهاب کمک کند، همچنین خوردن آناناس خطر عفونت های ویروسی و باکتریایی را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهد کودکانی که آناناس می خورند در مقایسه با درمان استاندارد به طور قابل توجهی سریع تر از عفونت سینوس بهبود می یابند. اعتقاد بر این است این خواص ضدالتهابی آناناس به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

آناناس علائم آرتروز را کاهش می دهد

آرتروز یک مسئله مشترک مفصلی در سنین پیری که شامل التهاب در مفاصل است. بروملین آنزیم اصلی آناناس دارای خواص ضدالتهابی است که درد را برای مبتلایان به آرتروز التهابی تسکین می بخشد. مطالعات انجام شده در دهه 1960 نشان می دهد از بروملین برای تسکین علائم آرتریت روماتوئید استفاده می شده است. این آنزیم توانایی تسکین علائم آرتروز را به ویژه در کوتاه مدت دارد. برای درک تاثیر داشتن بروملین در طولانی مدت تحقیقات بیشتری لازم است.

بیشتر بخوانید:میوه و سبزی های سرشار از آب برای رفع تشنگی درماه رمضان

آناناس علائم آرتروز را کاهش می دهد

آناناس به بهبودی سریع پس از ورزش کمک می کند

گنجاندن آناناس در رژیم غذایی زمان بهبودی پس از جراحی یا ورزش را کاهش می دهد. این فایده تا حد زیادی به خواص ضدالتهابی بروملین کمک می کند. مطالعات نشان می دهد آنزیم موجود در آناناس التهاب، تورم، کبودی و درد را پس از جراحی یا یک جلسه تمرین شدید کاهش می دهد. نتایج مطالعه دیگری نشان می دهد خوردن بروملین پس از 45 دقیقه ورزش شدید روی تردمیل ضمن کاهش التهاب به حفظ قدرت بیشتر پس از آن نیز کمک می کند.

آناناس برای استخوان ها مفید است

آناناس منبع غنی از چندین ماده مغذی از جمله کلسیم و منگنز است. این مواد مغذی به جلوگیری از پوکی استخوان، مشکل مشترک مفصلی در سن پیری کمک می کنند، همچنین تراکم استخوان را بهبود می بخشد. هنگام مصرف منگنز باید بسیار مراقب باشید زیرا مصرف زیاد آن خطر ابتلا به اختلالات شناختی را افزایش می دهد.

آناناس برای پوست مفید است

آناناس غنی از ویتامین C و بتا کاروتن هنگام مصرف یا استفاده موضعی برای پوست بسیار مفید است. این امر می تواند به مقابله با آسیب های پوستی ناشی از آفتاب و آلودگی، کاهش چین و چروک و بهبود بافت کلی پوست کمک کند، همچنین ویتامین C به تشکیل کلاژن نیز کمک می کند.

بیشتر بخوانید:مهم‌ترین خواص دسر توت‌فرنگی

موارد خطرناک برای مصرف بیش از حد آناناس

از آناناس به دلیل دارا بودن محتوای بروملین به عنوان نرم کننده گوشت استفاده می شود. آنزیم به سرعت پروتئین و ساختار عضلانی گوشت را تجزیه می کند. خوردن بیش از حد آناناس همزمان منجر به حساسیت دهان از جمله در لب ها، زبان و گونه ها می شود. این امر برای مدتی کمی ناخوشایند است، اما در عرض چند ساعت برطرف می شود.

بثورات مداوم، کهیر یا مشکلات تنفسی نگران کننده است، بنابراین در چنین شرایطی بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
آنزیم بروملین می تواند با برخی از داروها تداخل ایجاد کند و خطرناک است. افرادی که آنتی بیوتیک، داروهای ضد انعقاد خون، رقیق کننده خون، ضدتشنج، باربیتورات، بنزودیازپین، داروهای بی خوابی و داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای مصرف می کنند باید هنگام مصرف آناناس احتیاط کنند.
خوردن آناناس نارس یا نوشیدن آب آن برای سلامتی مضر است و می تواند منجر به اسهال و استفراغ شدید شود. محتوای بالای ویتامین C موجود در آناناس نیز مشکل ساز است. مصرف ویتامین C به مقدار زیاد باعث اسهال، حالت تهوع، استفراغ، شکم درد یا دل درد می شود، بنابراین آناناس را به میزان متوسط مصرف کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ