بهترین راهکار برای داشتن موی سالم

حسام آرین
اغلب افراد دوست دارند موهایی قوی، براق و سالم داشته باشند، اما رسیدن به این هدف چالش برانگیز است زیرا بیشتر افراد مجبور هستند با مشکلی که مانع از دستیابی به این هدف می شود دست و پنجه نرم کنند. ژن ها در مورد نوع مو، قدرت و حجم آن نقش دارند، اما بدان معنا نیست شما هیچ کنترلی بر موهای خود ندارید. به گزارش هلث لاین، در این مقاله راه هایی برای تقویت موها مورد بررسی قرار می گیرد..

اغلب افراد دوست دارند موهایی قوی، براق و سالم داشته باشند، اما رسیدن به این هدف چالش برانگیز است زیرا بیشتر افراد مجبور هستند با مشکلی که مانع از دستیابی به این هدف می شود دست و پنجه نرم کنند. ژن ها در مورد نوع مو، قدرت و حجم آن نقش دارند، اما بدان معنا نیست شما هیچ کنترلی بر موهای خود ندارید. به گزارش هلث لاین، در این مقاله راه هایی برای تقویت موها مورد بررسی قرار می گیرد..

مراقب حرارت وارده به موها باشید

سشوار، اتو، بیگودی های داغ و سایر ابزارهای حالت دهنده گرم به موها آسیب وارد می کنند به ویژه اگر موهای شما خوب، خشک یا مستعد شکستگی باشند. گرمای زیاد ضمن تضعیف موها باعث آسیب دیدن موها می شود. برای محدود کردن آسیب ناشی از خشک کردن مو محققانی که یک مطالعه در سال 2011 انجام دادند توصیه می کنند سشوار را با فاصله حدود 6 اینچ از سطح موهای خود نگه دارید و در یک نقطه متمرکز نشوید. سشوار کشیدن و استفاده از سایر وسایل را به هفته ای 2 یا 3 بار محدود کنید تا بین هر جلسه به موهای خود فرصت ریکاوری بدهید. سشوار و سایر ابزارهای حالت دهنده گرم را روی درجه پایین تنظیم کنید تا احتمال آسیب دیدن مو کاهش یابد، همچنین می توانید برای به حداقل رساندن آسیب از یک محصول محافظ در مقابل حرارت استفاده کنید.

مصرف ویتامین خود را افزایش دهید

مانند سایر اعضای بدن موها نیز برای سالم و قوی بودن به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی احتیاج دارند. تحقیقات نشان می دهد کمبودهای مواد مغذی با ریزش مو مرتبط است. ویتامین ها و مواد معدنی که برای رشد مو مهم هستند:
ویتامین A: در سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج، شیر، تخم مرغ و ماست یافت می شود
ویتامین های گروه B به ویژه بیوتین: در زرده تخم مرغ، جگر، ماهی آزاد، آووکادو، آجیل، دانه ها و محصولات لبنی یافت می شود
ویتامین C: منابع خوب آن شامل مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه ای است
ویتامین D: در ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و غذاهای غنی شده مانند شیر و آب پرتقال یافت می شود
ویتامین E: منابع خوب شامل دانه های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو است
آهن: در صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، عدس و اسفناج یافت می شود
زینک: منابع خوب شامل صدف، گوشت گاو، دانه کدو تنبل و عدس است
اگر دریافت مواد مغذی لازم از غذاهایی که می خورید سخت است شاید بهتر باشد مولتی ویتامین که حاوی این ویتامین ها و مواد معدنی هستند را مصرف کنید. با این حال، مهم است قبل از مصرف هرگونه مکمل به ویژه بیوتین با پزشک خود مشورت کنید. یک تحقیق نشان می دهد مصرف بیوتین بیش از حد می تواند بر نتایج آزمایش ها مانند آزمایشاتی برای تشخیص حملات قلبی تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید:بهترین درمان های خانگی شوره سر

پوست سر خود را ماساژ دهید

افزایش گردش خون در پوست سر به تقویت سلامتی و وضعیت پوست سر کمک می کند، همچنین جریان خون را در فولیکول های مو افزایش می دهد. بر اساس یک مطالعه کوچک در سال 2016، یک ماساژ 4 دقیقه ای پوست سر به طور روزانه توانایی افزایش ضخامت و قدرت مو را با گذشت زمان دارد. با اعمال فشار به صورت حرکات دورانی و با نوک انگشتان پوست سر خود را ماساژ دهید. این کار را می توانید روی موهای خشک یا روی موهای خیس درست قبل از استفاده از شامپو انجام دهید.

پروتئین دریافتی موجود در رژیم غذایی خود را بالا ببرید

دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی برای رشد مو مهم است زیرا غده های مو بیشتر از پروتئین تشکیل شده اند. یک مطالعه نشان می دهد کمبود پروتئین در رژیم غذایی منجر به کم پشتی و ریزش مو می شود. غذاهای غنی از پروتئین که می توانند به تقویت سلامت مو کمک کنند عبارتند از:
تخم مرغ
ماهی مانند خال مخالی و ماهی آزاد
آجیل و دانه ها
گوشت لخم و کم چرب
اسفناج و کلم پیچ
لوبیا و حبوبات

ماسک زرده تخم مرغ را امتحان کنید

زرده تخم مرغ حاوی همان پروتئین هایی است که فولیکول قوی مو را تشکیل می دهد. بر اساس یک مطالعه در سال 2018، پپتیدهای موجود در زرده تخم مرغ به تحریک رشد مو کمک می کنند، همچنین زرده تخم مرغ حاوی چندین ماده مغذی ضروری از جمله ویتامین های A و D، بیوتین و فولات است که با رشد مو و سلامت مو ارتباط دارند. با انجام این مراحل می توانید ماسک زرده تخم مرغ را تهیه کنید:
از 3 زرده تخم مرغ و 3 تا 4 قاشق غذاخوری روغن نارگیل کمی گرم استفاده کنید.
این دو ماده را خوب باهم مخلوط کنید.
هنگامی که ترکیب خوب مخلوط شد به پوست سر و ریشه های مو بمالید.
پس از استفاده از مخلوط یک کلاه دوش سر کنید.
بگذارید ترکیب 10 تا 15 دقیقه روی سر بماند.
سپس با آب خنک بشویید.

با آب خنک یا ولرم دوش بگیرید

دوش گرفتن با آب خیلی گرم یا داغ باعث آسیب به موها در ریشه و کوتیکول می شود ،. بخار دوش می تواند کوتیکول های مو را باز کند در نتیجه موها خشک، وز و مستعد شکستن می شوند. برای محافظت موهای خود را با آب ولرم بشویید سپس دوش خود را با آب خنک روی موها و پوست سر خود به پایان برسانید.

بیشتر بخوانید:معجزه روتین حمام / مراحل داشتن یک حمام لدت بخش و مفید

از آلوئه ورا روی موها و پوست سر خود استفاده کنید

آلوئه ورا سرشار از ویتامین های A و C است که به رشد سلول سالم از جمله سلول های موجود در موهای شما کمک می کنند. علاوه بر این، آلوئه ورا حاوی ویتامین B12 و اسید فولیک است که هر دو برای تقویت موهای سالم مفید است. با این حال، مشخص نیست آیا این ویتامین های مفید با استفاده موضعی آلوئه ورا در پوست سر نفوذ می کنند یا خیر. می توانید ژل خالص گیاه آلوئه را روی موها و پوست سر خود بمالید یا بدنبال محصولات مویی باشید که حاوی مواد آلوئه ورا هستند.

حوله خود را برای یک تی شرت نخی جایگزین کنید

بر اساس اظهارات متخصصان مراقبت از مو خشک کردن موهای مرطوب با حوله پارچه ای پس از شستشو باعث آسیب و شکستگی مو در اثر اصطکاک ایجاد شده بین حوله و مو می شود، بنابراین بهتر است یک حوله میکروفایبر انتخاب کنید یا اینکه یک راه حل ساده تر و ارزان تر استفاده از یک تی شرت نخی ساده است. پارچه تی شرت هنگام خشک کردن ضمن کاهش اصطکاک آسیب و وز شدن کمتری ایجاد می کند. این مراحل را دنبال کنید:
پس از شستشو قسمت هایی از مو را به آرامی فشار دهید تا آب بیشتر از آن خارج شود.
سر خود را به سمت جلو خم کرده و تی شرت را به سبک عمامه دور سر خود بپیچید.
موهای مرطوب خود را به مدت 5 تا10 دقیقه در پیراهن بپیچید سپس باز کنید.
تی شرت را به آرامی دور هر قسمت از مو که رطوبت بیش از حد دارد فشار دهید سپس مطابق معمول خشک و حالت دهید.

درمان روغن داغ را امتحان کنید

درمان های روغن داغ یک انتخاب محبوب برای کمک به بازگرداندن رطوبت به موهای خشک، وز یا آسیب دیده است. درمان روغن نارگیل و آووکادو به ویژه مفید است. بر اساس یک مطالعه در سال 2003، روغن نارگیل توانایی کاهش پروتئین در موهای آسیب دیده را دارد. روغن آووکادو مانند روغن نارگیل نیز حاوی اسیدهای چرب ضروری، ویتامین هایA ، B5 و E است. برای تهیه درمان روغن داغ این مراحل را دنبال کنید:
1 تا 2 قاشق غذاخوری را با هم مخلوط کنید. روغن آووکادو را بسته به طول موهایتان می توانید بیشتر یا کمتر استفاده کنید، اما نسبت هر دو روغن را تقریبا برابر نگه دارید.
مخلوط روغن را در یک ظرف شیشه ای بریزید و آن را به آرامی در قابلمه آب داغ بگذارید.
اجازه دهید روغن حدود 2 دقیقه با هم درون شیشه گرم شوند فقط کمی گرم و خوب مخلوط شود.
دما را روی مچ دست خود آزمایش کنید. باید ولرم باشد نه داغ. اگر به نظر می رسد روغن داغ است نباید آن را لمس کنید. صبر کنید تا خنک شود.
هنگامی که مخلوط روغن در دمای مطمئن قرار گرفت آن را روی پوست سر، ریشه موها و انتهای ساقه بمالید.
کلاه سر کنید و اجازه دهید روغن به مدت 20 دقیقه روی موها بماند.
سپس با آب ولرم خوب بشویید.

در پایان

دستیابی به موهای سالم و قوی مستلزم کار در همه ابعاد است. در حالی که به حداقل رساندن آسیب گرما و شستشوی بیش از حد مهم است آنچه وارد بدن خود می کنید نیز مهم است. خوردن یک رژیم غذایی متعادل شامل طیف گسترده ای از ویتامین ها، مواد معدنی و منابع پروتئینی به تقویت سلامت مو و پوست سر کمک می کند. اگر موهای شما مستعد شکستگی است یا اینکه بیش از حد معمول ریزش مو دارید لازم است به پزشک مراجعه کنید. ریزش مو برای بسیاری از مردان و زنان طبیعی است، اما برخی اوقات می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ