تمام آنچه که باید درباره انجیر بدانید

حسام آرین
انجیر، یک میوه منحصر به فرد پر از صدها دانه ریز و دارای پوست بنفش یا سبز خوراکی است. گوشت میوه آن صورتی رنگ با طعم ملایم و شیرین است. انجیر و برگ های آن سرشار از مواد مغذی بوده و انواع مختلفی از مزایای را برای سلامتی هدیه می دهد. انجیر باعث هضم سالم، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و کنترل […]

انجیر، یک میوه منحصر به فرد پر از صدها دانه ریز و دارای پوست بنفش یا سبز خوراکی است. گوشت میوه آن صورتی رنگ با طعم ملایم و شیرین است. انجیر و برگ های آن سرشار از مواد مغذی بوده و انواع مختلفی از مزایای را برای سلامتی هدیه می دهد. انجیر باعث هضم سالم، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و کنترل در سطح قند خون می شود. به گزارش هلث لاین، در این مقاله انجیر از نظر ارزش غذایی و مورد بررسی قرار می گیرد.

ارزش غذایی انجیر

انجیر تازه سرشار از مواد مغذی و حاوی کالری کمی است که آن را به یک افزودنی عالی در رژیم غذایی سالم تبدیل می کند. یک عدد انجیر تازه با وزن تقریبی حدود 40 گرم حاوی:
کالری: 30
پروتئین: 0 گرم
چربی: 0 گرم
کربوهیدرات: 8 گرم
فیبر: 1 گرم
مس: 3 درصد از ارزش روزانه
منیزیم: 2 درصد از ارزش روزانه
پتاسیم: 2 درصد از ارزش روزانه
ریبوفلاوین: 2 درصد از ارزش روزانه
تیامین: 2 درصد از ارزش روزانه
ویتامین B6: 3 درصد ارزش روزانه
ویتامین K: 2 درصد ارزش روزانه
انجیر تازه حاوی مقداری کالری و قند طبیعی است، اما خوردن چند عدد از آن یک میان وعده مناسب و کم کالری محسوب می شود. از سوی دیگر، انجیر خشک سرشار از قند و کالری است زیرا قند هنگام خشک شدن میوه ها غلیظ می شود، همچنین انجیر حاوی مقادیر کمی از انواع مواد مغذی است به ویژه سرشار از مس و ویتامین B6 است. مس، یک ماده معدنی حیاتی در چندین فرآیند بدن از جمله متابولیسم، تولید انرژی، تشکیل سلول های خونی، بافت های همبند و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. ویتامین B6 به عنوان یک ویتامین اصلی برای کمک به بدن پروتئین رژیم غذایی را تجزیه کرده و پروتئین های جدید ایجاد می کند، همچنین نقش مهمی در سلامت مغز ایفا می کند.

فواید انجیر برای سلامتی

انجیر فواید بسیاری برای سلامتی از جمله سلامتی دستگاه گوارش و قلب و مدیریت سطح قند خون دارد.

انجیر سلامت دستگاه گوارش را ارتقا می دهد

انجیر مدت هاست به عنوان یک درمان خانگی یا یک درمان جایگزین برای مشکلات گوارشی مانند یبوست استفاده می شود زیرا حاوی فیبر است که با نرم کردن و افزودن فله به مدفوع باعث کاهش یبوست می شود و به عنوان یک پروبیوتیک یا منبع غذایی برای باکتری های سالم جمعیت روده به سلامت گوارش کمک می کند. در مطالعات فاز حیوانی عصاره یا رب میوه انجیر به سرعت حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش، کاهش یبوست و بهبود علائم اختلالات گوارشی مانند کولیت اولسراتیو کمک می کند.
یک مطالعه روی 150 فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر با یبوست (IBS-C) نشان داد افر ادی که حدود 4 عدد انجیر خشک معادل 45 گرم در روز مصرف کردند کاهش قابل توجهی در علائم از جمله درد، نفخ و یبوست را در مقایسه با گروه شاهد تجربه کردند. علاوه بر این، یک مطالعه مشابه روی 80 نفر نشان داد مکمل حدود 300 گرم رب میوه انجیر به مدت 8 هفته به صورت روزانه به طور قابل توجهی یبوست را در مقایسه با گرون کنترل کاهش می دهد.

انجیر سلامت عروق و قلب را بهبود می بخشد

انجیر فشارخون و سطح چربی خون را بهبود بخشد که ضمن کمک به بهبود سلامت عروق خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. یک مطالعه نشان داد عصاره انجیر باعث کاهش فشار خون در موش های دارای فشار خون طبیعی، همچنین گروهی که سطح بالایی دارند، شد. مطالعات در فاز حیوانی همچنین بهبود کلسترول تام، کلسترول HDL (خوب) و تری گلیسیرید را هنگام مصرف مکمل با عصاره برگ انجیر نشان داده است. با این حال، در یک مطالعه 5 هفته ای روی 83 نفر با LDL (کلسترول بد) بالا، محققان خاطرنشان کردند افرادی که روزانه حدود 14 عدد انجیر خشک معادل 120 گرم به رژیم غذایی خود اضافه می کنند در مقایسه با گروه کنترل هیچ تغییری در سطح چربی خون ندارند. برای درک بهتر رابطه بین انجیر و سلامت قلب به مطالعات بیشتری در فاز انسانی نیاز است.

انجیر به مدیریت سطح قند خون کمک می کند

یک مطالعه از سال 1998روی 10 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 نشان داد خوردن چای برگ انجیر همراه با صبحانه نیاز انسولینی آنها را کاهش می دهد. در ماه نوشیدن چای برگ انجیر دوز انسولین آنها را حدود 12 درصد کاهش داد. علاوه بر این، یک مطالعه اخیر نشان داد نوشیدنی های حاوی دوز بالای عصاره میوه انجیر دارای شاخص گلیسمی کمتری (GI) نسبت به نوشیدنی های فاقد عصاره میوه انجیر است به این معنی که این نوشیدنی ها تاثیر مطلوب تری بر سطح قند خون دارند. با این حال، میوه انجیر به ویژه انجیر خشک سرشار از قند است و در کوتاه مدت سطح قند خون را افزایش می دهند، بنابراین اگر در مدیریت سطح قند خون خود مشکلی دارید باید مصرف انجیر خشک را محدود کنید.

بیشتر بخوانید:غذاهای مفید برای باکتری های سالم روده

خواص ضدسرطانی انجیر

بسیاری از مطالعات امیدوار کننده در فاز آزمایشگاهی در مورد اثرات برگ انجیر روی سلول های سرطانی انجام شده است. برگ انجیر و لاتکس طبیعی گیاهان انجیر نشانگر فعالیت ضدتوموری در برابر سرطان روده بزرگ انسان، سرطان پستان، سرطان دهانه رحم و سلول های سرطانی کبد است. با این حال، این بدان معنا نیست خوردن انجیر یا نوشیدن چای برگ انجیر همان اثرات را دارد. مطالعات آزمایشگاهی یک نقطه شروع امیدوار کننده را ارائه می دهند، اما مطالعات در از انسانی برای ارزیابی چگونگی تاثیر خوردن انجیر یا برگ انجیر بر رشد سرطان لازم است.

انجیر باعث سلامت پوست می شود

انجیر اثرات مفیدی روی پوست به ویژه در افراد مبتلا به درماتیت آلرژیک یا پوست خشک و خارش دار در نتیجه آلرژی دارد. یک مطالعه روی 45 کودک مبتلا به درماتیت نشان داد کرم ساخته شده از عصاره میوه انجیر خشک که دو بار در روز و به مدت 2 هفته استفاده می شود در درمان علائم درماتیت نسبت به کرم هیدروکورتیزون درمان استاندارد موثرتر است. علاوه بر این، نشان داده شده است ترکیبی از عصاره های میوه ای از جمله عصاره انجیر اثرات آنتی اکسیدانی روی سلول های پوستی، کاهش تجزیه کلاژن و بهبود چین و چروک ها در مطالعات فاز آزمایشگاهی و حیوانی داشته است. برای تعیین تاثیر انجیر بر سلامت پوست تحقیقات بیشتری لازم است.

بیشتر بخوانید:راهکارهای افزایش زیبایی پوست

نکات منفی پیرامون مصرف انجیر

انجیر دارای برخی موارد منفی نیز است به عنوان مثال چون برخی اوقات به عنوان داروی خانگی برای یبوست استفاده می شود ممکن است باعث اسهال یا بروز سایر مشکلات گوارشی شود، همچنی انجیر به نسبت غنی از ویتامین K است که در داروهای رقیق کننده خون تداخل ایجاد می کند و باعث کاهش اثربخشی آنها می شود. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید باید مصرف انجیر و سایر غذاهای غنی از ویتامین K را ثابت نگه دارید تا خطر ابتلا به عوارض را کاهش یابد. در نهایت ممکن است برخی از افراد به انجیر حساسیت داشته باشند، همچنین درخت انجیر حاوی لاتکس طبیعی است که برخی از افراد نسبت به آن حساسیت دارند.

چگونه انجیر را به رژیم غذایی اضافه کنیم؟

روش های مختلفی برای افزودن انجیر به رژیم غذایی وجود دارد که هرکدام مزایای خاص خود را دارند. در اینجا با 4 روش می توان انجیر را در رژیم غذایی خود گنجاند:
تازه. انجیر تازه کالری کمی دارد و یک میان وعده عالی به شمار می آید و یک افزودنی عالی برای سالاد یا دسرها محسوب می شود، همچنین با انجیر تازه می توانید مربا یا کنسرو هم درست کنید.
خشک شده. انجیر خشک سرشار از قند و کالری است، بنابراین باید به میزان متوسط مصرف شود. در نظر داشته باشید انجیر خشک شده در درمان یبوست موثرتر از انجیر تازه است.
برگ انجیر. برگ انجیر مقوی است و می توان از آن به روش های مختلفی استفاده کرد. اغلب به همان روش برگ انگور در تهیه دلمه استفاده می شود.
چای برگ انجیر. چای برگ انجیر از برگ های خشک انجیر تهیه می شود. می توانید آن را خودتان درست کنید یا چای های برگ انجیر را بصورت آنلاین یا در فروشگاه های مخصوص خریداری کنید.

در پایان

انجیر دارای انواع فواید برای سلامتی است. به نظر می رسد علاوه بر میوه، برگ انجیر و چای برگ انجیر برای سلامتی نیز مفید است. به ویژه انجیر خشک به رفع یبوست کمک می کند، اما انجیر به دلیل داشتن ویتامین K در داروهای رقیق کننده خون تداخل ایجاد می کند و انجیر خشک نیز به دلیل داشتن مقدار زیادی قند باید به میزان متوسط مصرف شود. به طور کلی انجیر تازه، برگ انجیر و چای برگ انجیر افزودنی های بسیار خوبی را به رژیم غذایی سالم وارد می کنند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ