درمان های خانگی برای تسکین درد

حسام آرین
داروهای بدون نسخه تسکین دهنده درد مانند ایبوپروفن و استامینوفن موثر هستند، اما استفاده طولانی مدت از آنها عوارض جانبی ایجاد می کنند. داروهای تجویزی ممکن است اعتیاد آور و حتی دارای اثرات سوء باشند. بهترین روش های طبیعی برای تسکین درد کدامند؟ صدها سال مردم از روغن های اساسی، گیاهان و روش های درمانی جایگزین به عنوان مسکن طبیعی استفاده کرده اند. محققان این گزینه ها را به طور کامل مورد بررسی قرار نداده اند، اما برخی شواهد نشان می دهد برخی از روش های درمانی به تسکین درد کمک می کنند.

داروهای بدون نسخه تسکین دهنده درد مانند ایبوپروفن و استامینوفن موثر هستند، اما استفاده طولانی مدت از آنها عوارض جانبی ایجاد می کنند. داروهای تجویزی ممکن است اعتیاد آور و حتی دارای اثرات سوء باشند. بهترین روش های طبیعی برای تسکین درد کدامند؟
صدها سال مردم از روغن های اساسی، گیاهان و روش های درمانی جایگزین به عنوان مسکن طبیعی استفاده کرده اند. محققان این گزینه ها را به طور کامل مورد بررسی قرار نداده اند، اما برخی شواهد نشان می دهد برخی از روش های درمانی به تسکین درد کمک می کنند.

در این مقاله چند مسکن طبیعی درد و دانش پشت آنها توضیح داده شده است. به گزارش مدیکال نیوزتودی، ادامه مطلب را بخوانید تا بیاموزید چگونه به طور طبیعی درد را بدون تکیه بر داروهای مسکن کنترل کنید.

اسانس اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس به طور طبیعی به تسکین درد کمک می کند. مردم از روغن اسطوخودوس برای تسکین درد، کمک به خواب و کاهش اضطراب استفاده می کنند. یک مطالعه در مقیاس کوچک در سال 2012 نشان داد استنشاق روغن اسطوخودوس درد ناشی از سردردهای میگرنی را در مقایسه با دارونما تسکین می دهد، همچنین برخی تحقیقات حاکی از آن است که روغن اسطوخودوس اثرات تسکین دهنده درد، ضدالتهاب و آنتی اکسیدان در حیوانات دارد. سازمان غذا و داروی آمریکا در حال حاضر مواد تشکیل دهنده و دوزهای روغن ضروری را کنترل نمی کند، بنابراین با احتیاط از آنها استفاده کنید و دقت داشته باشید همیشه قبل از استفاده از هرگونه روغن اساسی جدید با پزشک صحبت کنید. از خوردن روغن های اساسی خودداری کنید زیرا این مواد می توانند سمی باشند. در صورت استفاده روغن به صورت موضعی همیشه آن را در روغن حامل رقیق کنید.

روغن اساسی رزماری

رزماری یکی دیگر از روغن های اساسی است که درد را تسکین می دهد. برخی از محققان اظهار داشتند گیاه رزماری به درمان سردرد، درد عضلات و استخوان ها و تشنج کمک می کند، همچنین رزماری باعث کاهش التهاب، شل شدن عضلات گرفته و تقویت حافظه می شود. روغن های اساسی را در روغن حامل مانند روغن زیتون رقیق کنید. محققان اذعان می دارند این گیاه روی گیرنده های مغز موسوم به گیرنده های افیونی عمل می کند که با احساس درد درگیر می شوند. یک کارآزمایی بالینی در سال 2013 دریافت روغن رزماری درد را در افرادی که ترک تریاک را تجربه می کنند کاهش می دهد.

اسانس نعناع

روغن نعناع از گیاه نعناع فلفلی به دست می آید. برخی تحقیقات نشان می دهد گیاه نعناع دارای اثرات ضدالتهابی، ضدمیکروبی و تسکین دهنده درد است. ترکیبات فعال موجود در روغن نعناع شامل کارواکرول، منتول و لیمونن است. افراد اغلب از روغن ضروری نعناع فلفلی به عنوان یک درمان موضعی استفاده می کنند به این معنی که آنها روغن رقیق شده را در ناحیه ای که درد دارد می مالند. در یک بررسی در سال 2015 اشاره شده است افراد به طور سنتی از نعناع فلفلی برای رفع اسپاسم دردناک و مشکلات مرتبط با آرتروز استفاده می کنند، همچنین محققان گزارش دادند استفاده از روغن نعناع روی شقیقه ها و پیشانی سردرد تنشی را تسکین می دهد. از مالیدن روغن نعناع روی پوست باز و ترک خورده خودداری کنید زیرا این امر می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود، بنابراین قبل از استفاده از روغن نعناع روی یک قسمت کوچک روی پوست آن را امتحان کنید.

اسانس اکالیپتوس

اسانس نهایی موجود در این فهرست روش های طبیعی تسکین درد روغن اکالیپتوس است. این داروی گیاهی به کاهش درد، تورم و التهاب در بدن کمک می کند. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد استنشاق روغن اکالیپتوس در مقایسه با روغن بادام درد را تسکین می دهد. شرکت کنندگان روغن اکالیپتوس را به مدت 30 دقیقه در روز به مدت 3 روز استنشاق کردند. در همه آنها بهبودی پس از جراحی تعویض مفصل زانو مشاهده شده است. روغن اکالیپتوس را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. اکالیپتوس آسم را تحریک می کند، همچنین مهم است قبل از استفاده موضعی آن را در روغن حامل رقیق کنید. از خوردن روغن اسانس اکالیپتوس پرهیز کنید زیرا سمی است. برای اطمینان از عدم واکنش آلرژیک پوست نخست روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید.

بیشتر بخوانید:به این دلایل با خودتان حرف بزنید!

میخک

مردم به طور سنتی از میخک به عنوان یک داروی خانگی برای تسکین دندان درد استفاده می کردند. مطالعه ای در سال 2006 نشان داد ژل میخک به اندازه ژل بنزوکائین، ژل موضعی که دندانپزشکان به طور معمول برای کاهش درد سوزن استفاده می کنند موثر است. محققان برای شرکت کنندگان میخک، ژل بنزوکائین یا دارونما استفاده کردند. افراد حاضر در تحقیقات میزان کمتری از درد را با هر دو ژل میخک و بنزوکائین گزارش کردند، اما نه با دارونما. تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا ببینیم میخک چگونه انواع دیگری از درد را تسکین می دهد، همچنین محققان معتقدند میخک دارای فعالیت آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی، ضدقارچی و ضدویروسی است.

کپسایسین

مردم از کپسایسین موجود در فلفل قرمز برای تسکین درد طبیعی استفاده می کنند. این ماده در صورت استفاده موضعی باعث سوزش یا سوزن سوزن شدن خفیف می شود. نتایج یک مطالعه در سال 2011 به نقش مهم کرم ها و وصله های موضعی کپسایسین در مدیریت درد اشاره می کند. بسیاری از محصولات تسکین دهنده درد حاوی کپسایسین هستند. محققان هنوز مطمئن نیستند چرا این ماده درد را تسکین می دهد، اما برخی بر این باورند با کار روی مفصل الیافی حساسیت پوست نسبت به درد را کاهش می دهد، اعصابی هستند که سیگنال های درد را حمل می کنند

زنجبیل

زنجبیل نویدبخش مسکن طبیعی درد است. یک بررسی سیستماتیک در سال 2015 دریافت مصرف 2 گرم زنجبیل در روز به طور متوسط درد عضلانی ناشی از ورزش مقاومتی و دویدن را هنگامی که مردم حداقل 5 روز آن را مصرف می کردند کاهش می دهد، همچنین محققان اذعان می دارند زنجبیل باعث تسریع در بهبودی و کاهش التهاب مربوط به ورزش می شود. سعی کنید با افزودن زنجبیل خام به اسموتی ها یا چای ها این گیاه مقوی را در رژیم غذایی بگنجانید. علاوه براین، افراد می توانند از مکمل های زنجبیل استفاده کنند. با این حال، ماده طبیعی و تازه از فواید بیشتری برای سلامتی برخوردار است. همیشه قبل از مصرف هرگونه مکمل جدید با پزشک خود مشورت کنید زیرا مکمل های غذایی می توانند عوارض جانبی داشته و حتی با داروهای مصرفی تداخل ایجاد کنند.

بابونه گاوی

بابونه گاوی، یک گیاه دارویی در مواردی شامل درمان تب، سردردهای میگرنی، آرتریت روماتوئید، دندان درد، معده درد و افزایش شیر مادر استفاده می شود. بابونه حاوی ترکیباتی است که التهاب و اسپاسم عضلات را کاهش می دهد. برخی از محققان معتقدند ترکیبات اصلی فعال شامل سزکویی ترپن لاکتون ها و فلاونوئیدها هستند. بنیاد میگرن آمریکا اظهار داشت نتایج متفاوتی در مورد موثر بودن بابونه وجود دارد، اما به احتمال زیاد برای پیشگیری از سردردهای میگرنی مفید است. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2011 نتیجه گیری می کند گل و برگ گیاه بابونه دارای خواص ضد درد یا تسکین دهنده درد است. بابونه می تواند عوارضی مانند درد شکمی، حالت تهوع، استفراغ و افزایش خطر خونریزی ایجاد کند، بنابراین مهم است قبل از استفاده از بابونه با پزشک صحبت کنید.

زردچوبه

کورکوما، ماده موثره در زردچوبه دارای ویژگی های تسکین دهنده درد است. یک مطالعه با جمعیت کوچک در سال 2014 نشان داد عصاره کورکوما به اندازه ایبوپروفن برای مدیریت درد در درمان آرتروز زانو در صورت استفاده به مدت 4 هفته موثر است، همچنین زردچوبه یک ادویه گیاهی رایج برای کاهش التهاب است.

طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمانی جایگزین است که به اعتقاد طرفدارانش به کاهش درد کمک می کند. تحقیقات اخیر نیز از این باورها پشتیبانی می کند. مرکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه اظهار داشت طب سوزنی به انواع خاصی از درد کمک می کند، از جمله:
کمردرد
گردن درد
آرتروز یا زانو درد
همچنین ضمن کاهش از دفعات سردرد تنشی از بروز سردردهای میگرنی نیز جلوگیری می کند. یک متاآنالیز در سال 2018 نشان داد طب سوزنی روشی موثر برای کنترل درد مزمن است. محققان نتیجه گرفتند طب سوزنی می تواند به دردهای اسکلتی عضلانی، سردرد و دردهای مرتبط با آرتروز کمک کند. در حال حاضر تحقیقات بیشتری در مورد اثرات طب سوزنی برای سایر بیماری ها مورد نیاز است، اما شواهد بیشتر نشان می دهد طب سوزنی برای بسیاری از انواع درد موثر است.

بیشتر بخوانید:خطرات میوه‌ و سبزی‌ منجمد!

یوگا

یوگا به عنوان یک تمرین مدیتیشن فیزیکی راهی برای کنترل طبیعی درد محسوب می شود. کنترل کمردرد اغلب شامل کشش و فیزیوتراپی است که یوگا نیز همین اثربخشی را دارد. یوگا شامل تمرینات تنفسی، مراقبت از خود و روش های آرام سازی است، بنابراین تمرین یوگا درد مربوط به استرس یا اضطراب را تسکین می بخشد. نتایج یک مطالعه در سال 2013 نشان داد یوگا کمردرد را نیز بهبود می بخشد. مرکز بهداشت ملی و یکپارچه اظهار داشت یوگا به تسکین کمردرد و گردن درد کمک می کند، اما شواهد کافی وجود ندارد که بتواند برای بیماری های دیگر مانند سردرد، آرتروز یا فیبرومیالژیا نیز اثربخش باشد.

مراقبه ذهن آگاهی

افرادی که درد مزمن را تجربه می کنند به طور فزاینده ای به مراقبه ذهن آگاهی به عنوان یک درمان طبیعی روی می آورند. تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، اما مطالعات اولیه امیدوارکننده است. یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز در سال 2017، با بررسی 38 مطالعه در نهایت نتیجه گرفت مراقبه ذهن آگاهی علائم درد، افسردگی و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد. با این حال، نویسندگان می گویند برای بررسی دقیق میزان کارآیی آن مطالعات بیشتری با مقیاس بزرگ تر لازم است.

فواید روش های طبیعی

در حالی که بسیاری از افراد بدون هیچ مشکلی از داروهای تسکین دهنده درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده می کنند، اما افرادی با مشاهده برخی عوارض به مسکن های طبیعی متوسل می شوند که شامل داروهای گیاهی و روش های سنتی مانند یوگا و طب سوزنی است. یک بررسی در سال 2016، استفاده طولانی مدت از استامینوفن را به افزایش خطر حملات قلبی، خونریزی در سیستم هضم و اختلال در عملکرد کلیه پیوند می دهد. در همین حال، برخی تحقیقات نشان می دهد استفاده طولانی مدت از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن خطر زخم معده، نارسایی کلیه و سکته را افزایش می دهد. برخی از درمان های سنتی مانند یوگا، ذهن آگاهی و طب سوزنی نیز برای سلامت روان فرد هم مفید است. داروهای گیاهی سایر مزایا برای سلامتی را کنار اثرات تسکین دهنده درد مانند اثرات آنتی اکسیدانی برای کمک به سلامت بدن فراهم می کنند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

مسکن های طبیعی ممکن است برای انواع درد به اندازه کافی موثر نباشند و هنگام تشدید درد را کاهش ندهند. در این صورت فرد می تواند درد را به روش های دیگر مدیریت کند. هر فردی که درد شدیدی از جمله درد مربوط به یک بیماری زمینه ای دارد باید با پزشک خود صحبت کند. وی می تواند با راهنمایی فرد را در مدیریت بهتر درد کمک کند، همچنین اگر درد بدون دانشت علت بروز آن شروع شود باید به پزشک خود مراجعه کرد.

چشم انداز

هنگامی که شخصی طبق دستورالعمل داروی سنتی تسکین درد را مصرف می کند با راهنمایی پزشک این یک روش ایمن و موثر برای کنترل درد است. با این حال مسکن های طبیعی برای افرادی که می خواهند از عوارض جانبی طولانی مدت داروهای تسکین دهنده درد خودداری کنند گزینه دیگری را ارائه می دهند. افراد می توانند با افزودن چند قطره به یک دستمال یا حمام بخار و استنشاق بخار از روغن های اساسی استفاده کنند، همچنین افراد می توانند گیاهان و ادویه های ذکر شده در بالا را به غذا اضافه کنند. با این حال، اگر شخصی قادر به انجام این کار نباشد می تواند در عوض آنها را به عنوان مکمل مصرف کند. ذهن آگاهی را به راحتی می توان در خانه امتحان کرد. علاوه براین، فیلم های مقدماتی زیادی از یوگاه به صورت آنلاین موجود است که می تواند بع کاهش درد کمک کند. برای امتحان طب سوزنی نیز بهتر است به یک پزشک متخصص و معتبر مراجعه کنید. دقت داشته باشید هر مسکن طبیعی برای همه افراد گزینه مفیدی نیست. برتی برخی از افراد گزینه مسکن در طولانی مدت مناسب است در حالیکه شاید برخی دیگر ترجی می دهند به طور طبیعی و با استفاده از داروهای سنتی درد را کنترل کند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ