فواید تاثیرگذار جعفری برای سلامتی

حسام آرین
جعفری به عنوان یک گیاه محبوب در اغلب دستورالعمل های غذاهای آمریکایی، اروپایی و خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد. جعفری به طور معمول برای افزودن عطر و طعم به غذاهایی مانند سوپ، سالاد و دستورهای طبخ ماهی استفاده می شود. جعفری جدا از کاربردهای فراوان در آشپزی فراوان بسیار مغذی است و تحقیقات نشان می دهد برای سلامتی فواید بیشماری دارد. به گزارش هلث لاین، این مقاله سبزی جعفری و اینکه چگونه این گیاه چشمگیر برای سلامتی مفید است را مورد بررسی قرار می دهد.

جعفری به عنوان یک گیاه محبوب در اغلب دستورالعمل های غذاهای آمریکایی، اروپایی و خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد. جعفری به طور معمول برای افزودن عطر و طعم به غذاهایی مانند سوپ، سالاد و دستورهای طبخ ماهی استفاده می شود. جعفری جدا از کاربردهای فراوان در آشپزی فراوان بسیار مغذی است و تحقیقات نشان می دهد برای سلامتی فواید بیشماری دارد. به گزارش هلث لاین، این مقاله سبزی جعفری و اینکه چگونه این گیاه چشمگیر برای سلامتی مفید است را مورد بررسی قرار می دهد.

جعفری سرشار از مواد مغذی

دو قاشق غذاخوری جعفری معادل 8 گرم:
کالری: 2
ویتامین A: 12 درصد میزان نیاز مصرفی روزانه
ویتامین C: 16 درصد میزان نیاز مصرفی روزانه
ویتامین K: 154 درصد میزان نیاز مصرفی روزانه
جعفری کالری کمی دارد، اما در عین حال سرشار از مواد مغذی مهمی مانند ویتامین های A ، K و C است. ویتامین A به عنوان یک ماده مغذی ضروری نقش اساسی در ایمنی و سلامت چشم دارد. بعلاوه، جعفری برای پوست گزینه مهمی تلقی می شود و بیماری های پوستی مانند آکنه را بهبود می بخشد، همچنین جعفری منبع خوبی از ویتامین K، ماده مغذی پشتیبانی کننده سلامت استخوان و قلب است. در واقع فقط 2 قاشق غذاخوری معادل 8 گرم جعفری ویتامین K بیشتری از نیاز روزانه را تامین می کند. ویتامین K جدا از نقش آن در سلامت استخوان و قلب برای لخته شدن خون ضروری است که به جلوگیری از خونریزی بیش از حد کمک می کند. علاوه بر این، جعفری سرشار از ویتامین C، ماده مغذی که ضمن حیاتی بودن برای سیستم ایمنی بدن سلامت قلب را بهبود می بخشد، است. علاوه بر این، ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند. علاوه بر این، جعفری منبع خوبی از مواد مغذی مانند منیزیم، پتاسیم، فولات، آهن و کلسیم محسوب می شود.

جعفری قند خون را بهبود می بخشد

جدا از دیابت، افزایش سطح قند خون می تواند به دلیل رژیم غذایی ناسالم یا کمبود ورزش رخ دهد. افزایش سطح قند خون خطر ابتلا به عوارضی مانند مقاومت به انسولین، دیابت، بیماری قلبی، سندرم متابولیک و مجموعه ای از علائم شامل کلسترول بالا و قند خون بالا و سندرم متابولیک را افزایش می دهد. مطالعات حیوانی نشان می دهد آنتی اکسیدان های موجود در سبزی جعفری به طور موثری سطح بالای قند خون را کاهش می دهند. همراه با یک رژیم غذایی متعادل افزودن جعفری به غذاها به حمایت از سطح قند خون سالم کمک می کند. برای درک بهتر اثرات جعفری بر سطح قند خون مطالعات در فاز انسانی لازم است.

جعفری از سلامت قلب حمایت می کند

بیماری های قلبی مانند حملات قلبی و مغزی علت اصلی مرگ در سراسر جهان است. رژیم غذایی ناسالم، عدم ورزش، سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل همگی می توانند در بروز بیماری قلبی نقش داشته باشند. جعفری حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی از جمله آنتی اکسیدان های کاروتنوئید است که با کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی برای سلامت این اندام مفید هستند. به عنوان مثال، رژیم های غذایی غنی از کاروتنوئید برای بهبود عوامل خطر بیماری های قلبی مانند التهاب مزمن و افزایش فشار خون و سطح کلسترول LDL (بد) نشان داده شده است. علاوه بر این، مطالعات جمعیتی نشان می دهد رژیم های غذایی حاوی کاروتنوئید خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند بیماری عروق کرونر را کاهش می دهد، همچنین جعفری حاوی ویتامین C، یک آنتی اکسیدان قوی است که برای سلامت قلب مفید به شمار می آید.

جعفری به سلامت کلیه کمک می کند

کلیه ها به عنوان ارگان های مهم به طور مداوم خون را فیلتر می کنند، زائدات و آب اضافی را از بدن با ادرار دفع می کند. برخی اوقات هنگام تیره و غلیظ شدن ادرار ایجاد رسوبات معدنی منجر به بروز یک بیماری دردناک به نام سنگ کلیه می شود. یک مطالعه روی موش های دارای سنگ کلیه نشان داد افرادی که با جعفری تحت درمان قرار می گیرند میزان دفع کلسیم و پروتئین در ادرار را کاهش می دهند، همچنین pH ادرار در مقایسه با گروه کنترل افزایش می یابد، همچنین جعفری به دلیل داشتن آنتی اکسیدان از جمله فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین C دارای خاصیت ضدالتهابی است. علاوه بر این، جعفری با کاهش فشار خون بالا، عامل خطر عمده برای بیماری کلیه به سلامت این اندام ها کمک می کند. جعفری سرشار از نیترات است که ضمن کمک به اتساع رگ های خونی باعث بهبود جریان خون و کاهش فشار خون می شود. تحقیقات نشان می دهد غذاهای غنی از نیترات مانند جعفری به حفظ سطح فشار خون سالم کمک می کنند.

خواص ضدالتهابی جعفری همراه با توانایی آن در تنظیم pH ادرار و کاهش فشار خون می تواند به سلامت کلیه ها و کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه کمک کند. به خاطر داشته باشید جعفری دارای اگزالات به نسبت زیادی است، ترکیباتی که خطر سنگ کلیه را افزایش می دهند. هنوز هم متخصصان بهداشت توصیه می كنند فقط افراد مبتلا به هیپراكسالوریا که با دفع بیش از حد اگزالات در ادرار مشخص می شوند مصرف اگزالات رژیم غذایی خود را محدود كنند.

سایر مزایای جعفری برای سلامتی

جعفری به روش های زیر هم سلامتی را بهبود می بخشد:
خواص ضدباکتری جعفری حاوی روغن های اساسی از جمله آپیول و میریستیسین است که دارای اثرات ضدباکتری هستند و با باکتری های مضر مانند استافیلوکوکوس اورئوس مبارزه می کنند.
جعفری برای سلامت استخوان مفید است، جعفری سرشار از ویتامین K، پتاسیم، منیزیم و کلسیم است که همه آنها برای سلامت استخوان ضروری هستند.
جعفری مصونیت را تقویت می کند. تحقیقات نشان می دهد آپی ژنین، آنتی اکسیدان موجود در جعفری عملکرد سیستم ایمنی بدن را با کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب سلولی تنظیم می کند.
جعفری سلامت کبد را افزایش می دهد.
افزودن جعفری به رژیم غذایی
جعفری به عنوان یک گیاه همه کاره افزودن آن به بسیاری از غذاها آسان است.
در اینجا چند روش برای افزودن جعفری به رژیم غذایی وجود دارد:
به عنوان تزیین روی ماکارونی یا سوپ استفاده کنید.
جعفری را خرد کرده و به سالادها اضافه کنید.
در پخت تخم مرغ یا فریتاتا استفاده کنید.
با دانه کاج، روغن زیتون، پنیر پارمزان و جعفری تازه یک پستو درست کنید.
برای تقویت مواد مغذی و بخشیدن طعم به اسموتی ها اضافه کنید.
جعفری را روی پیتزای خانگی استفاده کنید.
جعفری را به نان خانگی اضافه کنید.
جعفری را به آب میوه های خانگی اضافه کنید.
جعفری را به سوپ ها و خورش ها برای افزودن عطر و طعم استفاده کنید.
برای طعم دادن به غذاهایی مانند ماهی، مرغ و غذاهای گوشتی استفاده کنید.

نحوه نگهداری جعفری

برای ذخیره بهتر جعفری تازه نخست پایین ساقه آن را جدا کنید. یک لیوان یا شیشه را تا نیمه با آب پر کنید سپس انتهای ساقه را درون آب قرار دهید. اگر گیاه را در یخچال نگهداری می کنید بهتر است آن را داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید. هر دو روز یکبار آب را عوض کنید و هنگامی که برگ ها قهوه ای شدند گیاه را دور بریزید. به این ترتیب جعفری ممکن است تا دو هفته تازه بماند. جعفری خشک نیز در یک ظرف ضدهوا در یک محیط تاریک و خنک به مدت 6 ماه تا یک سال دوام می آورد.

در پایان

جعفری سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی مانند ویتامین هایA ، K و C است که ضمن بهبود قندخون از سلامت قلب، کلیه و استخوان پشتیبانی می کند. علاوه بر این، این گیاه به راحتی می تواند به بسیاری از غذاهای خوشمزه اضافه شود. جعفری تا 2 هفته تازه می ماند در حالی که جعفری خشک تا یک سال دوام دارد. افزودن جعفری به رژیم غذایی ضمن تقویت عطر و طعم به دستور العمل های مورد علاقه تان سلامتی را نیز تقویت می کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ