خواص جادویی ماش / از کاهش وزن تا کنترل دیابت

حسام آرین
مونگ دال یا ماش دل یکی از رایج ترین نوع عدس هایی است که در هند برای تهیه برخی غذاها استفاده می شود. ماش، گیاه بومی هند از خانواده حبوبات است که سپس به چین و مناطق مختلف آسیای جنوب شرقی منتقل شد. ماش به عنوان یك ابرغذا شناخته می شود زیرا یكی از غنی ترین منابع پروتئین گیاهی در جهان محسوب می شود.

مونگ دال یا ماش دل یکی از رایج ترین نوع عدس هایی است که در هند برای تهیه برخی غذاها استفاده می شود. ماش، گیاه بومی هند از خانواده حبوبات است که سپس به چین و مناطق مختلف آسیای جنوب شرقی منتقل شد. ماش به عنوان یك ابرغذا شناخته می شود زیرا یكی از غنی ترین منابع پروتئین گیاهی در جهان محسوب می شود. یک فنجان حاوی 200 گرم ماش حاوی موارد زیر است:
کالری: 212
چربی: 0.8 گرم
پروتئین: 14.2 گرم
کربوهیدرات: 38.7 گرم
فیبر: 15.4 گرم
فولات B9: 80 درصد از نیاز روزانه
منگنز: 30 درصد از نیاز روزانه
منیزیم: 24 درصد از نیاز روزانه
ویتامین B1: 22 درصد از نیاز روزانه
فسفر: 20 درصد از نیاز روزانه
آهن: 16 درصد از نیاز روزانه
زینک: 11 درصد از نیاز روزانه
علاوه بر این، ماش سرشار از اسیدهای آمینه ضروری مانند فنیل آلانین، لوسین، ایزولوسین، والین، لیزین و آرژینین است. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا باید ماش را در رژیم غذایی خود اضافه کنیم.

ماش به کاهش وزن کمک می کند

ماش سرشار از فیبر و پروتئین است که هر 2 ماده شناخته شده برای سیر نگه داشتن و جلوگیری از سوءاستفاده است، همچنین پروتئین برای بازسازی و ترمیم سلول های آسیب دیده نیز مورد نیاز است. دال و برنج با هم حاوی تمام اسیدهای آمینه هستند که برای تولید پروتئین کامل لازم هستند. دال و برنج بهترین گزینه وعده غذایی برای افرادی است که سعی در کاهش وزن دارند زیرا مواد غذایی گیاهی کمی وجود دارد که منابع کامل پروتئین هستند.

ماش به کنترل علائم دیابت کمک می کند

ماش دارای شاخص گلیسمی پایین است. GI این عدس 38 است که برای افرادی که با دیابت سر و کار دارند گزینه بسیار عالی است. جدا از این، گیاه ماش سرشار از پروتئین، منیزیم و فیبر است که می تواند به پایین آمدن سطح انسولین و گلوکز خون در بدن کمک کند.

ماش هضم را بهبود می بخشد

ماش حاوی پکتین است، نوعی فیبر محلول که می تواند روده را با کمک به حرکت آسان غذا از طریق روده و دستگاه گوارش منظم نگه دارد. علاوه بر این، این ماده حاوی نشاسته مقاومتی است که مانند فیبرهای محلول کار می کند و به رشد باکتری های سالم روده کمک می کند. ماش در مقایسه با انواع دیگر عدس سبک و هضم راحتی دارد.

بیشتر بخوانید:تمام آنچه که باید درباره انجیر بدانید

ماش فشار خون را کاهش می دهد

فشار خون بالا یکی از شکایات رایج افراد در سنین بالا است که آنها را در معرض خطر بیماری قلبی قرار می دهد. افزودن ماش به رژیم غذایی می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. مطالعات نشان می دهد مصرف یک رژیم غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و فیبر به کاهش خطر فشار خون کمک می کند.

ماش برای زنان باردار مفید است

ماش سرشار از فولات یک گزینه غذایی مناسب برای زنان باردار است. خوردن غذاهای غنی از فولات در دوران بارداری برای رشد و نمو جنین ضروری است. یک فنجان حاوی ماش پخته شده 80 درصد نیاز روزانه به فولات را برای بدن تامین می کند. نه تنها این بلکه ماش غنی از آهن و پروتئین و برخی از مواد مغذی دیگر مورد نیاز در دوران بارداری است.

بیشتر بخوانید:درمان سریع و آسان تبخال

ماش از گرمازدگی جلوگیری می کند

گرمازدگی در روزهای گرم تابستان امریرایج است و اگر می خواهید از این عارضه در امان بمانید و دچار مشکل نشوید ماش بخورید. ماش دارای خواص ضدالتهابی است که به محافظت در برابر گرمازدگی، دمای بالای بدن و تشنگی کمک می کند. نوشیدن سوپ ماش ضمن کمک به حفظ رطوبت بدن آنتی اکسیدان های موجود در آن از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد دفاع می کند.

در پایان

ماش را می توان به اشکال مختلف در رژیم غذایی گنجاند. می توانید چندین دستور العمل با آن را امتحان کنید. فقط هنگام جوانه زدن ترکیب غذایی آن تغییر می کند. ماش جوانه زده دارای کالری کمتری و اسیدهای آمینه آزاد و آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به نوع غیر جوانه خورده است، همچنین جوانه زدن میزان اسید فیتیک را که یک ماده مغذی ضدجذب مواد معدنی در بدن است کاهشمی دهد.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ