بهترین راه های ترک سیگار در سریع ترین زمان

حسام آرین
تنباکو قاتل است، افرادی که سیگار می کشند یا از انواع دیگر تنباکو استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که از دخانیات استفاده نمی کنند بیشتر دچار مرگ و بیماری می شوند. اگر سیگار می کشید شاید نگران سلامتی خود باشید و البته به احتمال زیاد ترک سیگار نیز برای شما نگران کننده و سخت است. […]

تنباکو قاتل است، افرادی که سیگار می کشند یا از انواع دیگر تنباکو استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که از دخانیات استفاده نمی کنند بیشتر دچار مرگ و بیماری می شوند. اگر سیگار می کشید شاید نگران سلامتی خود باشید و البته به احتمال زیاد ترک سیگار نیز برای شما نگران کننده و سخت است.

نیکوتین بسیار اعتیادآور است و ترک سیگار به ویژه بدون دریافت کمک کاری بسیار دشوار است. در حقیقت، تلاش اکثر مردم در نخستین بار ترک سیگار با شکست مواجه می شود و احتمال می رود این فرآیند بیش از یک بار طول بکشد، اما حتما می توانید آن را ترک کنید. برای بیشتر مصرف کنندگان دخانیات ولع مصرف آن یا اصرار به سیگار کشیدن بسیار قدرتمند است.

هنگام ایجاد تمایل به استفاده از دخانیات به یاد داشته باشید گرچه ممکن است این ولع شدید باشد، اما بدانید چه سیگار بکشید و چه تنباکو بجوید ظرف 5 تا 10 دقیقه از بین می رود، بنابراین هر بار که در برابر ولع مصرف دخانیات مقاومت می کنید یک قدم به قطع مصرف دخانیات برای همیشه نزدیک می شوید. اولین قدم برای ترک سیگار تصمیم گیری است. تاریخ ترک را برای خود مشخص کنید سپس سپس از منابع فراوان موجود برای کمک در ترک سیگار موفقیت آمیز استفاده کنید.

به گزارش مایوکلینیک، در اینجا چند روش برای کمک به شما در مقاومت در برابر میل به سیگار کشیدن یا استفاده از دخانیات در صورت بروز ولع مصرف دخانیات آورده شده است.

درمان جایگزینی نیکوتین را امتحان کنید

با پزشک خود در مورد درمان جایگزینی نیکوتین مشورت کنید. گزینه ها عبارتند از:
تجویز نیکوتین در اسپری بینی یا استنشاق
تکه های نیکوتین آدامس و قرص های نیکوتین دار بدون نسخه
داروهای تجویز شده غیرنیکوتین برای ترک سیگار مانند بوپروپیون و وارنیکلین
روش های درمانی کوتاه مدت جایگزینی نیکوتین مانند آدامس های نیکوتین، قرص های پاستیلی، اسپری های بینی یا استنشاق به شما در غلبه بر ولع مصرف شدید کمک می کنند. سیگارهای الکترونیکی نیز اخیرا به عنوان روش جایگزینی برای سیگار کشیدن به روش سنتی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. با این حال، مطالعات بیشتری برای تعیین تاثیر سیگارهای الکترونیکی در ترک سیگار و ایمنی طولانی مدت این وسیله لازم است.

از عوامل محرک دوری کنید

در مواردی مانند مهمانی ها، استرس داشتن یا نوشیدن قهوه که اغلب سیگار می کشید یا تنباکو می جوید اصرار برای مصرف دخانیات در شدیدترین حالت خود قرار دارد، بنابراین موقعیت های محرک خود را شناسایی کرده و برنامه ای در نظر داشته باشید که به طور کامل از آنها اجتناب کنید یا بدون استفاده از دخانیات از آنها عبور کنید. خود را برای عود سیگار کشیدن تنظیم نکنید. اگر به طور معمول در حال صحبت با تلفن سیگار می کشید یک قلم و کاغذ را نزدیک خود داشته باشید تا جای سیگار کشیدن خود را با آنها سرگرم کنید.

از روش به تاخیر انداختن استفاده کنید

اگر احساس می کنی در مقابل ولع مصرف تنباکو تسلیم می شوید به خود بگویید باید 10 دقیقه دیگر صبر کنم سپس کاری را با هدف منجرف کردن حواس خود انجام دهید. سعی کنید به یک منطقه عمومی و بدون دود بروید. این ترفندهای ساده شاید برای از بین بردن ولع مصرف توتون کافی در برخی افراد کافی باشد.

دهان خود را مشغول کنید

برای مقابله با ولع مصرف دخانیات دهان خود را مشغول کنید یعنی آدامس بدون قند یا آب نبات سخت بجوید، هویج خام، کرفس، آجیل یا تخمه آفتابگردان بخورید تا دهان خود را مشغول نگه دارید.

“فقط یکی” نداشته باشید

احتمال می رود در فرآیند ترک سیگار وسوسه شوید فقط یک عدد سیگار بکشید تا میل و ولع خود برای آن را ارضا کنید، اما خود را فریب ندهید همان جا این فکر را از سر خود بیرون کنید. اغلب اوقات روشن کردن یک عدد سیگار منجر به سیگار کشیدن های بعدی می شود، بنابراین به همین راحتی از پروسه ترک سیگار دور می شوید.

فعال شوید

فعالیت بدنی ضمن منجرف کردن اشتیاق شما از سمت تنباکو از شدت ولع سیگار کشیدن نیز می کاهد. حتی فعالیت های فیزیکی کوتاه مدت مانند چند بار بالا و پایین رفتن از پله ها نیز می تواند در از بین بردن اشتیاق مصرف تنباکو نقش داشته باشد حتی می توانید برای پیاده روی یا دویدن از خانه خارج شوید. اگر در خانه یا محل کار خود گیر کرده اید اسکات، خمیدگی های عمیق زانو، دویدن در جای خود یا بالا و پایین رفتن از پله ها را امتحان کنید. اگر فعالیت بدنی گزینه مورد علاقه شما نیست انجام مراقبه، سوزن دوزی، کار با چوب یا نوشتن را امتحان کنید یا کارهایی مانند جاروبرقی کشیدن را برای پرت کردن حواس خود انجام دهید.

تکنیک های آرام سازی را تمرین کنید

سیگار کشیدن شاید راهی برای مقابله با استرس باشد، اما مقاومت در برابر ولع مصرف تنباکو خود نیز می تواند استرس زا باشد. با تمرین تکنیک های آرام سازی مانند تمرینات تنفس عمیق، شل شدن عضلات، یوگا، تجسم، ماساژ یا گوش دادن به موسیقی آرامش بخش استرس را کاهش دهید یا مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید:راه های خانگی و طبیعی برطرف کردن بوی بد دهان

برای دریافت حمایت تماس بگیرید

برای کمک در تلاش برای مقاومت در برابر ولع مصرف دخانیات با یکی از اعضای خانواده، دوست یا عضو گروه پشتیبانی در ارتباط باشید. می توانید با تلفن گپ بزنید، با هم به پیاده روی بروید یا دورهم برای گذراندن اوقات خوشی جمع شوید.

به صورت آنلاین پشتیبانی بگیرید

برای غلبه بر ولع سیگار کشیدن به یک برنامه ترک سیگار آنلاین بپیوندید یا وبلاگ هیا مرتبط را بخوانید یا برای شخص دیگری که با ولع مصرف دخانیات دست و پنجه نرم می کند پیام های دلگرم کننده ارسال کنید. از نحوه برخورد دیگران با مصرف ولع مصرف تنباکو بیاموزید.

بیشتر بخوانید:روش های ساده کنترل فشار خون بالا بدون مصرف دارو

مزایای ترک سیگار را برای خود یادآوری کنید

دلایل ترک سیگار و مقاومت در مقابل ولع مصرف دخانیات را با صدای بلند بنویسید. اینها شامل موارد زیر است:
احساس بهتری
سالم تر شدن
عزیزان خود را از دود سیگار مصون نگه دارید
پس انداز
به یاد داشته باشید تلاش برای غلبه بر وسوسه سیگار کشیدن همیشه بهترین کار نیست بلکه هر بار که در برابر ولع مصرف تنباکو مقاومت می کنید یک قدم به دنیای عاری از دخانیات نزدیک می شوید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ