کمبود چه ویتامین هایی باعث خستگی می شوند؟

حسام آرین
آیا شما در زمره افرادی قرار دارید که همیشه خسته هستید؟ خستگی مداوم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یک از آنها به کمبود برخی ویتامین ها در بدن مربوط می شود.

آیا شما در زمره افرادی قرار دارید که همیشه خسته هستید؟ خستگی مداوم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یک از آنها به کمبود برخی ویتامین ها در بدن مربوط می شود.

به گزارش ان دی تی وی، در اینجا کمبود ویتامین هایی که در خستگی نقش دارند معرفی می شوند. خستگی مداوم در طول روز انجام عملکردهای روزمره را سخت می کند.

دلایل احتمالی زیادی مانند کمبود خواب، سطح پایین فعالیت بدنی یا رژیم غذایی نامناسب می تواند پشت خستگی مداوم نهفته باشد، همچنین خستگی مداوم نیز می تواند نشانه برخی از بیماری ها باشد، اما در اکثر موارد نشانه کمبود یک ویتامین خاص یا چندین ویتامین است. بسیاری از افراد نشانه های معمول کمبود ویتامین را نادیده می گیرند. اگر شما هم به دلیل خستگی یا خستگی مداوم در انجام کارهای روزمره خود با مشکل روبرو هستید در اینجا برخی از کمبودهای ویتامین وجود دارد که باید برطرف شوند.

کمبود ویتامین هایی که منجر به خستگی مداوم می شوند

ویتامین B12

ویتامین B12 برای تولید سلول های قرمز خون و دی ان ای گزینه ضروری است، همچنین برای عملکرد سیستم عصبی نیز نقش بسزایی ایفا می کند. هنگامی که بدن به اندازه کافی ویتامین B12 دریافت نمی کند همیشه احساس می کند، همچنین منجر به بروز ضعف می شود. کمبود ویتامین B12 بر تولید گلبول های قرمز خون که بر انتقال اکسیژن به بدن تاثیر می گذارد که روی خستگی اثر دارد. منابع غذایی ویتامین B12 ماهی، گوشت، تخم مرغ، ماهی آزاد و غلات غنی شده است.

بیشتر بخوانید:چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

ویتامین D

ویتامین D به عنوان ویتامین آفتاب برای عملکرد مناسب بدن گزینه ضروری است. این ویتامین برای سلامت استخوان ها و دندان ها مهم است زیرا در جذب کلسیم از رژیم غذایی نقش بسزایی ایفا می کند، همچنین وظیفه عملکرد بهینه سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد. کمبود ویتامین D نیز می تواند منجر به بروز خستگی شود که اغلب نادیده گرفته می شود، همچنین مطالعات ارتباط بین کمبود ویتامین D و خستگی یا خستگی مداوم را برجسته کرده است. نور خورشید یکی از بهترین منابع تامین ویتامین D محسوب می شود بدن در معرض نور خورشید ویتامین D تولید می کند. از منابع غذایی حاوی ویتامین D می توان به ماهی قزل آلا، روغن جگر ماهی، زرده تخم مرغ، قارچ و غذاهای غنی شده اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:با این ۵ ویتامین به جنگ آکنه بروید

ویتامین C

ویتامین C به دلیل خواص آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار شناخته شده است، همچنین برای پوست و موها گزینه مفیدی محسوب می شود. یکی از نخستین علائم کمبود ویتامین C خستگی و خستگی مداوم است، همچنین ویتامین C برای جذب آهن از رژیم غذایی نقش بسزایی ایفا می کند که برای تشکیل و عملکرد سلول های قرمز خون مهم است. برخی منابع تامین ویتامین C شامل مرکبات، کیوی، آناناس، پاپایا، توت فرنگی، هندوانه و انبه است.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ