نکات تغذیه ای طلایی برای دوران بارداری

حسام آرین
بسیاری از زنان به ویژه مادرانی که نخستین بارداری خود را تجربه می کنند ممکن است در مورد تعدادی از مسائل مربوط به بارداری از جمله مواد غذایی بی خطر یا مضر توصیه های متناقضی دریافت کنند. اگر باردار هستید یک رژیم غذایی سالم برای اطمینان از سلامت کودک گزینه مهمی است. اگر باردار هستید خطرات عمده آلودگی مواد غذایی شامل موارد زیر […]

بسیاری از زنان به ویژه مادرانی که نخستین بارداری خود را تجربه می کنند ممکن است در مورد تعدادی از مسائل مربوط به بارداری از جمله مواد غذایی بی خطر یا مضر توصیه های متناقضی دریافت کنند. اگر باردار هستید یک رژیم غذایی سالم برای اطمینان از سلامت کودک گزینه مهمی است. اگر باردار هستید خطرات عمده آلودگی مواد غذایی شامل موارد زیر است:
توکسوپلاسما گوندی، انگلی که در گوشت نپخته، سبزی های نشسته و جعبه های کثیف گربه ها یافت می شود
لیستریا مونوسیتوژنز، باکتری که ضمن آلوده کردن غذاهای آماده و لبنیات غیرپاستوریزه می تواند در یخچال نیز رشد کند
جیوه، یک فلز سنگین که در انواع خاصی از ماهی ها یافت می شود
این سموم با ایجاد بیماری های جدی می توانند رشد جنین را تحت تاثیر قرار دهندف بنابراین باید در دوران بارداری از مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها خودداری کرده یا مصرف آنها را محدود کنید. به گزارش هلث لاین، رژیم غذایی خود را با پزشک در میان بگذارید و در مورد هر گونه نگرانی یا علائمی که دارید با وی مشورت کنید.

توکسوپلاسموز و نحوه اجتناب از آن

انگل توکسوپلاسما گوندی باعث توکسوپلاسموز می شود. بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، بیش از 60 میلیون نفر در ایالات متحده به توکسوپلاسموز مبتلا هستند. انگل در موارد زیر وجود دارد:
میوه ها
سبزی ها
گوشت نپخته
مدفوع گربه
علائم توکسوپلاسموز
اکثر افراد مبتلا علائمی ندارند، اما افراد دارای علائم ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:
تورم غدد لنفاوی
دردهای عضلانی
تب
سردرد
توکسوپلاسموز شدید مغز و چشم را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به کاهش یا تاری دید می شود. توکسوپلاسموز حتی می تواند منجر به زایمان زودرس شود، همچنین موارد زیر را در جنین ایجاد می کند:
نابینایی
ناشنوایی
ناتوانی های فکری
ناتوانی در رشد
وزن کم هنگام تولد
اگر در نخستین بارداری به توکسوپلاسموز مبتلا شوید خطر اثرات آن روی جنین در حال رشد افزایش می یابد. کودکانی که با توکسوپلاسموز متولد می شوند ممکن است در ابتدا علائمی از خود نشان ندهند، اما علائم آنها در بزرگسالی می تواند بروز کند.

نکاتی برای پیشگیری

برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به توکسوپلاسموز این نکات را دنبال کنید:
تمام میوه ها و سبزی ها را قبل از خوردن به خوبی بشویید زیرا انگل اغلب در خاک وجود دارد.
تمام تخته گوشت و چاقوها را پس از استفاده با آب گرم و صابون بشویید.
همه گوشت ها را تمیز کنید.
دستان خود را پس از لمس سبزی های نشسته، بستر گربه ها، خاک، ماسه یا گوشت خام بشویید.
تمام گوشت ها را به طور کامل بپزید.
گوشت ها را هنگام نگهداری از سایر مواد غذایی جدا کنید.
اگر گربه دارید از شخص دیگری بخواهید در دوران بارداری بستر گربه را تمیز کند و هنگام باغبانی یا کار با خاک نیز دستکش بپوشید.
ابتلا به توکسوپلاسموز از گربه ها امری نادر است. اکثر افراد آن را از گوشت کم پخته یا خام و سبزیجات نشسته می گیرند. داروهایی برای درمان توکسوپلاسموز در دوران بارداری موجود است.

لیستریوز و چگونگی جلوگیری از ابتلا به آن

باکتری لیستریا مونوسیتوژنز باعث لیستریوز می شود که در آب و خاک آلوده وجود دارد. فرآیند پخت و پز اغلب باکتری ها را از بین می برد. با این حال، ممکن است هنوز در برخی غذاهای بسته بندی شده و آماده مصرف وجود داشته باشد. ممکن است در موارد زیر نیز وجود داشته باشد:
گوشت های فرآوری یا آماده شده
هات داگ
غذاهای دریایی سرد و دودی
پنیرهای نرم مانند فتا
محصولات لبنی غیرپاستوریزه
گوشت خام
سبزی هایی که در خاک آلوده رشد می کنند

علائم لیستریوز

علائم لیستریوز عبارتند از:
تب
خستگی
بدن درد
این باکتری ها به راحتی از جفت عبور می کنند سپس می تواند باعث شود:
سقط جنین
مرده زایی
زایمان زودرس
عفونت کشنده در نوزاد
بر اساس انجمن بارداری آمریکا، 22 درصد از عفونت های لیستریا در زنان باردار منجر به تولد نوزاد مرده یا مرگ کودک متولد نشده می شود.

بیشتر بخوانید:راه های خلاص شدن از شر بوی بد واژن

نکاتی برای پیشگیری

برای کاهش خطر ابتلا به لیستریوز این نکات را رعایت کنید:
اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید باید از مصرف غذاهای حامل باکتری اجتناب کنید.
اگر می خواهید هات داگ یا هر نوع گوشت دیگری را بخورید باید آنها را حرارت دهید.
هنگام مصرف پنیرهای نرم مطمئن شوید از شیر پاستوریزه تهیه شده باشند.
همه میوه ها و سبزی ها را قبل از خوردن بشویید.
تمام گوشت ها را به طور کامل بپزید.
پزشک برای درمان لیستریوز آنتی بیوتیک تجویز می کند. در صورت مشاهده علائم لیستریوز به پزشک مر اجعه کنید.

چگونه می توان از اثرات جیوه جلوگیری کرد؟

بیشتر ماهی ها حاوی مقادیر کمی جیوه هستند، این ماده در ماهی های بزرگتر و مسن تر جمع می شود. اگر باردار یا شیرده هستید باید از خوردن ماهی های غنی از جیوه خودداری کنید زیرا جیوه به سیستم عصبی در حال رشد جنین آسیب می رساند. ماهی هایی که حاوی جیوه زیاد هستند عبارتند از:
اره ماهی
کوسه
ماهی خال مخالی

چه ماهی را می توانید بخورید؟

بسیاری از ماهی هایی که به طور معمول خورده می شوند میزان جیوه در آنها کم است که می توانید آنها را در رژیم غذایی دوران بارداری اضافه کنید. این گروه از ماهی ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به سلامت قلب کمک می کنند و برای رشد مغز جنین نیز مفید هستند. اگر ماهی دوست ندارید باید با پزشک خود درمورد اینکه آیا نیاز به مصرف مکمل های امگا 3 است یا خیر مشورت کنید. هر هفته باید حداکثر 12 اونس از هر یک از غذاهای دریایی زیر بخورید:
میگو
خرچنگ
گوش ماهی
کنسرو تن ماهی
ماهی سالمون
گربه ماهی
کاد
تیلاپیا
همیشه باید ماهی را به صورت گرم بخورید و از خوردن ماهی های نگهداری شده، دودی یا خام خودداری کنید.

سایر نکات مربوط به ایمنی مواد غذایی

از مصرف الکل خودداری کنید

در دوران بارداری و شیردهی از مصرف همه نوع الکل خودداری کنید. الکل اثرات منفی دارد و نوشیدن آن در دوران بارداری خطرناک است. تحقیقات نشان می دهد الکل به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:
سندرم الکل جنینی
اختلالات رشد
سقط جنین
اگر در دوران بارداری الکل می نوشید می تواند در شیر مادر نیز وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:چه وزنی برای یک خانم باردار مناسب است؟

از مصرف غذاهای خام و نیمه پخته خودداری کنید

هر ماده غذایی خام یا نیمه پخته شده می تواند باکتری داشته باشد. به همین دلیل باید اطمینان حاصل کنید تمام غذاهایی که می خورید کاملا پخته شده باشند. به طور خاص بعضی از غذاها برای حمل سالمونلا شناخته شده اند، مانند:
مرغ
صدف
تخم مرغ
همچنین زنان باردار باید دستان خود را پس از دست زدن به تخم مرغ بشویند زیرا سالمونلا به طور معمول روی پوسته های ان وجود دارد. به علاوه، باید قبل از پخت و پز تخم مرغ را بشویید.

مصرف کافئین را محدود کنید

داشتن مقدار متوسط کافئین در دوران بارداری بی خطر است. با این حال، کافئین به عنوان یک محرک ضربان قلب و فشار خون شما و جنین در حال رشد را افزایش می دهد. بر اساس انجمن بارداری آمریکا، زنان باردار نباید بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند. کافئین در موارد زیر وجود دارد:
قهوه
چای های خاص
نوشابه های گازدار خاص
شکلات

از خوردن عسل اجتناب کنید

عسل ممکن است حاوی باکتری های ایجادکننده بوتولیسم یا سموم دیگری باشد که برای زنان باردار و شیرده مضر است، همچنین این سموم می توانند به جنین در حال رشد یا نوزاد کمتر از یک سال آسیب برسانند. در دوران بارداری باید از خوردن عسل خودداری کنید، همچنین از دادن عسل به کودکان زیر 1 سال نیز باید خودداری کنید.

چشم انداز

استفاده از موادغذایی بی خطر و ایمن خطرات را برای مادر و جنین در حال رشد کاهش می دهد. به طور کلی، رعایت نکات زیر حائز اهمیت است:
گوشت ها را به طور کامل بپزید.
میوه ها و سبزی ها را بشویید.
دستان خود را پس از دست زدن به غذاهای ذکر شده به خوبی بشویید.
این روش ها می توانند ضمن از بین بردن باکتری های مضر به جلوگیری از عفونت نیز کمک کنند. اگر علائمی دارید که ممکن است به دلیل سموم موجود در غذا باشد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ