علت های درد زیر بغل و راه های درمان آن

حسام آرین
بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود دچار درد زیر بغل می شوند. عفونت های جزئی و فشار بیش از حد به طور منظم ریشه این درد محسوب می شوند. با این حال، درد زیر بغ می تواند نشانه بیماری های جدی تر دیگری باشد. به ندرت، درد زیر بغل نشان دهنده تورم غدد لنفاوی یا وجود سرطان پستان است. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله دلایل عمده درد زیر بغل، زمان مراجعه به پزشک و نحوه درمان درد هنگام بروز آن توضیح داده می شود.

بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود دچار درد زیر بغل می شوند. عفونت های جزئی و فشار بیش از حد به طور منظم ریشه این درد محسوب می شوند. با این حال، درد زیر بغ می تواند نشانه بیماری های جدی تر دیگری باشد. به ندرت، درد زیر بغل نشان دهنده تورم غدد لنفاوی یا وجود سرطان پستان است.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله دلایل عمده درد زیر بغل، زمان مراجعه به پزشک و نحوه درمان درد هنگام بروز آن توضیح داده می شود.

دلایل بروز درد زیر بغل

بسیاری از فاکتورها از جمله برخی از مشکلات پوستی، عفونت ها و شرایط سیستم ایمنی بدن روی درد زیر بغل تاثیر می گذارند یا باعث بروز آن می شوند. بسته به علت و شدت آن علائم از تحریک خفیف تا ناراحتی و پریشانی شدید متفاوت است. طیف گسترده ای از روش های درمانی برای تسکین ناراحتی در بیشتر موارد در دسترس است اگرچه فرد برای تسکین دائمی بیشتر نیاز به درمان علت اصلی بروز آن دارد.

تورم غدد لنفاوی

غدد لنفاوی برای عملکرد موفقیت آمیز سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. این غدد با جمع کردن اجسام خارجی آزادسازی سلول های ایمنی بدن را تحریک می کنند سلول های ایمنی بدن را تخریب و از بین می برند. هنگام عفونت غدد لنفاوی پر از سلول های مضر شده و شروع به تورم می کنند که این بزرگ شدن باعث التهاب و درد می شود. دلایل تورم غدد لنفاوی عبارتند از:
سرماخوردگی
عفونت های تنفسی فوقانی
عفونت ویروسی
گلودرد
عفونت گوش
سرخک
مونونوکلئوز
عفونت دندان
زخم ها و عفونت های پوستی

آلرژن ها و محرک های پوستی

بسیاری از دئودورانت ها، ضدتعریق ها، مواد شستشودهنده بدن، صابون ها و شوینده های لباسشویی حاوی مواد تحریک کننده پوست و مواد حساسیت زا هستند. برخی از اینها حتی ممکن است به درماتیت تماسی آلرژیک منجر شود بیماری که باعث قرمزی و تاول های ریز می شود. به طور مشابه درماتیت تماسی تحریک کننده منجر به قرمزی، درد، تورم و گرما می شود. حیوانات خانگی و عوامل محیطی مانند مواد احتمالی التهابی در محل کار باعث ایجاد پاسخ ایمنی در زیر بغل می شوند.

پسوریازیس

پسوریازیس به عنوان یک بیماری خودایمنی روی پوست قسمت های مختلف بدن از جمله ناحیه زیر بغل تاثیر می گذارد. این عارضه می تواند منجر به ایجاد انواع مختلف پلاک، همچنین خارش، ناراحتی و درد شود. علائم پسوریازیس بسیار ناخوشایند و دردناک است به ویژه اگر اصطکاک و رطوبت ایجاد شود. با توجه به قرارگیری آن روی بدن هر 2 عامل بر زیر بغل تاثیر می گذارند.

عفونت های باکتریایی و قارچی

کرم حلقوی، یک عفونت قارچی شایع است که با تاثیر روی خارجی ترین لایه پوست بثورات قرمز و حلقه ای ایجاد می کند. با رشد و نمو قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب زیر بغل مکانی هدف برای عفونت هایی است که قارچ ها ایجاد می کنند. قارچ های کرم حلقوی نیز از کراتین موجود در مو به عنوان غذا استفاده می کنند. بثورات کرم حلقوی ضمن دردناک بودن منجر به التهاب، خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود، همچنین باکتری ها در رطوبت و گرما شکوفا می شوند، بنابراین عفونت های باکتریایی نیز می توانند به سرعت ایجاد و به التهاب و درد در ناحیه منجر شوند.

اینترتریگو

اصطکاک و رطوبت در چین های پوست منجر به نوعی التهاب به نام اینترتریگو می شود. اینترتریگو منجر به قرمزی، درد و سوزش می شود، همچنین ممکن است بوی نامطبوعی ایجاد کند. بدون درمان باکتری های ثانویه یا عفونت های قارچی نیز ممکن است ایجاد شوند که باعث درد بیشتر می شود. کاندیدا نوعی مخمر است که باعث اینترتریگو می شود که منجر به قرمزی پوست و ایجاد پلاک سفید می شود.

عضلات دردناک

چندین عضله زیر بغل با بافت همبند، رگ ها و استخوان های زیرین وجود دارد. عضلات کشیده شده سینه یا قفسه سینه که افراد از آنها برای بلند کردن و کشیدن استفاده می کنند اغلب می توانند باعث درد زیر بغل شوند. هرگونه صدمه به عضله کوراکوبراکیالیس یا عضله بالای بازو که به افراد در پرتاب و فشار دادن حرکات کمک می کند، همچنین ممکن است باعث درد زیر بغل شود.

سرطان

غدد لنفاوی قفسه سینه از جمله آنهایی که زیر بغل هستند اغلب هنگام ایجاد سرطان در قسمت بالای بدن بسیار سخت کار می کنند. به طور خاص گره های لنفاوی دردناک ممکن است همراه با سرطان های پستان، لنف و ریه باشند، همچنین برخی از افراد غدد لنفاوی دردناک را به عنوان عارضه جانبی درمان های سرطان مانند پرتودرمانی، شیمی درمانی و جراحی تجربه می کنند. سرطان هایی که به طور معمول باعث درد زیر بغل می شوند عبارتند از:
لنفوم یا سرطان در سیستم لنفاوی
سرطان خون یا سرطان بافت های تشکیل دهنده خون از جمله سیستم لنفاوی و مغز استخوان
سرطان هایی که از قسمت دیگری از بدن پخش شده اند از جمله سرطان پستان که در نزدیکی آن ایجاد می شود

سوزش سردل

سوزش معده که در آن اسیدهای معده به سمت بالا از مری حرکت می کنند یا لوله ای که مواد غذایی به پایین هدایت می کند می تواند باعث درد شدید قفسه سینه و به ندرت درد زیر بغل شود.

کیست

کسیت هنگام تجمع مایعات زیر بغل ایجاد می شود که منجر به تورم و درد زیر بغل می شود. کیست ها می توانند آلوده شوند به ویژه توسط باکتری های استافیلوکوک که به طور معمول روی پوست زندگی می کنند.

لیپوما

لیپوما توده ای از بافت چربی و لاستیک مانند است. شخص می تواند آن را به اطراف زیر پوست منتقل کند. بیشتر لیپوماها غیرسرطانی هستند و درد هم ندارند. با این حال، لیپوماها که به سرعت رشد می کنند با فشار آوردن بر اعصاب یا رگ های خونی باعث درد می شوند. در صورت بروز این عارضه افراد باید به پزشک مراجعه کنند.

جوش یا موهای درون

هنگام ایجاد التهاب در یک فولیکول مو ممکن است جوش یا دمل ایجاد شود. جوش ها، توده های قرمز و متورم که نسبت به لمس حساس هستند. هنگامی که فولیکول های مو نزدیک زیر بغل آلوده می شوند احتمال می رود در بافت زیرین التهاب و درد احساس شود.

دیابت

دیابت منجر به نوروپاتی یا آسیب عصبی می شود که در نتیجه آن باعث سوزش در قسمت آسیب دیده بدن می شود. نوروپاتی دیابتی در افرادی که طولانی مدت بیمار هستند یا تحت درمان قرار نگرفته اند ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید:افراد دارای این گروه خونی بیشتر در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند

برخی از شرایط خود ایمنی

لوپوس به عنوان یک بیماری خودایمنی طولانی مدت باعث التهاب در سراسر بدن از جمله در غدد لنفاوی می شود. آرتریت روماتوئید مثال دیگری است که منجر به تورم و التهاب بافت های داخلی مفاصل می شود که ممکن است زیر بغل را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

هیدرآدنیت چرکی

هیدرآدنیت چرکی، یک بیماری مزمن که باعث التهاب غدد عرق زیر پیازهای مو می شود. علائم به طور معمول به صورت برجستگی ها یا تاول هایی مانند جوش ها ایجاد که به کیست و جوش تبدیل می شوند. در نهایت این زخم ها سر باز کرده و ترشح می کنند. مراقبت و درمان زودهنگام پزشکی به فرد در جلوگیری از بروز زخم و عفونت احتمالی کمک می کند.

زونا

زونا باعث ایجاد بثورات دردناک و پوسته پوسته می شود که اغلب روی سینه، پشت و زیر بغل تاثیر می گذارد. ویروس هرپس زوستر عامل بیماری زونا است.

بیماری شریان محیطی

بیماری شریان محیطی رگ های خونی کوچک بازوها و پاها را باریک می کند و باعث کاهش جریان اکسیژن به بافت های اطراف می شود. عضلات و سلول های فاقد اکسیژن شروع به پژمردن و از بین رفتن می کنند که باعث درد شدیدی می شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت شدید شدن درد زیر بغل یا تداخل در زندگی روزمره افراد باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشند. عوارض جزیی در سلامتی مانند سرماخوردگی، درد عضلات و عفونت های باکتریایی شایع ترین دلایل درد در این ناحیه است. با این حال، هنگامی که درد زیر بغل همراه با توده و درد در ناحیه ایجاد می شود ممکن است نشان دهنده عفونت های جدی یا یک بیماری ایمنی باشد. اگرچه نادر است، اما عوارض جدی برای سلامتی که می تواند باعث درد زیر بغل شود:
سرطان
بیماری سل
برخی از عفونت های منتقله از راه مقاربت به ویژه سفلیس
بیماری خراش گربه که به دلیل عفونت باکتریایی ناشی از خراش گربه یا گاز گرفته شدن ایجاد می شود
اچ آی وی که به دلیل کاهش فعالیت ایمنی بدن باعث بروز یکسری عفونت های خطرناک می شود
علائمی که نیاز به مراقبت فوری پزشکی را نشان می دهند عبارتند از:
تورم غدد لنفاوی که بیش از 1 تا 2 هفته بدون علت مشخص ادامه دارد
زیر بغل یا غدد لنفاوی بسیار دردناک که نسبت به لمس حساس هستند
تورم گره های لنفاوی متعدد در بدن مانند کشاله ران، سر و گردن
تب و تعریق شبانه
توده های سخت در ناحیه زیر بغل یا غدد لنفاوی
مشکلات بلع و تنفس
کاهش وزن بدون دلیل
یبوست یا حرکات تغییر یافته روده
خستگی ممتد غیرقابل توضیح
در برخی افراد به ویژه کسانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند ممکن است غدد لنفاوی دچار عفونت شده و نیاز به مداخله پزشکی داشته باشند. بدون درمان، خطرات متوسط تا شدید سلامتی شامل موارد زیر است:
آبسه: هنگامی که یک غدد لنفاوی بیش از حد کار می کند سلول های مهاجم، سلول های ایمنی و بافت های مرده می توانند جمع شوند. این عارضه باعث می شود تا باکتری ها یک دمل چرکی تشکیل دهند. آبسه می تواند بسیار دردناک باشد و حتی نیاز به درمان با آنتی بیوتیک و تخلیه داشته باشد.
باکتریمی یا عفونت جریان خون: عفونت های باکتریایی درمان نشده به ویژه آنهایی که در غدد لنفاوی وجود دارد می توانند به داخل جریان خون منتقل شده و باعث سپسیس شوند. سپسیس می تواند تهدید کننده زندگی باشد، بنابراین به فوریت پزشکی نیاز دارد. بدون درمان مناسب سپسیس منجر به نارسایی عضو می شود و حتی ممکن است کشنده باشد.
افرادی که هرکدام از این علائم را در کنار درد زیر بغل مشاهده می کنند باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید:مورمور شدن و بی حسی دست و پا نشانه چیست؟

درمان های خانگی

برای تسکین یا جلوگیری از درد زیر بغل فرد می تواند:
از کمپرس سرد برای کاهش درد عضلات استفاده کنید.
داروهای ضدالتهابی بدون نسخه مانند ایبوپروفن مصرف کنید.
ماساژ دهید زیرا این کار به گردش خون کمک کرده و تورم را کاهش می دهد.
از کمپرس گرم استفاده کنید زیرا این کار باعث کاهش تورم غدد لنفاوی و تسکین درد می شود.
از استروئیدهای موضعی یا کرم های ضدقارچی یا دارویی برای درمان بیماری پوستی زمینه ای که باعث درد زیر بغل می شود استفاده کنید.
مرطوب کننده ها را استفاده کنید زیرا می توانند از خشکی بیش از حد و بیماری های پوستی مرتبط جلوگیری کنند. افراد باید از محصولاتی استفاده کنند که حاوی گلیسیرین یا سایر خواص آبرسانی هستند زیرا این مواد به پوست آغشته می شوند.
برای جلوگیری از عفونت زیر بغل را تمیز نگه دارید.
از شستشوی بدن با صابون ها و شوینده هایی که حاوی مواد حساسیت زا یا محرک هستند خودداری کنید.
از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آب گرم یا هوا خودداری کنید. این کارها به جلوگیری از رطوبت و گرمای بیش از حد زیر بغل کمک می کند.
لباس های گشاد بپوشید زیرا این امر می تواند از ایجاد اختلال جلوگیری کند.
زیر بغل را زیاد اصلاح نکنید زیرا این کار باعث تحریک و بریدگی می شود.
از به اشتراک گذاشتن وسایل یا محصولات بهداشت شخصی خود خودداری کنید زیرا این کار می تواند خطر عفونت های باکتریایی را به حداقل برساند.

درمان

بهترین گزینه درمانی برای درد زیر بغل به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. اگر پزشک به عفونت یا ابتلا به یک بیماری مشکوک باشد تقریبا در اغلب موارد در وهله نخست استراحت را پیشنهاد می کند. درد زیر بغل که به دلیل سرطان یا هر روش درمانی ایجاد می شود ممکن است به مصرف داروهای ضدالتهاب و ضد درد نیاز داشته باشد. کنترل فعالیت ایمنی در شرایطی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید اغلب به کاهش درد زیر بغل کمک می کند. در صورت عدم درمان آن ممکن است درد زیر بغل ادامه یابد مگر اینکه فرد برای مدیریت بیماری زمینه ای خود گام بردارد.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ