علائم احتمالی کووید طولانی مشخص شد

حسام آرین
علاوه بر فهرست رو به گسترش علائم ویروس کرونا، کووید طولانی مدت نیز آسیب بزرگی را به برخی افراد وارد کرده است و بسیاری را درگیر خود ساخته است. در گذشته نه چندان دور بسیاری از دانشمندان، متخصصان پزشکی و نهادهای بهداشتی حاکم گرد هم آمده اند تا پیامدهای طولانی مدت این ویروس کشنده را بررسی کنند. […]

علاوه بر فهرست رو به گسترش علائم ویروس کرونا، کووید طولانی مدت نیز آسیب بزرگی را به برخی افراد وارد کرده است و بسیاری را درگیر خود ساخته است. در گذشته نه چندان دور بسیاری از دانشمندان، متخصصان پزشکی و نهادهای بهداشتی حاکم گرد هم آمده اند تا پیامدهای طولانی مدت این ویروس کشنده را بررسی کنند.

کووید طولانی چیست؟

به گزارش تایمزسوفاندیا، کووید طولانی به شرایطی گفته می شود که افراد مدت ها پس از بهبودی و حتی منفی شدن جواب آزمایش همچنان با علائم کووید دست و پنجه نرم می کنند. افراد مبتلا به کووید طولانی حمل کننده های طولانی نامیده می شوند که به دلیل کووید-19 آسیب های دائمی در ریه ها، قلب، کلیه ها یا مغز خود تجربه می کنند یا علیرغم عدم آسیب دیدگی این اندام ها علائم طولانی مدت را تجربه می کنند.

علائم احتمالی کووید طولانی

بر اساس اظهارات مدیر ارشد پزشکی بخش کووید-19 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها CDC، کووید طولانی مدت هنوز توسط متخصصان بهداشت به خوبی درک نشده است. وی معتقد است پزشک مراقبت های اولیه می تواند تشخیص دهد آیا شخصی از علائم طولانی مدت کووید رنج می برد یا بیماری دیگری است. در ادامه برخی از علائم کووید طولانی توضیح داده می شود.

بیشتر بخوانید:چرا واکسیناسیون جانسون و جانسون متوقف شد؟

درد قفسه سینه

با توجه به اینکه ویروس کووید-19 بر دستگاه های تنفسی تاثیر منفی می گذارد و باعث آسیب به سلامت ریه می شود کارشناسان معتقدند درد قفسه سینه می تواند یک علامت طولانی مدت کووید باشد. ناراحتی در قفسه سینه همراه با درد مبهم نیز از علائم شدید کووید-19 است که حتی پس از بهبودی به طور طولانی مدت همچنان ادامه دارد.

مشکل در تنفس

تنگی نفس از نظر پزشکان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، یکی از علائم شایع کرونا است. در حالی که کووید-19 یک بیماری تنفسی است می تواند نفس کشیدن راحت را برای بیماران بسیار سخت کند، همچنین می تواند در بیمارانی که از قبل بهبود یافته اند نیز ادامه یابد.

بیشتر بخوانید:کاربردهای درمانی خردل چیست؟

مه مغزی

بیماران غالبا علائم مه مغزی یا گیجی ذهنی را گزارش می کنند و این نشانه مهمی در فهرست علائم شایع کووید طولانی مدت است. بسیاری از افرادی که از کرونا بهبود یافته اند احساس سردرگمی، از دست دادن حافظه کوتاه مدت، عدم توانایی در تمرکز یا احساس فقط متفاوت از احساس قبل از ابتلا به عفونت را گزارش می کنند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم پس از کرونا قرار دارند؟

بسیاری از عوامل خطر زمینه ای نیز با کووید طولانی ارتباط دارند. بر اساس اظهارات مدیر انستیتوی ملی بهداشت به نظر می رسد افراد مسن، زنان و افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به کووید طولانی قرار دارند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ