تست پاپ اسمیر چیست؟

حسام آرین
آزمایش پاپ اسمیر، تغییرات غیر طبیعی سلول‌ها را در دهانه رحم پیدا می‌کند. اینکه چند وقت یکبار باید آزمایش پاپ انجام دهید به سن، سابقه پزشکی و نتایج آخرین آزمایشات پاپ اسمیر یا وجود زگیل تناسلی بستگی دارد. در طی آزمایش پاپ اسمیر چه اتفاقی می‌افتد؟ آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش بسیار مهمی برای یافتن سلول‌های […]
آزمایش پاپ اسمیر، تغییرات غیر طبیعی سلول‌ها را در دهانه رحم پیدا می‌کند. اینکه چند وقت یکبار باید آزمایش پاپ انجام دهید به سن، سابقه پزشکی و نتایج آخرین آزمایشات پاپ اسمیر یا وجود زگیل تناسلی بستگی دارد.

در طی آزمایش پاپ اسمیر چه اتفاقی می‌افتد؟

آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش بسیار مهمی برای یافتن سلول‌های غیر طبیعی در دهانه رحم است. برخی از این سلول‌ها می‌توانند منجر به سرطان دهانه رحم شوند. در این آزمایش تغییرات سلولی ناشی از زگیل تناسلی یا HPV شناسایی می‌شود؛ اما خود زگیل تناسلی را تشخیص نمی‌دهد. تست پاپ اسمیر ممکن است بخشی از معاینه منظم و معاینه لگن باشد. طی آزمایش پاپ اسمیر دکتر متخصص زنان یا ماما یک اسپکولوم فلزی یا پلاستیکی را درون واژن قرار می‌دهد. اسپکولوم برای جداسازی دیواره‌های واژن باز می‌شود تا بتواند به دهانه رحم برسد. سپس با استفاده از یک نمونه‌بردار کوچک (یک کاردک یا برس کوچک) به آرامی سلول‌ها را از دهانه رحم شما جمع می‌کند و سلول‌ها برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می‌شوند. تست پاپ اسمیر فقط چند دقیقه طول می‌کشد. ممکن است هنگامی که پزشک یا ماما، اسپکولوم را در درون واژن باز می‌کند؛ فرد احساس ناراحتی یا فشار می‌کند. هنگامی که سلول‌ها را از دهانه رحم می‌گیرند؛ ممکن است احساس خراشیدگی جزئی درون واژن حس شود.

چگونه برای تست پاپ اسمیر آماده شویم؟

برای اطمینان از موثر بودن تست پاپ اسمیر، قبل از انجام این تست به مدت دو روز از مقاربت، دوش گرفتن و استفاده از داروهای واژینال یا کف‌های ضد اسپرم، کرم‌ها یا ژل‌های شستشو خودداری کنید؛ زیرا این کار سلول‌های غیرطبیعی را از بین می‌برد یا پنهان می‌کند.

آیا من به تست پاپ اسمیر نیاز دارم؟

شما باید از 21 سالگی شروع به انجام منظم آزمایش پاپ اسمیر کنید. به طور کلی در شرایط زیر بهتر است تست پاپ اسمیر بدهید:
  • اگر 21 الی 29  سال دارید؛ هر 3 سال یک بار (با شروع 25 سالگی، پزشک ممکن است درخواست آزمایش HPV بدهد)
  • اگر 30 الی 65 سال دارید؛ هر 5 سال یک بار تست پاپ اسمیر و تست HPV یا هر 3 سال فقط تست پاپ اسمیر یا تست HPV.
  • اگر بیش از 65 سال دارید؛ ممکن است دیگر نیازی به آزمایش پاپ اسمیر نباشد.
  • ابتلا به عفونت HIV
  • ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل پیوند اعضا، شیمی درمانی یا استفاده مزمن از کورتیکواستروئید
  • سابقه سیگار کشیدن
می‌توانید از طریق مشاوره تلفنی با دکتر زنان در مورد مزایا و خطرات پاپ اسمیر سوال کنید و بر اساس عوامل خطرساز تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما بهتر است. اگر قبلاً در دهانه رحم خود مشکلی داشته‌اید پس سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا اگر مادرتان داروی دی‌اتیل استیل بسترول (DES) را در حالی‌که شما را باردار بوده استفاده می‌کرده؛ باید به‌طور منظم تست پاپ اسمیر بدهید. پزشک یا ماما به شما خواهند گفت که به چه آزمایشاتی نیاز دارید و چه زمان‌هایی باید آنها را انجام دهید. در دوران پریود می‌توانید تست پاپ انجام دهید. ماما یا پزشک ممکن است برنامه‌ریزی آزمایش را برای زمانی که پریود نیستید پیشنهاد کند. زیرا اگر ترشحات غیر عادی داشته باشید؛ میمکن است در نتایج تست اختلال ایجاد کند. در برخی شرایط خاص ممکن است یک خانم یا خود پزشک تصمیم بگیرند آزمایش پاپ اسمیر را پایان دهند؛ مانند:
  • پس از جراحی برداشتن کامل رحم. اگر عمل هیسترکتومی برای یک بیماری غیر سرطانی مانند فیبروم رحم انجام شده باشد، ممکن است بتوانید آزمایش پاپ اسمیر را متوقف کنید. در این صورت از پزشک خود بپرسید که آیا لازم است به آزمایش پاپ اسمیر ادامه دهید یا خیر. اما اگر عمل جراحی برداشتن رحم در جهت درمان یک بیماری پیش‌سرطانی یا سرطان دهانه رحم بوده؛ ممکن است پزشک ادامه آزمایش پاپ اسمیر را توصیه کند.
  • سن بالای 65 سال: پزشکان به طور کلی در این زمینه هم‌نظر هستند که در صورتی‌که آزمایشات قبلی زنان بالای 65 سال برای سرطان دهانه رحم منفی بوده باشد؛ می‌توانند انجام آزمایش پاپ اسمیر متوقف کنند.

اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد چه می‌شود؟

اگر نتایج تست اسمیر پاپ شما غیرطبیعی است، وحشت نکنید. نتایج نامشخص یا غیر عادی در تست پاپ اسمیر عادی است و بیشتر اوقات به این معنی نیست که شما سرطان دهانه رحم دارید. اگر نتیجه آزمایش نامشخص باشد به این معنی است که سلول‌های دهانه رحم غیر طبیعی به نظر می‌رسند؛ اما مشخص نیست که مربوط به زگیل تناسلی است یا چیز دیگری. نتیجه غیر طبیعی تست پاپ اسمیر به این معنی است که تغییرات غیرطبیعی سلول در دهانه رحم شما وجود دارد. این بدان معنا نیست که شما قطعاً سرطان دهانه رحم دارید. تغییرات ممکن است جزئی (درجه پایین) یا جدی (درجه بالا) باشد. تغییرات جدی‌تر اغلب پیش‌سرطانی نامیده می‌شوند؛ زیرا هنوز سرطان نیستند اما با گذشت زمان می‌توانند به آن تبدیل شوند. اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر شما نامشخص یا غیرطبیعی باشد؛ به آزمایشات بعدی و یا درمان نیاز دارید.
  • انجام یک تست پاپ اسمیر دیگر
  • آزمایش HPV :آزمایشی است که انواع پرخطر ویروس HPV را که می‌تواند سلول‌های پیش‌سرطانی ایجاد کند؛ شناسایی می‌کند.
  • کولپوسکوپی: یک معاینه ویژه برای بررسی دقیق‌تر دهانه رحم برای بررسی وجود سلول‌های پیش‌سرطانی. اگر پزشک در حین کولپوسکوپی سلول‌های غیرطبیعی پیدا کند؛ احتمالاً به درمان احتیاج پیدا می‌کنید. درمان‌های معمول شامل سرما درمانی و LEEP است.
انجام تست پاپ اسمیر روشی ایمن برای غربالگری سرطان دهانه رحم است. با این حال، تست پاپ اسمیر بی‌خطر نیست. در نتایج این تست امکان دریافت نتایج منفی کاذب وجود دارد؛ به این معنی که آزمایش، نشان‌دهنده عدم وجود ناهنجاری است ، حتی اگر سلولهای غیرطبیعی وجود داشته باشند. نتیجه منفی کاذب لزوما به معنای اشتباه نیست. عواملی که می‌توانند نتیجه منفی کاذب ایجاد کنند عبارتند از:
  • تجمع نامناسب سلول‌ها
  • تعداد کمی سلول غیرطبیعی
  • سلول‌های خون یا پاسخ التهابی، سلول‌های غیر طبیعی را پنهان می‌کنند
اگرچه ممکن است سلول‌های غیرطبیعی شناسایی نشوند‌‌؛ اما زمان دست شماست. گسترش سرطان دهانه رحم چندین سال طول می‌کشد و اگر یک آزمایش، سلول‌های غیر طبیعی را تشخیص ندهد؛ آزمایشات بعدی به احتمال زیاد آن را تشخیص خواهند داد.

برای انجام تست پاپ اسمیر به کجا مراجعه کنم؟

می‌توانید آزمایش پاپ را در مطب پزشک یا مامای خود، در کلینیک‌های زنان و در بخش دولتی در مراکز جامع سلامت انجام دهید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ