همه چیزهایی که درباره آسم باید بدانید / آیا شما هم این علائم را دارید؟

حسام آرین
آسم یک بیماری التهابی مجاری تنفسی به ریه ها است که ضمن سخت کردن تنفس انجام برخی فعالیت های بدنی را به چالش کشیده یا حتی غیرممکن می کند.

آسم یک بیماری التهابی مجاری تنفسی به ریه ها است که ضمن سخت کردن تنفس انجام برخی فعالیت های بدنی را به چالش کشیده یا حتی غیرممکن می کند.

بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تقریبا 25 میلیون نفر آمریکایی به آسم مبتلا هستند. آسم، شایع ترین بیماری مزمن بین کودکان آمریکایی است یعنی از هر 12 کودک یک نفر مبتلا به آسم است. برای درک آسم لازم است کمی در مورد آنچه هنگام تنفس رخ می دهد بدانید.

به طور معمول با هر نفس کشیدن هوا از طریق بینی یا دهان به داخل گلو و مجاری هوایی وارد و در نهایت به ریه ها می رسد. تعداد زیادی مجرای هوای کوچک در ریه ها وجود دارد که به انتقال اکسیژن از هوا به جریان خون کمک می کند. علائم آسم زمانی رخ می دهد که پوشش مجاری تنفسی متورم شده و عضلات اطراف آنها سفت می شوند سپس مخاط راه های هوایی را پر می کند و میزان هوای قابل عبور را بیشتر کاهش می دهد. این شرایط باعث حمله آسم، سرفه و گرفتگی در قفسه سینه می شود.

علائم آسم

رایج ترین علامت آسم خس خس سینه و صدای سوت زدن هنگام تنفس است. سایر علائم آسم شامل موارد زیر است:
سرفه به ویژه شب ها هنگام خندیدن یا هنگام ورزش
تنگی در قفسه سینه
تنگی نفس
مشکل صحبت کردن
اضطراب یا وحشت
خستگی
نوع آسم با توجه به علائم تشخیص داده می شود. همه افراد مبتلا به آسم این علائم خاص را تجربه نخواهند کرد. اگر علائمی دارید که مشکوک به آسم هستید حتما به پزشک مراجعه کنید. نخستین نشانه وجود آسم شاید حمله واقعی آسم نباشد.

انواع آسم

انواع مختلف آسم وجود دارد که شایع ترین نوع آن آسم برونش است که برونش های ریه را تحت تاثیر قرار می دهد. اشکال دیگر آسم شامل آسم در دوران کودکی یا بزرگسالی است. در آسم بزرگسالان علائم حداقل تا 20 سالگی ظاهر نمی شوند. سایر انواع خاص آسم در زیر شرح داده شده است.

آسم آلرژیک (آسم خارجی)

آلرژن ها باعث ایجاد این نوع رایج در آسم می شوند. اینها شامل موارد زیر است:
حیوانات خانگی مانند گربه ها و سگ ها
غذا
قالب
گرده گل
گرد و خاک
آسم آلرژیک اغلب فصلی است زیرا در بیشتر مواقع همزمان با آلرژی های فصلی همراه است.

آسم غیرآلرژیک (آسم ذاتی)

مواد تحریک کننده موجود در هوا که به آلرژی مرتبط نیستند باعث ایجاد این نوع آسم می شوند. این مواد تحریک کننده شامل موارد زیر است:
سوزاندن چوب
دود سیگار
هوای سرد
آلودگی هوا
بیماری های ویروسی
خوشبو کننده های هوا
محصولات تمیز کننده خانگی
عطرها

آسم شغلی

آسم شغلی نوعی آسم است که با عوامل محرک در محیط کار ایجاد می شود. این شامل:
گرد و خاک
رنگ
گازها
مواد شیمیایی صنعتی
پروتئین های حیوانی
لاتکس لاستیکی
این مواد تحریک کننده در طیف وسیعی از صنایع وجود دارند، از جمله:
کشاورزی
منسوجات
نجاری
تولید

تنگی نایژه ناشی از ورزش (EIB)

تنگی نایژه ناشی از ورزش به طور معمول در عرض چند دقیقه از شروع ورزش 10 تا 15 دقیقه از شروع فعالیت بدنی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد این بیماری قبلا به عنوان آسم ناشی از ورزش (EIA) شناخته می شد. تا 90 درصد افراد مبتلا به آسم نیز تنگی نایژه ناشی از ورزش را تجربه می کنند، اما همه افراد مبتلا به EIB انواع دیگری از آسم ندارند.

آسم ناشی از آسپرین

آسم ناشی از آسپیرین (AIA)، بیماری تنفسی تشدید شده با آسپیرین (AERD) نیز نامیده می شود که به طور معمول شدید است. با مصرف آسپرین یا NSAID (داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی) مانند ناپروکسن یا ایبوپروفن ایجاد می شود. علائم در عرض چند دقیقه یا چند ساعت شروع می شود، همچنین این بیماران به طور معمول پولیپ بینی دارند. حدود 9 درصد افراد مبتلا به آسم ناشی از آسپرین که به طور معمول در بزرگسالان بین 20 تا 50 سال به طور ناگهانی رخ می دهد.

آسم شبانه

در این نوع آسم علائم در شب تشدید می شود. ماشه هایی که تصور می شود در شب علائم ایجاد می کنند عبارتند از:
سوزش سردل
موی حیوان خانگی
غبار
چرخه طبیعی خواب بدن نیز آسم شبانه را تحریک می کند

آسم نوع سرفه (CVA)

آسم نوع سرفه (CVA) علائم کلاسیک آسم یعنی خس خس سینه و تنگی نفس را ندارد بلکه شامل سرفه خشک و مداوم است. در صورت عدم درمان آسم نوع سرفه به شراره های کامل آسم منجر می شود که سایر علائم شایع را نیز شامل می شود.

بیشتر بخوانید:بهترین غذاها در وعده سحری

تشخیص آسم

هیچ آزمایش یا تستی برای تعیین ابتلای کودکان به آسم وجود ندارد. در عوض، پزشک معیارهای مختلفی را برای تعیین اینکه آیا علائم در نتیجه آسم است یا خیر استفاده می کند. موارد زیر به تشخیص آسم کمک می کند:
تاریخچه سلامت: اگر یکی از اعضای خانواده اختلال تنفسی دارد خطر ابتلا افزایش می یابد، بنابراین پزشک خود را از این ارتباط ژنتیکی مطلع کنید.
معاینه فیزیکی: پزشک با استتوسکوپ به تنفس گوش می دهد، همچنین برای یافتن علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر یا اگزما انجام آزمایش پوستی برای شما تجویز می شود. آلرژی خطر ابتلا به آسم را افزایش می دهد.
آزمایش های تنفس: آزمون‌های عملکرد ریه (PFT) جریان هوا را به داخل ریه ها اندازه گیری می کند.
پزشکان به طور معمول آزمایش های تنفسی را در کودکان زیر 5 سال انجام نمی دهند زیرا دریافت نتیجه دقیق مشکل است. در عوض، آنها داروهای آسم را برای فرزند شما تجویز می کنند و منتظر می مانند تا ببینند آیا علائم بهبود می یابد یا خیر که در تشخیص آسم کمک کننده است. برای بزرگسالان اگر نتایج آزمایش ها نشان دهنده آسم باشد پزشک گشاد کننده برونش یا سایر داروهای آسم را تجویز می کند. اگر با استفاده از دارو علائم بهبود یابد پزشک همچنان به درمان بیماری به عنوان آسم ادامه می دهد.

طبقه بندی های آسم

برای کمک به تشخیص و درمان آسم برنامه ملی پیشگیری و آموزش آسم، شرایط را بر اساس شدت آن قبل از درمان طبقه بندی می کند. طبقه بندی آسم شامل موارد زیر است:
متناوب: اکثر افراد به این نوع آسم مبتلا هستند که در فعالیت های روزمره اختلال ایجاد نمی کند. علائم خفیف است و کمتر از 2 روز در هفته یا 2 شب در ماه طول می کشد.
مداوم خفیف: این علائم بیش از 2 بار در هفته، اما نه روزانه و حداکثر 4 شب در ماه رخ می دهد.
متوسط مداوم: این علائم روزانه و حداقل هر شب یک بار بروز می کند و برخی از فعالیت های روزمره را محدود می کنند.
پیگیر شدید: علائم چندین بار در روز و بیشتر شب ها رخ می دهد و در آن فعالیت های روزانه بسیار محدود است.

علل بروز آسم

هیچ علتی برای بروز آسم هنوز مشخص نشده است. در عوض، محققان بر این باورند شرایط تنفسی توسط عوامل مختلفی ایجاد می شود. این عوامل عبارتند از:
ژنتیک: اگر پدر یا مادر یا خواهر و برادری به آسم مبتلا هستند به احتمال زیاد به آن مبتلا خواهید شد.
سابقه عفونت های ویروسی: افرادی که سابقه عفونت های ویروسی شدید در دوران کودکی دارند بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.
فرضیه بهداشت: این تئوری توضیح می دهد هنگامی که نوزادان در ماه ها و سال های ابتدایی خود به میزان کافی در معرض باکتری قرار نگیرند سیستم ایمنی بدن آنها برای مقابله با آسم و سایر بیماری های آلرژیک آنقدر قوی نمی شود.

درمان آسم

درمان های آسم به 3 گروه اصلی تقسیم می شوند:
تمرینات تنفسی
درمان های سریع
داروهای کنترل طولانی مدت آسم
پزشک یک درمان یا ترکیبی از درمان ها را بر اساس موارد زیر تجویز می کند:
نوع آسم
سن
محرک ها

تمرینات تنفسی

این تمرینات به فرد در ورود و خروج ریه ها کمک می کند. با گذشت زمان، این کار به افزایش ظرفیت ریه و کاهش علائم شدید آسم کمک می کند. پزشک یا کاردرمانگر می تواند به شما در یادگیری این تمرینات تنفسی برای آسم کمک کند.

درمان های سریع آسم

این داروها فقط در صورت بروز علائم آسم یا حمله باید مورد استفاده قرار گیرند و تسکین سریع را برای کمک به شما در تنفس مجدد فراهم می کنند.

گشادکننده برونش

گشادکننده های برونش در عرض چند دقیقه کار می کنند تا ماهیچه های سفت شده اطراف امواج شما را شل کنند. می توان آنها را به صورت استنشاقی یا نبولایزر استفاده کرد.

درمان اولیه آسم

اگر شخصی دچار حمله آسم شده است به وی بگویید به حالت ایستاده بنشیند و در استفاده از دستگاه استنشاق نجات دهنده یا نبولایزر به آنها کمک کند. 2 تا 6 پاف دارو باید به کاهش علائم کمک می کند. اگر علائم بیش از 20 دقیقه ادامه داشت و مصرف دور دوم دارو کمکی نکرد باید به پزشک مراجعه کنید. اگر به طور مرتب به استفاده از داروهای تسکین سریع نیاز دارید باید از پزشک خود در مورد نوع دیگری از دارو برای کنترل طولانی مدت آسم سوال بپرسید.

داروهای کنترل طولانی مدت آسم

مصرف روزانه داروها به کاهش تعداد و شدت علائم آسم کمک می کنند، اما علائم فوری حمله را کنترل نمی کنند. داروهای کنترل طولانی مدت آسم شامل موارد زیر است:
ضدالتهاب ها: کورتیکواستروئیدها و سایر داروهای ضدالتهاب همراه با یک استنشاقی به کاهش تورم و تولید مخاط در امواج برای تنفس راحت تر کمک می کنند.
آنتی کولینرژیک ها: اینها به شما کمک می کند تا عضلات در اطراف موج ها سفت نشوند و به طور معمول روزانه در ترکیب با ضدالتهاب مصرف می شوند.
گشاد کننده های برونش طولانی اثر: اینها فقط باید همراه با داروهای ضدالتهاب آسم استفاده شوند.
داروهای بیولوژیک درمانی: این داروهای تزریقی جدید به افراد مبتلا به آسم شدید کمک می کند.
ترموپلاستی برونشی: در این روش درمانی از الکترود برای گرم شدن امواج هوایی داخل ریه ها استفاده می شود و به کاهش اندازه عضله و جلوگیری از سفت شدن آن کمک می کند.
ترموپلاستی برونشی برای افراد مبتلا به آسم شدید تجویز می شود که به طور گسترده در دسترس نیست.

حمله آسم

هنگامی که علائم آسم به تدریج بدتر می شوند به عنوان تشدید یا حمله آسم شناخته می شوند. تنفس به طور فزاینده ای سخت می شود زیرا مجاری تنفسی متورم و لوله های برونش باریک شده است. علائم تشدید شامل موارد زیر است:
ژرف دمی
سرفه کردن
خس خس
تنگی نفس
افزایش ضربان قلب
تحریک
اگرچه تشدید بدون دارو به سرعت خاتمه می یابد، اما باید به پزشک مراجعه کنید زیرا این امر تهدیدکننده زندگی است. هر چه حمله آسمی ادامه یابد بیشتر بر توانایی تنفس تاثیر می گذارد. با مصرف داروهایی که به مدیریت علائم آسم کمک می کنند می توان از تشدید بیماری جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید:درمان خانگی زخم دهان با 7راهکار مفید

آسم در برابر بیماری مزمن انسدادی ریه

بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) و آسم به طور معمول با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. این علائم منجر به بروز علائم مشابهی از جمله خس خس سینه، سرفه و تنگی تنفس می شود. با این حال، این دو شرایط کاملا باهم فرق دارند. بیماری مزمن انسدادی ریوی برای شناسایی گروهی از بیماری های پیشرونده تنفسی استفاده می شود که شامل برونشیت مزمن و آمفیزم است.

این بیماری ها باعث کاهش جریان هوا به دلیل التهاب در مجاری تنفسی می شوند که احتمل می رود با گذشت زمان شرایط بدتر شود. آسم در هر سنی رخ می دهد، اما بیشتر تشخیص ها در دوران کودکی است. بیشتر افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریوی در زمان تشخیص حداقل 45 سال دارند. بیش از 40 درصد افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه آسم هم دارند که خطر ابتلا به هر 2 بیماری با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

علاوه بر ژنتیک مشخص نیست چه عواملی باعث آسم می شوند، اما حملات آسم اغلب در نتیجه قرار گرفتن در معرض عوامل تحریک کننده مانند فعالیت بدنی یا بو است که این محرک ها مشکلات تنفسی را تشدید می کنند. شایع ترین علت بیماری مزمن انسدادی ریه سیگار کشیدن است. هدف از درمان هم برای آسم و هم برای بیماری مزمن انسدادی ریه کاهش علائم است تا بتوانید سبک زندگی فعال خود را حفظ کنید.

محرک های آسم

برخی شرایط و محیط ها علائم آسم را تحریک می کنند. فهرست علل و عوامل احتمالی آن گسترده است. محرک های آن عبارتند از:
بیماری: بیماری های تنفسی مانند ویروس ها، ذات الریه و آنفولانزا حملات آسم را تحریک می کنند.
ورزش: افزایش حرکت و فعالیت تنفس را سخت تر می کند.
مواد تحریک کننده در هوا. افراد مبتلا به آسم به عوامل تحریک کننده مانند گازهای شیمیایی، بوی شدید و دود حساس هستند.
آلرژن ها: شوره حیوانات، گرد و غبار و گرده گل فقط چند نمونه از مواد آلرژی زا است که می تواند علائم را تحریک کند.
شرایط جوی شدید: شرایطی مانند رطوبت بسیار زیاد یا دمای پایین باعث تحریک آسم می شوند.
احساسات: داد زدن، خندیدن و گریه کردن باعث حمله می شود.

جلوگیری از بروز آسم

از آنجا که محققان هنوز علت دقیق آسم را شناسایی نکرده اند دانستن چگونگی پیشگیری از بیماری التهابی چالش برانگیز است. با این حال، اطلاعات بیشتری در مورد جلوگیری از حملات آسم در دسترس است. این استراتژی ها شامل موارد زیر است:
اجتناب از عوامل محرک: از مواد شیمیایی، بوها یا محصولاتی که در گذشته باعث مشکلات تنفسی شده اند دور شوید.
کاهش قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا: اگر مواد آلرژی زا مانند گرد و غبار یا کپک را که باعث حمله آسم می شوند شناسایی کرده اید از آنها به بهترین شکل ممکن دوری کنید.
دریاقت تزریق آلرژی: ایمنی درمانی با آلرژن نوعی درمان است که به تغییر سیستم ایمنی بدن کمک می کند. با تزریق های معمول بدن نسبت به هر محرکی حساسیت کمتری از خود نشان می دهد.
مصرف داروهای پیشگیرانه: پزشک روزانه دارویی برای شما تجویز می کند. این دارو علاوه بر داروی مورد مصرف در موارد اضطراری استفاده شود.
پزشک به شما در اجرا کردن برنامه عملی آسم کمک می کند تا بدانید از چه روش های درمانی در چه زمانی استفاده کنید.

مدیریت آسم

علاوه بر استفاده از داروهای نگهدارنده می توانید هر روز اقداماتی را برای کمک به سلامتی و کاهش خطر حملات آسم انجام دهید. این شامل:
رژیم غذایی سالم: یک رژیم غذایی سالم و متعادل به بهبود سلامت کلی شما کمک می کند.
حفظ وزن سالم: آسم در افراد دارای اضافه وزن و چاقی بدتر است، بنابراین کاهش وزن برای قلب، مفاصل و ریه ها گزینه مناسبی است.
ترک سیگار: محرک هایی مانند دود سیگار می توانند با تحریک آسم خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه را افزایش دهند.
ورزش منظم: فعالیت می تواند باعث حمله آسمی شود، اما ورزش منظم در واقع به کاهش خطر مشکلات تنفسی کمک می کند.
مدیریت استرس: استرس محرک علائم آسم است، همچنین استرس توقف حمله آسم را دشوارتر می کند.
غذاهای غنی از مواد مغذی: غذاهای سرشار از مواد مغذی برای کمک به کاهش علائم حیاتی هستند، اما آلرژی های غذایی نیز می توانند علائم آسم را تحریک کنند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در حال حاضر، هیچ درمان قطعی برای آسم وجود ندارد. با این حال، بسیاری از درمان های موثر علائم آن را کاهش می دهند، همچنین تغییر شیوه زندگی و داروها به بهبود کیفیت زندگی کمک می کنند. اگر مبتلا به آسم نیستید، اما علائمی مانند خس خس سینه، سرفه یا تنگی نفس را تجربه می کنید باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

پس از تشخیص آسم در صورت داشتن علائم پایدار پس از استفاده از روش های درمانی باید حداقل سالی یک بار یا بیشتر به پزشک مراجعه کنید. اگر شما:
احساس ضعف
قادر به انجام فعالیت های روزمره خود نیستید
خس خس یا سرفه ای دارید که برطرف نمی شود
مهم است درباره شرایط و علائم بیشتر بدانید تا در بهبود عملکرد ریه و احساس خود اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.
با پزشک خود در مورد موارد زیر حتما صحبت کنید:
نوع آسم
محرک علائم
بهترین روش های درمانی
برنامه درمانی برای حمله آسم
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ