درمان های ساده برای کاهش خستگی مزمن

حسام آرین
خستگی مزمن بسیار با خستگی “من به نوشیدن یک فنجان قهوه دیگر نیاز دارم” فرق دارد. خستگی مزمن یک وضعیت فلج کننده است که کل زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. تا به امروز مطالعات وسعی در مورد تاثیر رژیم غذایی بر سندرم خستگی مزمن (CFS) انجام نشده است. با این حال، خوزه مونتویا، استاد و متخصص […]

درمان های ساده برای کاهش خستگی مزمن

خستگی مزمن بسیار با خستگی “من به نوشیدن یک فنجان قهوه دیگر نیاز دارم” فرق دارد. خستگی مزمن یک وضعیت فلج کننده است که کل زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. تا به امروز مطالعات وسعی در مورد تاثیر رژیم غذایی بر سندرم خستگی مزمن (CFS) انجام نشده است. با این حال، خوزه مونتویا، استاد و متخصص کلینیک خستگی مزمن استنفورد اظهار داشت: به نظر می رسد رژیم غذایی بر خستگی مزمن تاثیر می گذارد.

مونتویا گفت: خستگی مزمن می تواند تحت تاثیر رژیم غذایی قرار گیرد، اما درباره آنچه می تواند به طور خاص برای همه مفید باشد اطلاعات کمی در دسترس است. می دانیم برای برخی از افراد تعدای از مواد غذایی علائم را بدتر یا بهتر می کنند و مردم باید نسبت به این موارد هوشیار باشند.
در حالی که هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است موارد زیادی برای تقویت انرژی و اطمینان از داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل وجود دارد. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند راهکار برای آزمایش توضیح داده شده است.

مصرف غذاهای التهابی را محدود کنید

از آنجا که به نظر می رسد التهاب در خستگی مزمن نقش دارد مونتویا توصیه می کند یک رژیم غذایی ضدالتهابی یا افزودن غذاهای ضدالتهاب مانند ماهی و روغن زیتون برای کاهش خستگی مزمن مفید است. سعی کنید مصرف غذاهای التهابی مانند قند، غذاهای سرخ شده و گوشت فرآوری شده را محدود کنید.

هیدراته بمانید

اگرچه نوشیدن آب فراوان درمانی برای خستگی مزمن نیست، اما همچنان مهم است. کمبود آب بدن باعث بدتر شدن خستگی می شود، بنابراین هیدراته ماندن برای بهبود یا حفظ سلامتی مهم است.

دفترچه یادداشت غذا و علائم داشته باشید

دفترچه یادداشت راهی عالی برای کشف غذاهایی است که علائم را بهبود یا بدتر می کنند، همچنین سوابق و علائمی که روز به روز برای به اشتراک گذاشتن با پزشک خود دارید بسیار مفید است. با پیگیری احساس و آنچه روزانه می خورید می توانید به الگوی غذایی دست پیدا کنید. از آنجا که 35 تا 90 درصد افراد با خستگی مزمن علائمی را تجربه می کنند که با سندرم روده تحریک پذیر همراه است توجه ویژه به هرگونه ناراحتی معده یا ناراحتی مهم است.

همه چیز را قطع نکنید

وسوسه انگیز است که در مواجهه با یک بیماری مانند خستگی مزمن هر آنچه را که می توانید قطع کنید، اما هیچ مدرکی مبنی بر رعایت رژیم های غذایی بسیار محدود برای بهبود علائم وجود ندارد. قبل از حذف هرگونه ماده غذایی از رژیم خود با پزشک خود صحبت کنید تا از فشار به بدن و قطع مواد مغذی مهم جلوگیری کنید. فقط در صورت صلاحدید پزشك یا متخصص تغذيه رژيم حذفي را امتحان كنيد.

بیشتر بخوانید:مزایای باورنکردنی نور خورشید که احتمالا نمی دانید

مصرف غذاهای التهابی را محدود کنید

رژیم خود را آزمایش کنید

برخی از غذاها باعث بهتر یا بدتر شدن شما می شوند. به عنوان مثال، برخی از بیماران مونتویا پس از حذف گلوتن یا غذاهای سرشار از کربوهیدرات بهبود یافته اند در حالی که این کار روی دیگران هیچ تاثیری نداشته است. از آنجا که هیچ رژیم غذایی استانداردی برای درمان خستگی مزمن وجود ندارد شاید ارزش داشته باشد با رژیم غذایی خود آزمایش کنید تا بدانید چه چیزی باعث احساس بهتری در شما می شود.

بهتر است با مشورت با یک متخصص تغذیه یا پزشک یک برنامه غذایی را متناسب با نیازهای خاص خود تنظیم کنید. با توجه به اینکه غذاهای خاصی باعث ایجاد احساس می شوند می توانید به تنهایی شروع کنید.
بر اساس اظهارات متخصصان این حوزه مهم است به بدن خود گوش فرا دهید و ببینید چه احساسی دارید. این امر به ویژه اگر فکر می کنید برخی از غذاها منجر به تشدید علائم شما می شوند یا اگر قصد تغییر در رژیم غذایی خود دارید بسیار مهم است. برای امتحان موارد جدید با تغییرات کوچک شروع کنید به عنوان مثال، هر شب سبزی های بیشتری به شام خود اضافه کنید. با برداشتن قدم های آهسته در طولانی مدت به احتمال زیاد به عادت های سالم خواهید رسید.

مصرف کافئین خود را محدود کنید

به نظر می رسد کافئین راهی عالی برای بهبود انرژی است، اما عواقب آن را به همراه دارد. بر اساس اظهارات مونتویا، کافئین می تواند با ایجاد احساس انرژی کاذب شما را به سمت مصرف بیش از حد سوق دهد. کمی کافئین برای برخی از افراد خوب است. فقط مراقب باشید بیش از حد از مصرف نکنید.

مصرف وعده های غذایی کم حجم و مکرر را امتحان کنید

بسیاری از افراد با خستگی مزمن به طور معمول برای خوردن غذا احساس خستگی می کنند یا احساس گرسنگی نمی کنند. در صورت کاهش وزن یا نخوردن غذای کافی در طول روز وعده های غذایی کوچک تر را به طور مکرر امتحان کنید یا میان وعده های کوچک را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. بیشتر غذا خوردن ضمن حفظ انرژی تحمل وعده های کوچک تر نیز آسان تر است.

به میزان قند مصرفی خود دقت کنید

قند به طور موقت انرژی را افزایش می دهد، اما افت پس از آن می تواند خستگی را تشدید کند. به جای مصرف غذاهای حاوی قند تصفیه شده غذاهایی با شیرینی طبیعی و کمی پروتئین بخورید تا سطح قند خون و انرژی شما را یکدست کند.

سبزیجات بخورید

سبزیجات بدون نشاسته را در برنامه غذایی خود بگنجانید. سعی کنید سبزیجات با هر رنگی را در طول روز برای بهره مندی از مواد مغذی و بی نظیر آن استفاده کنید. به عنوان مثال، سبزیجات قرمز رنگ پر از عناصر غذایی گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان در کاهش التهاب کمک می کنند. سبزیجات زرد رنگ نیز حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مهمی مانند ویتامین های A ، C و B6 هستند.

بیشتر بخوانید:کارآیی 96 درصدی واکسن نواواکس مقابل ویروس کرونا

سبزیجات بخورید

از مصرف غذاهای کاملا فرآوری شده صرف نظر کنید

غذاهای به شدت فرآوری شده به طور معمول مواد مغذی کمتری نسبت به غذاهای دیگر دارند. برای تامین نیازهای بدن مصرف مواد غذایی مانند حبوبات، میوه ها، سبزیجات و غلات کامل مهم است.

چربی های سالم را در برنامه غذایی خود بگنجانید

یک عدد گردو، چند برش آووکادو، چند اونس ماهی قزل آلا اضافه کردن چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 در طول روز آسان است. چربی های سالم برای سلامت مغز و قلب مهم هستند، همچنین به کاهش التهاب کمک می کنند.

برنامه غذایی تهیه کنید

یکی از بهترین راه ها برای اطمینان از یک رژیم غذایی مغذی برنامه ریزی وعده های غذایی و پیش از موعد تهیه غذا است. در روزهایی که انرژی بیشتری دارید برای تهیه مواد اولیه و اینکه در طول هفته چه می خورید برنامه ریزی کنید.

در پایان

بارها و بارها شنیده ایم آنچه می خورید بر احساس شما تاثیر می گذارد. در حالی که هیچ رژیم خاصی برای درمان خستگی مزمن وجود ندارد، اما یک رژیم غذایی متعادل و سالم می تواند بخشی اساسی از برنامه درمانی باشد. فقط مطمئن باشید همیشه قبل از ایجاد تغییرات اساسی در رژیم غذایی یا افزودن مکمل ها با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ