درمان آلزایمر با مریم گلی!

حسام آرین
مریم گلی، گیاهی بومی مدیترانه از خانواده پونه کوهی، اسطوخودوس، رزماری، آویشن و ریحان است. گیاهان و ادویه ها ظرفیت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارند و عطر و طعم دلپذیری به غذاها می افزایند. این بدان معنی است که افراد از گیاهان دارویی برای کاهش مصرف سدیم استفاده می کنند زیرا نمک کمتری برای طعم دادن به غذا استفاده می شود.

مریم گلی، گیاهی بومی مدیترانه از خانواده پونه کوهی، اسطوخودوس، رزماری، آویشن و ریحان است. گیاهان و ادویه ها ظرفیت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارند و عطر و طعم دلپذیری به غذاها می افزایند. این بدان معنی است که افراد از گیاهان دارویی برای کاهش مصرف سدیم استفاده می کنند زیرا نمک کمتری برای طعم دادن به غذا استفاده می شود.

گیاه مریم گلی دارای برگ ها و گل های خوراکی است که از آبی و بنفش تا سفید یا صورتی متغیر است. بیش از 900 گونه مریم گلی در سراسر جهان وجود دارد. مریم گلی دارای سابقه طولانی استفاده دارویی برای بیماری های مختلف از اختلالات روانی گرفته تا ناراحتی های دستگاه گوارش است. تحقیقات علمی برخی از کاربردهای پزشکی آن را پشتیبانی کرده است. به گزارش مدیکال نیوزتودی، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مریم گلی ادامه مطلب را بخوانید.

فواید مریم گلی برای سلامتی

مریم گلی دارای چندین فواید برای سلامتی است. مریم گلی به دلیل ظرفیت آنتی اکسیدانی بالای از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. رادیکال های آزاد اغلب باعث مرگ سلول ها و منجر به نقص در سیستم ایمنی بدن و بیماری های مزمن می شوند. سایر مزایای آن عبارتند از:

درمان آلزایمر با مریم گلی

بررسی اخیر مطالعات نشان می دهد گونه های مختلف مریم گلی بر مهارت های شناختی تاثیر مثبت می گذارند و در برابر اختلالات عصبی محافظت می کنند. مطالعات دیگر نشان می دهد مریم گلی حافظه را در بزرگسالان جوان و سالم بهبود می بخشد. البته تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

کاهش گلوکز و کلسترول خون با مریم گلی

در یک مطالعه 40 نفر مبتلا به دیابت و کلسترول بالا عصاره برگ مریم گلی را به مدت 3 ماه مصرف کردند. در پایان آزمایش شرکت کنندگان دارای گلوکز ناشتا، متوسط سطح گلوکز پایین تر در یک دوره 3 ماهه و کلسترول تام، تری گلیسیرید و سطح کلسترول مضر کمتر بودند. با این حال، شرکت کنندگان دارای سطح HDL یا کلسترول “خوب” بودند. یک آزمایش بالینی دوسوکور دیگر روی 80 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 کنترل نشده انجام شد، همچنین این آزمایش نشان داد مریم گلی تاثیر مثبتی بر سطح قند خون دارد. بعد از 2 ساعت ناشتایی در مقایسه با گروه کنترل میزان قند خون در افرادی که مریم گلی مصرف کرده بودند به طور قابل توجهی کاهش یافت. این مطالعه نشان می دهد مریم گلی برای افراد مبتلا به دیابت در کاهش سطح گلوکز 2 ساعت پس از ناشتایی مفید بوده است.

بیشتر بخوانید:روغن پالم چیست؟ / بررسی خطرات و فواید آن

کنترل التهاب با مریم گلی

اگرچه شواهد بیشتری برای تایید این ویژگی لازم است، اما به نظر می رسد برخی ترکیبات موجود در مریم گلی دارای یک عمل ضدالتهابی هستند. یک مطالعه اثرات طیف وسیعی از این ترکیبات را در پاسخ التهابی در فیبروبلاست های لثه، نوعی سلول متداول در بافت همبند لثه بررسی کرد. برخی از ترکیبات موجود در مریم گلی به کاهش این نوع التهاب کمک می کند. مطالعات جدیدتر استفاده از مریم گلی را در دندانپزشکی به دلیل خواص ضدالتهابی آن پشتیبانی کرده اند. به نظر می رسد بسیاری از گیاهان و ادویه های دیگر مشابه مریم گلی نیز دارای اثرات ضدالتهابی، ضدقارچی و ضدمیکروبی هستند.

ارزش غذایی مریم گلی

مریم گلی حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و ویتامین است. با این حال، از آنجا که به طور معمول در مقادیر کمی مصرف می شود مریم گلی مقدار قابل توجهی کالری، کربوهیدرات، پروتئین یا فیبر برای بدن تامین نمی کند. یک قاشق چای خوری مریم گلی حاوی چندین ماده مغذی قدرتمند از جمله:
2 کالری
3 میلی گرم منیزیم
1 میلی گرم فسفر
7 میلی گرم پتاسیم
2 میکروگرم فولات
24 میکروگرم بتاکاروتن
41 واحد بین المللی ویتامین A
12 میکروگرم ویتامین K
همچننی مریم گلی حاوی ترکیبات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی بی شماری است که برای سلامتی مفید است. این ترکیبات شامل:
1،8سینئول
کافور
برنئول
بورنیل استات
در حالی که برای تایید عملکرد این ترکیبات به مطالعه بیشتری نیاز است، اما بسیاری از آنها تاثیرات مثبتی بر بدن و سیستم های آن نشان داده اند.

بیشتر بخوانید:چطور ویار بارداری را کنترل کنیم؟

مصرف مریم گلی

مریم گلی را می توان به صورت کامل یا آسیاب شده مصرف کرد. افزودن مریم گلی به غذاها راهی عالی برای تقویت عطر و طعم بدون افزودن کالری اضافی یا نمک است. این گیاه اغلب به خوبی با مرغ و برخی گوشت ها جفت می شود. مریم گلی به دلیل داشتن رایحه دلپذیر اغلب به عنوان رایحه در صابون ها و مواد آرایشی استفاده می شود. عصاره مریم گلی و مکمل های گیاهی آن نیز موجود است. برخی از این دستورالعمل های سالم و خوشمزه که توسط متخصصان تغذیه ثبت شده با استفاده از مریم گلی تهیه شده را امتحان کنید.

خطرات مصرف مریم گلی

مریم گلی طبیعی برای اکثر افراد گزینه بی خطری است و عوارض جانبی شناخته شده ای در بدن ندارد. اثربخشی و عوارض جانبی ناشی از مصرف مکمل های مریم گلی با توجه به برند و روند تولید متفاوت خواهد بود. اسانس مریم گلی نباید مصرف شود زیرا حساسیت نسبت به آن امکان پذیر است. در نظر گرفتن الگوی کلی غذا خوردن به جای تمرکز روی غذاهای جداگانه در پیشگیری از بیماری و دستیابی به سلامتی بسیار حیاتی است.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ