علت غذا نخوردن سگ چه می تواند باشد؟

حسام آرین
چه سال ها سگ خانگی داشته باشید و چه برای نخستین بار است که سگی را به سرپرستی گرفته اید غذا نخوردن حیوان خانگی تان ناراحت کننده است. دلایل مختلفی برای از دست دادن اشتها در سگ ها وجود دارد که تعیین علت آن برای طراحی بهترین روند درمانی مهم است. به گزارش وب ام دی، نخستین چیزی که باید بخاطر بسپارید این است چگونه اشتهای سگ خود را برآورد می کنید.

چه سال ها سگ خانگی داشته باشید و چه برای نخستین بار است که سگی را به سرپرستی گرفته اید غذا نخوردن حیوان خانگی تان ناراحت کننده است. دلایل مختلفی برای از دست دادن اشتها در سگ ها وجود دارد که تعیین علت آن برای طراحی بهترین روند درمانی مهم است. به گزارش وب ام دی، نخستین چیزی که باید بخاطر بسپارید این است چگونه اشتهای سگ خود را برآورد می کنید.

اگر نگران هستید که چرا سگ شما به اندازه دستورالعمل های مربوط به غذایی که خریداری می کنید نمی خورد در نظر داشته باشید اینها میزان متوسط را نشان می دهند. بسیاری از سگ های سالم فقط 60 تا 70 درصد مقدار قید شده روی بسته بندی را می خورند. از آنجا که از دست دادن اشتها در سگ ها می تواند نشانه بیماری باشد در صورت مشاهده تغییر در عادات غذایی سگ مهم است به دامپزشکی مراجعه کنید.

به ویژه باید به سرعت به امتناع از غذا خوردن در سگ هایی که به طور معمول خوب غذا می خورند واکنش نشان دهید. حتی اگر اکثر سگ ها می توانند چند روز بدون غذا و بدون تاثیرات بد قابل توجهی سپری کنند باز هم بهتر است هرچه زودتر به این مشکل رسیدگی کنید.

بیشتر بخوانید:چند راهکار برای درمان گردن درد + جدیدترین علت!

دلایلی که چرا سگ شما غذا نمی خورد

درست مانند انسان لایل مختلفی برای غذا نخوردن سگ ها وجود دارد که شامل:
بیماری: کاهش اشتها در سگ ها اغلب نشانه بیماری است به ویژه اگر سگ شما همزمان علائم دیگری را نیز دارد. اگرچه از دست دادن اشتها در سگ ها لزوما نشان دهنده بیماری جدی نیست، اما مراجعه به دامپزشکی و رسیدگی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا می تواند نشانه ای از بیماری های قابل توجهی از جمله سرطان، انواع عفونت های سیستمیک، درد، مشکلات کبدی و نارسایی کلیه باشد.
بیماری دندان: سگ شما ممکن است تمایلی به خوردن غذا نداشته باشد زیرا چیزی در دهان حیوان باعث درد می شود، در این شرایط احتمال می رود دندان سگ شکسته یا شل شده باشد یا اینکه با التهاب شدید لثه و حتی تومور دهانی دست و پنجه نرم می کند.
واکسیناسیون اخیر: خوشبختانه واکسیناسیون برای بسیاری از بیماری های جدی و مسری برای سگ ها در دسترس است. اگرچه این تزریق ها طی 100 سال گذشته جان میلیون ها حیوان خانگی را نجات داده است، اما برخی اوقات اثرات سوئی بر جای می گذارند. اکثر این موارد جزئی و مختصر از جمله از دست دادن اشتهای موقتی در سگ ها است.
سفر و محیط ناآشنا: اگر تا زمانی که با سگ خود به سفر نرفته اید یا به مکان جدیدی منتقل نشده اید اشتهای حیوان تان خوب است، اما به محض جابجایی به دلیل سفر یا تغییر مکان احتمال دارد سگ شما غذا نخورد. برخی از حیوانات ممکن است دچار بیماری حرکتی شوند و برخی دیگر در مکان های جدید عصبی یا ناراحت می شوند.
مسائل مربوط به ترجیح یا رفتار: بعضی از سگها سخت گیر و ایرادی هستند یا ممکن است امتناع آنها از غذا خوردن به دلیل حضور در شرایط آزاردهنده مانند قرار گرفتن کنار یک سگ پرخاشگر یا غذا خوردن از یک ظرفی در ارتفاع ناخوشایند باشد. البته در نظر داشته باشید از آنجا که کاهش اشتها در سگ ها ممکن است ناشی از بیماری باشد هرگز بدون بررسی سایر احتمالات تصور نکنید سگ شما ایرادگیر و سخت پسند است.

بیشتر بخوانید:چرا زنان 2 برابر مردان دچار بی خوابی می شوند؟

انجام کارهای لازم هنگام غذا نخوردن سگ

آنچه برای کمک به سگ می توان انجام داد به تشخیص شما به کمک دامپزشک بستگی دارد. اگر از دست دادن اشتهای سگ ناشی از بیماری است دامپزشک یک رژیم غذایی با نسخه پزشک برای تامین نیازهای تغذیه ای حیوان خانگی شما تجویز می کند. برخی اوقات این رژیم ها به ویژه اگر سگ شما به معالجه های منظم یا غذای دیگری عادت دارد خیلی خوشمزه نیستند. اگر سگ شما از قبل بیمار است هرگز حیوان خانگی خود را گرسنه نگه ندارید و سعی نکنید او را مجبور به خوردن رژیم غذایی تجویز شده کنید. در عوض با دامپزشک خود در مورد گزینه های جایگزین مشورت کنید. در موارد شدیدتر و حادتر دامپزشک داروهای تحریک کننده اشتها را تجویز می کند و در این وضعیت توصیه می شود رژیم غذایی مایع را با سرنگ یا لوله تغذیه به سگ تان بدهید. اگر کاهش اشتهای سگ شما به جای نتیجه یک وضعیت پزشکی ناشی از یک مشکل رفتاری یا ترجیحی باشد موارد زیادی برای تشویق حیوان برای غذا خوردن وجود دارد. این شامل:
کاهش رفتارهای آزاردهنده
غذا دادن به حیوان خانگی خود را طبق یک برنامه منظم حداقل 2 بار در روز انجام دهید.
اوقات صرف غذا را برای حیوان خانگی خود سرگرم کنید مثلا با بازی با اسباب بازی که غذا را توزیع می کند یا به خاطر کاری به سگ خود با غذا پاداش دهید.
قبل از صرف غذا سگ خود را به پیاده روی ببرید.
تغییر وضعیت تغذیه سگ اگر به طور معمول حیوان خانگی خود را با حیوانات دیگر تغذیه می کنید بهتر است به آنها به تنهایی غذا بدهید یا سعی کنید از کاسه یا ظرف های مختلف در ارتفاع مختلف استفاده کنید تا ببینید سگ شما چه چیزی را ترجیح می دهد. (حتی ممکن است چند تکه غذا کنار ظرف غذا روی زمین قرار دهید.) اگر به طور معمول سگ خود را با غذای خشک تغذیه می کنید نوع دیگری از غذا مانند کنسرو را امتحان کنید. برای جذابیت آن کمی آب گرم به غذای سگ خود اضافه کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ