چگونه تفاوت بین آنفولانزای معده با کرونا را تشخیص دهیم؟

حسام آرین
جدا از سرفه و تب معمول کووید از راه های زیادی بر بدن تاثیر می گذارد. علائم دستگاه گوارش آخرین نشانه هایی است که در موج جدید کرونا در برخی کشورها مشاهده شده است. آیا کووید دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد؟ بسیاری از بیماران از علائمی مانند اسهال، گرفتگی عضلات یا حالت تهوع شکایت دارند که می تواند قبل از علائم کلاسیک کووید […]

جدا از سرفه و تب معمول کووید از راه های زیادی بر بدن تاثیر می گذارد. علائم دستگاه گوارش آخرین نشانه هایی است که در موج جدید کرونا در برخی کشورها مشاهده شده است.

آیا کووید دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بسیاری از بیماران از علائمی مانند اسهال، گرفتگی عضلات یا حالت تهوع شکایت دارند که می تواند قبل از علائم کلاسیک کووید بروز پیدا کنند.

چگونگی تشخیص کووید-19 از آنفولانزای معده

در حال حاضر مشاهده و پیگیری علائم در اسرع وقت تنها راه کنترل عفونت است. با این حال، برخی از علائم نیز می توانند با آنفلوآنزای معده شباهت داشته باشند. در چنین زمانی که موارد به ظاهر در حال افزایش است و کووید-19 می تواند با بسیاری از علائم مربوط به معده ظاهر شود چگونه می توان این دو عفونت را تشخیص داد؟ چگونه ماهیت عفونت خود کرونا یا عفونت معده را تشخیص می دهید؟ به گزارش تایمزسوفاندیا، اگر از علائم رنج می برید در اینجا یک راهنمای آسان برای مدیریت بهتر وضعیت آورده شده است:

چه عواملی باعث آنفولانزای معده می شود؟

گرچه اغلب از آن به عنوان آنفولانزای معده شناخته می شده، اما عفونت معده می تواند ناشی از سویه های ویروسی مختلف یا باکتری ها باشد و به طور معمول هنگام ملتهب شدن روده ها علائم ایجاد می کند. گاستروانتریت ویروسی یا آنفولانزای معده از طریق مواد غذایی یا آب آلوده منتقل می شود. عادی ترین علائم عفونت معده به صورت گرفتگی شکم، اسهال، کم آبی بدن، استفراغ، حالت تهوع، حرکات شل نشان داده می شود. با این حال، ممکن است به طور معمول بروز علائمی مانند آنفولانزا از جمله تب خفیف، ضعف، لرز یا حتی سردرد باشد که تمایز آن از آنفولانزای ویروسی یا ویروس کرونا را سخت می کند.

بیشتر بخوانید:در صورت جواب منفی تست کرونا از این علائم غافل نشوید!

کووید-19 چگونه علائم گوارشی ایجاد می کند؟

در حالی که کرونا ویروس عفونی تنفسی کلاسیک است که از طریق انتقال مستقیم ترشحات تنفسی منتشر می شود، اما برای بسیاری از افراد به ویژه در موج جدید که توسط ویروس جهش یافته بروز پیدا کرده ممکن است علائم گوارشی رخ دهد. علائمی مانند اسهال، گرفتگی عضلات، حالت تهوع، خستگی، کاهش اشتها و علائم کلاسیک عفونت را می توان تجربه کرد، همچنین کووید روند هضم را به روشی اساسی تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس تحقیقات کووید-19 از طریق گیرنده های سطح ورودی وارد سیستم هضم می شود آنزیم های ACE2 که بسیار در امتداد روده وجود دارند و از این رو سطح بالایی از عفونت را ایجاد می کنند.

چگونه می توانید تفاوت را تشخیص دهید؟

به دلیل اشتراک در علائم افتراق بین 2 نوع عفونت بسیار مشکل است. با این حال، از آنجا که زمان سهل انگاری و نادیده گرفتن علائم نیست زیرا تشخیص و درمان به موقع می تواند به شما در سلامتی کمک کند. در حال حاضر هم کووید-19 و هم ورم معده ویروسی بر هضم غذا تاثیر می گذارند. با این حال، از آنچه مشاهده می شود نحوه تاثیر کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ عمیق تر و طولانی تر است. علائم گوارشی نه تنها می تواند مدت زمان بیشتری تا 21 تا 24 روز ادامه یابد بلکه می تواند منجر به کاهش اشتها، تغییر ذائقه، اختلال در متابولیسم و حتی کاهش وزن شود. برخی از افراد گزارش کرده اند که طی دوره عفونت خود دچار کاهش شدید وزن شده اند. این امر در مورد التهاب معده روده یا هرگونه عفونت معده اتفاق نمی افتد زیرا این علائم کوتاه مدت هستند. برخلاف دوره بهبودی 14 روزه برای کرونا بیشتر افراد مبتلا به آنفولانزای معده طی 3 روز بهتر می شوند.

بیشتر بخوانید:تب کیو و علائم آن

به دنبال علائم دستگاه تنفسی فوقانی باشید

تب، سردرد، ضعف و درد عضلانی در کرونا و آنفولانزای معده شایع است. با این حال، افراد باید مراقب علائم تنفسی فوقانی باشند که نشانه های واضحی از عفونت مانند کووید-19 هستند. از سرفه، سرماخوردگی، تنگی نفس و از دست دادن حس بویایی علائمی مانند اینها به آزمایش سریع نیاز دارند. درد قفسه سینه، کمبود اکسیژن و مشکلات تنفسی نیز در مورد آنفولانزای معده غیر معمول است. در صورت بروز هر یک از این علائم تست دهید و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید.

نکته دیگری که باید مراقب آن باشید نحوه نمایش علائم است. علائم گاسترو ناشی از کووید با علائم کلاسیک دیگری مانند تب، سرفه، میالژی، تنگی نفس نیز قابل پیگیری است. اگر فکر می کنید به هر روشی در معرض ویروس قرار گرفته اید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ