دلایل گرفتگی صدای نوزاد چیست؟/ راه های درمان آن را بشناسید

حسام آرین
تا این لحظه به احتمال زیاد گرفتگی صدا را در کودکان بزرگ تر یا بزرگسالان مشاهده کرده اید. گرفتگی صدا به ویژه طی یک عفونت سینوسی ناخوشایند یا پس از فریاد زدن در طول کنسرتی که رفته اید ایجاد می شود که در این مواقع صدا را جور دیگری می شنوید.

تا این لحظه به احتمال زیاد گرفتگی صدا را در کودکان بزرگ تر یا بزرگسالان مشاهده کرده اید. گرفتگی صدا به ویژه طی یک عفونت سینوسی ناخوشایند یا پس از فریاد زدن در طول کنسرتی که رفته اید ایجاد می شود که در این مواقع صدا را جور دیگری می شنوید. چطور ممکن است چنین صدای خشن و گرفته ای از گلو کودک کوچک شما بیرون بیاید؟

چه عواملی باعث گرفتگی صدای کودک می شود و چگونه می توان آن را درمان کرد؟ شگفت آور و کمی نگران کننده است که چگونه صدای شیرین و معمولی کودک خود را جایگزین صدا گرفته کنید، اما وحشت نکنید زیرا دلایل زیادی برای گرفتگی صدا در کودک وجود دارد که با دانستن آنها کنار آمدن با آن برایتان آسان تر می شود. به گزارش هلث لاین، نخست درک نحوه کار صدا بسیار مهم است تا بفهمید چرا گرفتگی صدا در کودک رخ می دهد.

مکانیسم صدا

انگشتان خود را به آرامی جلوی گلو قرار داده و آهنگی را بخوانید. احساس لرزش می کنید؟ این هوای بازدم شده است که از ریه ها به حنجره و از طریق تارهای یا پرده های صوتی خارج می شود. با عبور هوا از دهانه باریک (گلوت) بین پرده های صوتی تقریبا بسته هوا مرتعش شده و صدا تولید می شود. گرفتگی صدا هنگامی رخ می دهد که پرده های صوتی به طور عادی لرزش نداشته باشند، بنابراین چه چیزی بر عملکرد طبیعی پرده های صوتی تاثیر می گذارد؟ چند مورد برای ایجاد گرفتگی صدا در کودک نقش دارد که شناسایی علت بروز آن به شما در درمان کمک می کند. زمان بندی می تواند به شما در تشخیص گرفتگی صدا کمک کند.

اگر کودک پس از مدت طولانی گریه دچار گرفتگی صدا شده به احتمال زیاد گریه علت بروز آن است. سرماخوردگی یا سرفه، آبریزش بینی و بلغم نیز روی پرده های صوتی تاثیر گذاشته و منجر به گرفتگی صدا می شود. در اینجا برخی از دلایل ایجاد گرفتگی صدا و چگونگی مدیریت آنها ذکر شده است:

گریه زیاد

به آخرین حضور خود در یک رویداد ورزشی یا کنسرت پر سر و صدا فکر کنید. صدای شما بعد از این همه تشویق یا فریادی که زدید چگونه به نظر می رسد؟ به همین ترتیب به احتمال زیاد کودک بعد از گریه بیش از حد دچار گرفتگی صدا می شود.

به طور قطع شما هنگام گریه زیاد فرزندتان سعی دارید وی را آرام کنید، اما از بین بردن دلیل اشک هایش همیشه هم کار راحتی نیست. تمام تلاش خود را برای آرام کردن گریه کودک هنگام شیردهی یا دادن پستانک انجام دهید و به کودک کوچک خود فرصت استراحت به تارهای صوتی اش را دهید تا گرفتگی صدا برطرف شود.

بیماری

التهاب حنجره، خروسک و سرماخوردگی در اثر ویروس هایی ایجاد می شود که پرده های صوتی را ملتهب می کند. هوایی که از بین تارهای ملتهب جریان می یابد صدای ناخوشایندی ایجاد می کند. ویروس هایی مانند خروسک نیاز به روند درمانی خود دارند. برای سرماخوردگی اما می توانید با پاکسازی مجاری بینی با کمک اسپری ها، محلول های نمکی و دستگاه تنفس بینی به برطرف شدن آن کمک کنید. دستگاه بخور یا رطوبت ساز با حالت خنک به ویژه برای خروسک مفید است. در صورت ادامه بیماری یا گرفتگی صدا بیش از چند روز از پزشک اطفال در مورد سایر درمان های احتمالی سوال کنید.

تراکم خلط

برخی از عفونت ها منجر به تجمع مخاط همراه با آبریزش یا گرفتگی بینی می شوند. ترشحات اضافی به سمت گلو تخلیه شده و ممکن است تارهای صوتی را تحت تاثیر قرار دهد. آلرژی نیز منجر به بروز همین مشکل می شود. اگر کودک کوچک شما بیمار است با پزشک خود در مورد درمان های احتمالی این بیماری صحبت کنید. اگر علت آن آلرژی باشد شاید نیاز به تمیز کردن اضافی خانه یا تغییراتی برای کاهش گرد و غبار، شوره یا سایر مواد حساسیت زا در خانه باشد.

ریفلاکس

با بیماری ریفلاکس معده (مری) اسیدهای معده به پشت گلو فرستاده می شوند. جای تعجب نیست این امر همچنین باعث گرفتگی صدا هم می شود. توجه داشته باشید گرفتگی صدا به تنهایی نشانه ای بعید از ریفلاکس است. نشانه های دیگری مانند مشکلات تغذیه ای، استفراغ، گریه یا افزایش وزن کم را مشاهده خواهید کرد. این مسئله برخی اوقات با دادن تغذیه های مکرر و کوچکتر قابل درمان است. سعی کنید کودک خود را پس از شیر دادن به حالت ایستاده نگه دارید و آروغ وی را بگیرید در موارد شدیدتر حتی ممکن است به دارو یا جراحی نیاز باشد.

ندول یا گره های تار صوتی

گره های تار صوتی یا کیست ممکن است در نوزادی با گرفتگی صدا به صورت مداوم بروز پیدا کند به ویژه اگر گرفتگی صدا از بدو تولد باشد. این مورد شاید و کودک با چیزی که روی تارهای صوتی وی تاثیر می گذارد متولد شود یا در اثر چیزی مانند کیست یا همانژیوم رشد یابد.

بیشتر بخوانید: علت غذا نخوردن سگ چه می تواند باشد؟

پاپیلوماتوز تنفسی مکرر

این وضعیت نادر باعث رشد مکرر خوش خیم مانند زگیل در سطح تارهای صوتی یا اطراف آنها می شود. تیم پزشکی تصمیم می گیرد آیا این موارد نیاز به درمان با جراحی دارند یا خیر.

تومور

تومورها می توانند جدی باشند. گرفتگی صدا که همچنان ادامه دارد یا با مشکلات قابل توجهی در تنفس یا مشکلات تغذیه ای همراه است باید به سرعت رفع شود.

جراحت

آسیب ها نیز منجر به گرفتگی صدا می شوند. اسیدهای سوزاننده یا سموم بلعیده شده، قرار دادن لوله تنفسی یا تغذیه ای و ضربه ها (مانند حادثه رانندگی) می تواند به بافت آسیب برساند. اگر گمان می کنید کودک شما چیزی را که نباید مصرف کرده بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

ناهنجاری مادرزادی

برخی اوقات یک نوزاد با بدشکلی یا مشکلی در حنجره (جعبه صدا) که تارهای صوتی را در خود جای داده متولد می شود. در موارد دیگر عصب حنجره مسئول حرکت پرده های صوتی آسیب دیده است. باز هم بحث در مورد صدای نامفهوم یا گرفته کودک با پزشک متخصص اطفال می تواند ضمن کمک به شناسایی هر مسئله در صورت لزوم یک برنامه درمانی ایجاد کند.

چه کار دیگری می توان برای گرفتگی صدای کودک انجام داد؟

هنگام تلاش برای ایجاد تعادل بین مراقبت از کودک، زندگی خانوادگی، کار و محیط زندگی به سرعت یک عمل دستکاری کننده به نظر می رسد، بنابراین پیگیری گرفتگی صدای کودک می تواند مشکل باشد. اگر احساس می کنید گرفتگی صدا برای چند روز تا یک هفته طول کشیده و بهبود نیافته پس به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

اگر از علت گرفتگی صدا مطمئن نیستید یا کودک شما تازه متولد شده است منتظر نمانید. علت هرچه باشد نکات زیر را برای کمک به کودک بخاطر داشته باشید:
کودک خود را از قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سایر آلاینده هایی که باعث تحریک می شوند محافظت کنید.
با شیردهی مکرر یا دادن شیشه شیر کودک را هیدراته نگه دارید.
استفاده از دستگاه رطوبت ساز را برای حفظ رطوبت هوا در نظر بگیرید یا با کودک خود در یک حمام دربسته و دوش آب گرم بنشینید تا بتواند در بخار نفس بکشد.

در پایان

این ممکن است فقط یک گرفتگی صدا باشد، اما توجه به دلایل اصلی بروز و درمان آن به کودک در احساس خوب کمک می کند. به آنها عشق و توجه بیشتری نشان می دهید و در صورت عدم بهبودی گرفتگی صدا بعد از چند روز برای پیگیری علت بروز آن به پزشک مراجعه کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ