قرص دی سیکلومین چیست؟ / عوارض جانبی و نحوه مصرف آن

حسام آرین
دی سیکلومین برای درمان نوع خاصی از مشکلات روده ای به نام سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود. این دارو به کاهش علائم گرفتگی معده و روده کمک می کند که با کند کردن حرکات طبیعی روده و شل شدن عضلات معده و روده کار می کند. دی سیکلومین متعلق به گروهی از داروها است که به عنوان آنتی کولینرژیک / ضداسپاسم شناخته می شود. به […]

دی سیکلومین برای درمان نوع خاصی از مشکلات روده ای به نام سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود. این دارو به کاهش علائم گرفتگی معده و روده کمک می کند که با کند کردن حرکات طبیعی روده و شل شدن عضلات معده و روده کار می کند. دی سیکلومین متعلق به گروهی از داروها است که به عنوان آنتی کولینرژیک / ضداسپاسم شناخته می شود. به گزارش وب ام دی، این دارو نباید در کودکان زیر 6 ماه به دلیل خطر بروز عوارض جانبی جدی استفاده شود.

نحوه استفاده از دی سیکلومین

این دارو را به صورت دستورالعمل پزشک با غذا یا بدون آن مصرف کنید به طور معمول 4 بار در روز توصیه می شود. برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی پزشک ممکن است نخست دوز کم این دارو را تجویز کند و به تدریج دوز را افزایش دهید، بنابراین دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

اگر از شربت این دارو استفاده می کنید دوز را با دقت با استفاده از قاشق آن اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است برای تنظیم دوز مناسب شما را به اشتباه بیندازد، همچنین قبل از مصرف آن را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید. آنتی اسیدها باعث کاهش جذب دی سیکلومین می شوند، بنابراین این دارو را همزمان با داروهای ضداسید مصرف نکنید. در صورت مصرف آنتی اسید آن را بعد از غذا یا قبل از غذا بخورید.

دوز دارو براساس سن، شرایط پزشکی و پاسخ به درمان تعیین می شود. بدون تایید پزشک دوز خود را افزایش ندهید، همچنین در مصرف این دارو زیاده روی نکنید ز یرا با این کار وضعیت شما به سرعت بهبود نمی یابد و حتی ممکن است خطر عوارض جانبی جدی افزایش یابد. در صورت تداوم یا بدتر شدن وضعیت به پزشک خود اطلاع دهید. سرگیجه، خواب آلودگی، سبکی سر، ضعف، تاری دید، خشکی چشم، خشکی دهان، حالت تهوع، یبوست و نفخ شکم ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

برای از بین بردن خشکی دهان آب نبات (بدون قند) را بمکید، آدامس (بدون قند) بجوید، آب بنوشید یا از جایگزین بزاق استفاده کنید. برای رفع خشکی چشم نیز با داروساز خود در مورد مصرف اشک مصنوعی یا سایر داروها مشورت کنید. برای جلوگیری از بروز یبوست فیبر غذایی بخورید، آب کافی بنوشید و ورزش کنید، همچنین ممکن است نیاز به مصرف ملین داشته باشید در این باره از پزشک خود درباره انتخاب نوع مناسب ملین مشورت کنید.

به یاد داشته باشید پزشک شما این دارو را برای اینکه سود آن بیش از عوارض جانبی بوده برای شما تجویز کرده است. بسیاری از افراد در صورت مصرف این دارو عوارض جانبی جدی را تجربه نمی کنند. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی از جمله کاهش تعریق، خشکی یا برافروختگی پوست، ضربان سریع یا نامنظم قلب، از دست دادن هماهنگی، اختلال گفتار، تغییرات ذهنی/ خلقی (مانند گیجی، توهم، تحریک، عصبی بودن و هیجان غیرمعمول)، مشکل در ادرار کردن، کاهش توانایی جنسی.
در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی بسیار جدی از جمله چشم درد / تورم / قرمزی، تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ های شبانه) بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید.
واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش/ تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی به سرعت به پزشک مراجعه کنید. این فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست، بنابراین در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا با پزشک خود مشورت کنید.
قبل از مصرف دی سیکلومین اگر نسبت به آن حساسیت دارید یا در صورت مبتلا به نوع دیگری از آلرژی به پزشک خود اطلاع دهید. این محصول حاوی مواد غیرفعال است که باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات می شود.

قبل از استفاده از این دارو سابقه پزشکی خود را به پزشک اطلاع دهید به ویژه سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع بسته شدن زاویه)، بزرگ شدن پروستات، مشکلات ادرار به دلیل انسداد مجاری ادراری، سایر مشکلات معده / روده (مانند روده آهسته، انسداد، کولیت اولسراتیو، عفونت، اسید معده کم و بدون اسهال، بیماران ایلئوستومی / کولوستومی مبتلا به اسهال)، تیروئید بیش از حد فعال، مشکلات قلبی (مانند بیماری عروق کرونر، آنژین، نارسایی احتقانی قلب، ضربان قلب سریع / نامنظم، مشکلات قلبی) به دلیل خونریزی شدید)، فشار خون بالا، مشکلات سوزش معده (مانند ریفلاکس اسید، فتق هیاتال، مشکلات مری)، مشکل خاص سیستم عصبی (نوروپاتی اتونوم)، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال مصرف مواد (مانند استفاده بیش از حد یا اعتیاد به داروها / الکل)، میاستنی گراویس، مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی.
این دارو ممکن است شما را گیج یا خواب آلود کند یا بینایی شما را تاری کند. الکل یا ماری جوانا می تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود، بنابراین تا زمانی که نتوانید این کار را با خیال راحت انجام دهید رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا انجام هر کاری که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد را به تعویق بیندازید.

نوشیدنی های حاوی الکل را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا نیز با پزشک خود صحبت کنید. علاوه براین، این دارو ممکن است باعث کاهش تعریق شود و احتمال گرمازدگی را افزایش دهد. از انجام کارهایی که باعث گرم شدن بیش از حد شما شوند مانند کار سخت یا ورزش در هوای گرم یا استفاده از وان آبگرم خودداری کنید.

هنگام گرم شدن هوا ضمن نوشیدن مایعات فراوان لباس های رنگ روشن و سبک بپوشید. اگر بیش از حد گرم شدید به سرعت به دنبال مکانی برای خنک شدن و استراحت باشید. در صورت برطرف نشدن تب، تغییرات ذهنی / خلقی، سردرد یا سرگیجه به سرعت به پزشک مراجعه کنید. افراد مسن نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه خواب آلودگی، گیجی، هیجان غیرمعمول، یبوست، ضربان سریع قلب و مشکلات ادرار حساسیت بیشتری نشان می دهند.

در نظر داشته باشید خواب آلودگی و گیجی خطر افتادن را افزایش می دهد. در دوران بارداری این دارو باید فقط در صورت نیاز ضروری استفاده شود.
این دارو به دلیل انتقال به شیر مادر اثرات نامطلوبی بر نوزاد شیرخوار می گذارد، بنابراین توصیه می شود هنگام استفاده از این دارو از شیر دادن خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:با رژیم غذایی مناسب، حافظه تان را تقویت کنید

تداخلات دارویی با دی سیکلومین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این فهرست شامل همه تداخلات دارویی نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) نگه دارید و آن را با پزشک خود به اشتراک بگذارید.

دقت داشته باشید بدون تایید پزشک مصرف داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید. برخی از محصولاتی که با این دارو تداخل ایجاد می کند عبارتند از: قرص/ کپسول پتاسیم، داروهایی که تحت تاثیر حرکت آهسته روده قرار می گیرند (مانند پراملینتید). دی سیکلومین بر جذب سایر محصولات مانند لوودوپا، داروهای ضد قارچ آزول خاص (کتوکونازول و ایتراکونازول) و غیره تاثیر می گذارد. در صورت مصرف کتوکونازول یا ایتراکونازول آن را حداقل 2 ساعت قبل از دی سیکلومین مصرف کنید.
بسیاری از داروهای دیگر که باعث خشکی دهان و یبوست می شوند با داروهای آنتی کولینرژیک / ضداسپاسم مانند دی سیکلومین تداخل دارند.

اگر از محصولات دیگری که باعث خواب آلودگی از جمله الکل، ماری جوانا، آنتی هیستامین ها، داروهای خواب آور یا ضداضطراب، شل کننده های عضلانی و مسکن های افیونی می شوند.

برچسب روی تمام داروهای خود را بخوانید زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی یا ضربان سریع قلب می شوند. این دارو در برخی آزمایش ها نیز تداخل ایجاد می کند یعنی باعث نتایج نادرست آزمایش می شود.

مصرف بیش از حد دی سیکلومین

اگر فردی بیش از حد دی سیکلومین مصرف کرده باشد علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفسی را تجربه می کند، بنابراین در این شرایط با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد آن ممکن است شامل: بزرگ مردمک چشم، خشکی پوست، تب، سرگیجه شدید، تشنگی شدید، مشکل در بلع، تغییرات ذهنی / خلقی (مانند گیجی و هیجان غیر معمول)، ضربان سریع یا نامنظم قلب، ضعف عضلانی، عدم توانایی در حرکت ( فلج)، تنفس کند، غش، تشنج.

یادداشت درباره دی سیکلومین

مصرف این دارو را به دیگران توصیه نکنید. مدیریت اختلالات گوارشی علاوه بر مصرف دارو شامل تغییر در سبک زندگی مانند برنامه های کاهش استرس، ورزش، قطع سیگار و تغییر رژیم غذایی است. با دکتر خود در مورد تغییر سبک زندگی که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید. تمام وقت های مراجعه به پزشک را جهت کنترل پیشرفت بیماری پیگیر باشید و عوارض جانبی آن را مورد بررسی قرار دهید.

دوز از دست رفته دی سیکلومین

اگر دوز مصرفی داروی خود را فراموش کردید به محض یادآوری آن را بخورید، اما اگر نزدیک زمان مصرف دوز بعدی است از مصرف دوز فراموش شده خودداری کنید.

نحوه نگهداری دی سیکلومین

دی سیکلومین را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. این دارو را در حمام نگهداری نکنید و در نظر داشته باشید همه داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. داروها را داخل توالت یا چاه فاضلاب نریزید مگر اینکه انجام این کار برای این برخی داروها بی خطر باشد. اگر محصول منقضی شده یا دیگر نیازی به مصرف آن نیست به روش درستی آن را دور بریزید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ