در صورت از دست دادن صدای خود چه باید کرد؟

حسام آرین
هنگامی که شخص به دلیل التهاب حنجره صدای خود را از دست می دهد پزشکان آن را لارنژیت می نامند. استراحت صدا، اجتناب از عوامل تحریک کننده و استفاده از داروهای تجویزی ممکن است در بهبود روند کمک کند.

هنگامی که شخص به دلیل التهاب حنجره صدای خود را از دست می دهد پزشکان آن را لارنژیت می نامند. استراحت صدا، اجتناب از عوامل تحریک کننده و استفاده از داروهای تجویزی ممکن است در بهبود روند کمک کند.
التهاب حاد حنجره به طور معمول کوتاه مدت است و بدون درمان برطرف می شود، اما می تواند تا 2 هفته طول بکشد. استفاده بیش از حد از صدا، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا تحریک شدید ناشی از دود و سایر آلاینده ها باعث بروز حنجره حاد می شود، همچنین لارنژیت می تواند مزمن شود و به مدت طولانی ادامه یابد. ریفلاکس اسید، آلرژی، استعمال دخانیات و برخی از عفونت ها باعث بروز ایجاد التهاب حنجره مزمن می شوند.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله روش هایی که فرد می تواند با سرعت بیشتری صدای خود را برگرداند و زمان مراجعه به پزشک توضیح داده می شود.

به صدای خود استراحت دهید

هنگام ابتلای فرد به التهاب حنجره باید به صدای خود استراحت دهد. اگر فرد تا حد امکان استفاده از جعبه صدا را محدود کند التهاب و تحریک سریع تر برطرف می شود. علاوه براین، فرد باید از نجوا هم پرهیز کند زیرا زمزمه باعث فشار بیشتر به تارهای صوتی می شود.

از تحریک کننده ها خودداری کنید

دود به عنوان تحریک کننده تارهای صوتی زمان بهبودی را به تاخیر می اندازد. اگر فردی سیگار می کشد باید هنگام التهاب حنجره از انجام آن خودداری کند، همچنین توصیه می شود سیگار کشیدن را به طور کامل قطع کند زیرا خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها و مشکلات را کاهش می دهد. فرد مبتلا به التهاب حنجره نیز باید از مصرف الکل خودداری کند زیرا این ماده تحریک کننده باعث کمبود آب بدن می شود. به علاوه، فرد باید از حضور در محیط های خشک و گرد و غباری که باعث تحریک حنجره می شود خودداری کند.

مایعات فراوان بنوشید

هنگام لارنژیت فرد باید برای جلوگیری از کمبود آب بدن مایعات زیادی بنوشد. آب برای جلوگیری از کم آبی بدن بهترین گزینه است. با این حال، فرد می تواند مایعات گرم مانند چای و سوپ آبکی نیز مصرف کند که به آرامش حنجره کمک می کند. علاوه بر این، فرد باید از نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا چای سیاه خودداری کند زیرا کافئین هم منجر به کم آبی بدن می شود.

داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه به کاهش ناراحتی علائم مرتبط به التهاب حنجره ناشی از عفونی کمک می کند. استامینوفن یا داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن در درمان علائم دیگری مانند سردرد، درد یا تب موثر هستند.

بیشتر بخوانید:روش های طبیعی برای کاهش اضطراب و استرس

از دستگاه رطوبت ساز هوا استفاده کنید

دستگاه رطوبت ساز هوا به مرطوب سازی هوایی که فرد در آن تنفس می کند به ویژه شب هنگام خواب کمک می کند. مرطوب سازی هوا به ویژه در ماه های زمستان مفید است زیرا سیستم گرمایش در محیط داخلی هوا را خشک می کند که باعث تحریک بیشتر می شود. رطوبت حاصل از یک دستگاه رطوبت ساز باعث تسکین مجاری تنفسی و بهبودی التهاب حنجره می شود.

از بخور استفاده کنید

استنشاق بخار به افزایش رطوبت در مجاری تنفسی و شل شدن مخاط و ترشحات کمک می کند. یک روش ساده و موثر برای انجام این کار دوش آب گرم است، همچنین استفاده از روغن های اساسی مانند زنجبیل یا لیمو نیز می تواند به تسکین مجاری تنفسی و گلو کمک کند. علاوه بر این، فرد می تواند با استنشاق بخار از یک کاسه آب جوش به این مهم دست یابد. مراقب باشید دچار سوختگی نشوید.

آب نمک غرغره کنید

بسیاری از افراد با غرغره آب گرم و نمک از التهاب حنجره رهایی می یابند زیرا نمک به بهبود بافت های تحریک شده کمک می کند. یک قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و با چند بار غرغره در روز علائم برطرف می شود.

زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک درمان طبیعی است توسط بسیاری از افراد برای بیماری های تنفسی استفاده می شود. قرن هاست مردم از زنجبیل برای خواص دارویی آن استفاده می کنند. زنجبیل به سرکوب سرفه خشک و تحریک کننده همراه با حنجره کمک می کند، همچنین در رفع گرفتگی و تسکین عفونت های گلو موثر است. زنجبیل تازه و خرد شده را می توان در چای یا سوپ های گیاهی استفاده کرد.

سیر

سیر ماده غذایی دیگری است که مردم در طول تاریخ از آن برای کمک به پیشگیری و درمان انواع بیماری ها استفاده می کردند. نتایج تحقیقات نشان می دهد سیر حاوی خواص ضدباکتری و به احتمال زیاد ضدویروسی است، بنابراین مصرف سیر به جلوگیری از بروز برخی از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی کمک می کند. سیر کاربردهای مختلفی در غذا دارد می توان آن را به سس ها، سیب زمینی سرخ کرده یا سبزی های تفت داده شده اضافه کنید.

بیشتر بخوانید:چگونگی بهبود زندگی جنسی زنان با لیزر مونالیزا تاچ

عسل

عسل به عنوان یک ماده غذایی مفید در طول تاریخ به عنوان دارو کاربردهای فراوانی داشته است. شواهد نشان می دهد عسل سرف و ترشح مخاط را کاهش می دهدف همچنین برخی مطالعات نشان می دهند عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدباکتری است. علاوه بر این، نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است عسل سرفه را سرکوب می کند و بهتر از داروهای مهار کننده سرفه مانند دکسترومتورفان است. می توان عسل را برای افزودن طعم و عطر دلپذیر به چای گرم نیز اضافه کرد.

اصلاحات غذایی

اگر التهاب حنجره ناشی از بیماری ریفلاکس معده و مری باشد پس فرد می تواند تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کند. فرد مبتلا به ریفلاکس باید از مصرف مواد غذایی ایجاد کننده ریفلاکس مانند نعناع فلفلی، الکل، شکلات، غذاهای پرادویه و غذاهای پرچرب اجتناب کند، همچنین بهتر است حداقل 3 ساعت قبل از خواب آخرین وعده غذایی خود را بخورید.

در مورد داروها با پزشک خود صحبت کنید

اگرچه توصیه معمولی نیست، اما پزشکان در برخی موارد ممکن است داروهای تجویزی را پیشنهاد کنند. یک پزشک احتمال می رود برای شخصی که علائم شدیدی برای عفونت باکتریایی احتمالی دارد آنتی بیوتیک تجویز کند. برخی اوقات پزشک با تجویز کورتیکواستروئید به کاهش سریع التهاب کمک کند. پزشکان اغلب کورتیکواستروئید را برای شخصی که از صدا برای کار خود استفاده می کند تجویز می کنند. با این حال، کورتیکواستروئیدها برای همه گزینه مناسبی نیستند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

لارنژیت به طور معمولا به هیچ درمان خاصی نیاز ندارد. این بیماری به خودی خود محدود کننده است و باید بدون مداخله برطرف شود، اما اگر لارنژیت طی دو هفته برطرف نشد فرد باید به پزشک مراجعه کند. پس از این مدت التهاب حنجره می تواند مزمن شود. پزشک با تجویز آزمایش در صورت لزوم فرد را به یک متخصص ارجاع می دهد.

خلاصه

از دست دادن صدا به دلیل التهاب حنجره به طو رمعمول بیماری کوتاه مدت است و داروهای خانگی به تسکین علائم و تسریع روند بهبودی کمک می کنند. استفاده بیش از حد از صدا، تحریک کننده ها یا عفونت می تواند باعث التهاب حنجره می شود. برخی از نکات مفید برای بهبود التهاب حنجره شامل استراحت صدا و مرطوب نگه داشتن بدن است. دقت داشته باشید اگر لارنژیت طی دو هفته برطرف نشد فرد باید به پزشک مراجعه کند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ