خواص چشمگیر نارگیل برای سلامتی

حسام آرین
نارگیل به عنوان میوه درخت نخل نارگیل از آب، شیر، روغن و گوشت خوشمزه آن استفاده می شود. نارگیل بیش از 4 هزار و 500 سال در مناطق گرمسیری رشد کرده است، اما اخیرا به دلیل عطر و طعم دلپذیرش در حوزه آشپزی و دارویی محبوبیت بیشتری کسب کرده است. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند مزیت نارگیل […]

نارگیل به عنوان میوه درخت نخل نارگیل از آب، شیر، روغن و گوشت خوشمزه آن استفاده می شود. نارگیل بیش از 4 هزار و 500 سال در مناطق گرمسیری رشد کرده است، اما اخیرا به دلیل عطر و طعم دلپذیرش در حوزه آشپزی و دارویی محبوبیت بیشتری کسب کرده است. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند مزیت نارگیل برای سلامتی توضیح داده شده است

انواع محصولات نارگیل

گوشت سفید خام داخل نارگیل به عنوان هسته این میوه شناخته می شود که دارای بافتی محکم، طعم خوشمزه و کمی شیرین است. گوشت خام سفید رنگ نارگیل خوشمزه است و در فرم های پردازش شده به صورت خلالی، تراشیده یا رنده شده وجود دارد. شیر و خامه نارگیل با فشار دادن گوشت رنده شده خام آن تهیه می شود.

گوشت نارگیل خشک را به طور معمول به صورت رنده یا تراشیده شده در پخت و پز استفاده می کنند. حتی از آن بعد از فرآوری می توان به صورت آرد نیز استفاده کرد. روغن نارگیل نیز از گوشت این میوه استخراج می شود.

نارگیل بسیار مقوی است

برخلاف بسیاری از میوه های دیگر که سرشار از کربوهیدرات هستند نارگیل بیشتر برای بدن چربی تامین می کند، همچنین نارگیل حاوی پروتئین، چندین ماده معدنی مهم و مقدار کمی ویتامین B است. با این حال، نارگیل منبع قابل توجهی از ویتامین های دیگر نیست.

مواد معدنی موجود در نارگیل در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارد. نارگیل به ویژه منگنز زیادی دارد که برای سلامت استخوان، متابولیسم کربوهیدرات ها، پروتئین ها و کلسترول ضروری است.

علاوه بر این، نارگیل سرشار از مس و آهن است که به تشکیل سلول های قرمز خون و سلنیوم آنتی اکسیدان مهم برای محافظت از سلول ها کمک می کند. در اینجا ارزش غذایی برای 1 فنجان معادل 100 گرم گوشت نارگیل خام و خشک آورده شده است:
گوشت نارگیل خام/ گوشت نارگیل خشک
کالری: 354 650
پروتئین: 3 گرم 7.5 گرم
کربوهیدرات: 15 گرم 25 گرم
فیبر: 9 گرم 18 گرم
چربی: 33 گرم 65 گرم
منگنز: 75 درصد ارزش روزانه 137درصد ارزش روزانه
مس: 22درصد ارزش روزانه 40 درصد ارزش روزانه
سلنیوم: 14 درصد ارزش روزانه 26 درصد ارزش روزانه
منیزیم: 8 درصد ارزش روزانه 23 درصد ارزش روزانه
فسفر: 11 درصد از ارزش روزانه 21 درصد از ارزش روزانه
آهن: 13 درصد ارزش روزانه 18 درصد ارزش روزانه
پتاسیم: 10 درصد ارزش روزانه 16 درصد ارزش روزانه
بیشتر چربی موجود در نارگیل به صورت تری گلیسیرید با زنجیره متوسط است. بدن متابولیسم تری گلیسیرید با زنجیره متوسط را متفاوت از انواع دیگر چربی ها انجام می دهد یعنی به صورت مستقیما از روده کوچک جذب و به سرعت از آنها برای انرژی استفاده می کند.

یک بررسی در مورد مزایای تری گلیسیرید با زنجیره متوسط در افراد چاق نشان داد این چربی ها باعث از دست رفتن چربی بدن در صورت مصرف به جای چربی های اشباع شده با زنجیره طولانی از غذاهای حیوانی می شوند.

نارگیل برای سلامت قلب مفید است

نتایج مطالعات نشان می دهد افرادی كه در جزایر پلی نزی زندگی می كنند و به طور مكرر گوشت نارگیل می خورند نسبت به افرادی كه از رژیم غربی استفاده می كنند کمتر به بیماری قلبی مبتلا می شوند. با این حال، پولی نزیایی های بومی بیشتر ماهی و غذاهای کم پردازش شده می خورند، بنابراین به طور دقیق مشخص نیست آیا این میزان کم به دلیل خوردن نارگیل یا سایر جنبه های رژیم غذایی آنها است.

به طور کلی، نتیجه گیری می شود روغن نارگیل تاثیر خنثی بر سطح کلسترول دارد. مصرف روغن نارگیل بکر که از گوشت نارگیل خشک استخراج می شود باعث کاهش چربی شکم می شود. این امر به طور ویژه مفید است زیرا چربی بیش از حد شکمی خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد.

یک مطالعه روی 20 فرد مبتلا به چاقی نشان داد اندازه دور کمر شرکت کنندگان مرد پس از مصرف روزانه 30 میلی لیتر روغن نارگیل بکر به مدت 4 هفته به طور متوسط حدود 3 سانتی متر کاهش می یابد. شرکت کنندگان زن کاهش قابل توجهی را مشاهده نکردند. با این حال، در یک مطالعه طولانی تر زنانی که به مدت 12 هفته روزانه 30 میلی لیتر روغن نارگیل تصفیه شده مصرف می کردند به طور متوسط 1.4 سانتی متر اندازه دور کمرشان کاهش یافت.

نارگیل باعث کنترل قند خون می شود

نارگیل کربوهیدرات کم و فیبر و چربی زیادی دارد، بنابراین به ثبات قند خون کمک می کند. یک مطالعه روی موش ها نشان داد نارگیل به احتمال زیاد به دلیل محتوای آرژنین اثرات ضددیابت دارد.

آرژنین به عنوان یک اسید آمینه برای عملکرد سلول های لوزالمعده مهم است که هورمون انسولین را برای تنظیم سطح قند خون آزاد می کند. هنگامی که موش های مبتلا به دیابت از پروتئین ساخته شده از گوشت نارگیل تغذیه می شدند قند خون، سطح انسولین و سایر نشانگرهای متابولیسم گلوکز از افرادی که پروتئین نارگیل نمی خورند بسیار بهتر بود. علاوه بر این، سلول های بتا در پانکراس آنها شروع به تولید انسولین، هورمون کمک کننده به تنظیم قندخون کمک می کند.

محققان اذعان می دارند بهبود عملکرد سلول های بتا به دلیل مقدار زیادی آرژنین موجود در نارگیل است، همچنین محتوای فیبر بالای گوشت نارگیل به کاهش هضم غذا و بهبود مقاومت به انسولین کمک می کند که در تنظیم سطح قند خون موثر است.

بیشتر بخوانید:آیا سوپ غذایی سالم است؟

نارگیل حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

گوشت نارگیل حاوی ترکیبات فنلی است که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کنند. ترکیبات اصلی فنلی شناسایی شده شامل:
گالیک اسید
کافئیک اسید
سالیسیلیک اسید
پی کوماریک اسید
آزمایش هیا در فاز آزمایشگاهی روی گوشت نارگیل نشان می دهد این ماده فعالیت آنتی اکسیدانی و مهار کننده رادیکال های آزاد دارد. پلی فنول های موجود در آن می تواند از اکسیداسیون کلسترول LDL (بد) جلوگیری کند و باعث ایجاد پلاک در شریان ها می شود که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد، همچنین برخی مطالعات در فاز آزمایشگاه و حیوانی نشان می دهد آنتی اکسیدان های موجود در روغن نارگیل به محافظت از سلول ها در برابر آسیب و مرگ ناشی از استرس اکسیداتیو و شیمی درمانی کمک می کند.

افزودن نارگیل به رژیم غذایی آسان است

نارگیل طعم خوبی به غذاهای خوش طعم می بخشد. بافت، عطر و طعم گوشتی آن به خوبی در خورشت ماهی، غذاهای برنجی یا حتی روی میگو احساس می شود. توجه داشته باشید برخی از مارک ها حاوی قند اضافه شده هستند که برای سلامتی گزینه های مفیدی نیستند، بنابراین حتما برچسب روی محصولات را بخوانید.

نارگیل خرد شده برای پختن گزینه بسیار مناسبی است و عطر و طعم خاصی را به کلوچه ها و نان ها می افزاید، همچنین می توانید نارگیل خام را به بلغور جو دوسر، پودینگ و ماست همزده اضافه کنید. به علاوه، تقویت کننده کالری خوشمزه برای فردی که قصد افزایش وزن دارد محسوب می شود. از آرد نارگیل در پخت به عنوان جایگزین آرد گندم استفاده می شود که فاقد گلوتن و یک گزینه محبوب برای هر فردی است که کربوهیدرات را می شمارد.

آرد نارگیل بهتر است در دستورالعمل های آزمایش شده استفاده شود زیرا مانند آرد گندم افزایش نمی یابد و مایعات بیشتری نسبت به انواع دیگر آرد جذب می کند. علاوه بر این، روغن نارگیل به عنوان یک چربی خوشمزه در برابر حرارت پایدار است و در موارد مختلفی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:آیا قهوه باعث افزایش فشار خون می شود؟

اشکالات احتمالی مصرف نارگیل

از آنجا که چربی نارگیل بسیار زیاد است، بنابراین کالری زیادی دارد. اگر کالری اضافی در جاهای دیگر رژیم غذایی خود را در نظر نگیرید ، بسته به اندازه کالری و میزان دریافتی ممکن است باعث افزایش وزن شود.

هنوز تحقیقات خوبی در زمینه نارگیل، کلسترول و بیماری های قلبی انجام نشده است، بنابراین گرچه خوردن نارگیل در حد متوسط خوب است، اما اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارید قبل از مصرف نارگیل با پزشک خود مشورت کنید. بعلاوه، برخی از افراد نسبت به نارگیل حساسیت دارند هرچند این موارد نادر است، اما در صورت ابتلا به این نوع آلرژی باید از مصرف تمام محصولات مشتق شده از نارگیل خودداری کنید.

در پایان

نارگیل به عنوام میوه ای پرچرب دارای طیف وسیعی از فواید برای سلامتی است. این موارد شامل تهیه آنتی اکسیدان های مقابله با بیماری، تقویت تنظیم قند خون و کاهش برخی از عوامل خطرزا برای بیماری های قلبی است.

با این حال، نارگیل حاوی چربی و کالری بسیار بالایی است، بنابراین اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید یا نیاز به رعایت رژیم کم چربی دارید باید به میزان مصرفی خود توجه کنید. چه نارگیل را خام، خشک و چه به صورت آرد مصرف می کنید گوشت نارگیل بسیار خوشمزه است و به راحتی می توان آن را در غذاهای شیرین و شور گنجاند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ