علائم ویروس کرونا که بیماران دیابتی باید مراقب آن باشند

حسام آرین
احتمال بروز عواقب شدید یا ضعیف با ابتلا به بیماری زمینه ای افزایش می یابد. دیابت برای بیماران مبتلا به کووید-19 یکی از همین بیماری های بد به شمار می آید.

احتمال بروز عواقب شدید یا ضعیف با ابتلا به بیماری زمینه ای افزایش می یابد. دیابت برای بیماران مبتلا به کووید-19 یکی از همین بیماری های بد به شمار می آید. موج جدید عفونت های ناشی از سویه های ویروس جهش یافته ویروس کرونا خطر ابتلا به عوارض را حتی برای گروه های سنی سالم افزایش داده است بیماران مبتلا به دیابت که همچنان با خطرات بالای شدت عفونت و مرگ و میر مواجه هستند.

برخی از علائم به دلیل بیماری زمینه ای بیشتر این گروه از افراد را تهدید می کند. به گزارش تایمزسوفاندیا، در ادامه به برخی از این علائم اشاره می شود.

چه چیزی دیابت را به بیماری همبودی بد تبدیل می کند؟

سطح پایین گلوکز خون تولید انسولین در بدن را به خطر می اندازد و سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند، همچنین دیابت باعث می شود فرد به سختی بتواند مواد مغذی را مهار کند، جریان خون بدی داشته باشد و حتی ممکن است زمان بهبودی فرد طولانی مدت شود.

بیشتر بخوانید:آیا آفتاب گرفتن برای سلامتی ضرر دارد؟

بثورات پوستی، ناخن ها و انگشتان کووید

در موج جدید ویروس کرونا علائم غیرمعمول دیگری مانند بثورات پوستی، التهاب و علائم آلرژی قبل از بروز علائم کلاسیک بر افراد تاثیر می گذارد. به احتمال زیاد انگشتان پا، ناخن ها، کهیرها، لکه های قرمز کرونا همه نشانه های تاثیر کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی 2 روی پوست به احتمال زیاد توسط افرادی که از سطح کنترل نشده قند خون رنج می برند مشاهده می شود، همچنین افرادی که از دیابت رنج می برند در برابر تظاهرات پوستی و ترمیم کندتر بریدگی ها و زخم ها آسیب پذیر هستند.

قند خون بالا پوست را خشک کرده و احتمال التهاب، تورم، لکه های قرمز و تاول را افزایش می دهد که همگی می توانند با عفونت کرونا همزیستی داشته باشند، بنابراین بیماران مبتلا به دیابت باید ضمن مراقبت از سلامت پوست خود مراقب این علائم اولیه ویروس کرونا باشند.

ذات الریه کووید

ذات الریه به یک عامل خطر جدی و تهدید برای بیماران مبتلا به کرونا تبدیل می شود و بیشتر در افرادی که مبتلا به دیابت رخ می دهد. با سطح التهاب بالا و نشانگرهای کنترل نشده قند خون سلامت تنفس به شدت به خطر می افتد و منجر به بروز پیامدهای نامطلوب می شود.

سطح بالای قند خون بر اساس اظهارات پزشکان باعث رشد آسان ویروس در بدن و گسترش بیشتر آسیب ناشی از آن می شود. این خطر برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 یکسان است. درگیری ریه در سطح بالا همانطور که به طور واضح در جریان موج جدید عفونت ها مشاهده می شود می تواند خطرات را ناشی از آن را نیز افزایش دهد.

کمبود اکسیژن

افت در میزان اشباع اکسیژن به عنوان یکی از بزرگترین عوارض ویروس کروناست که افراد با آن دست به گریبان می شوند. با وجود یک بیماری التهابی مانند دیابت که عملکرد سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند در حال حاضر مطالعات متعددی تایید کرده اند احتمال ابتلا به کمبود اکسیژن و علائم مربوطه از جمله نفس نفس زدن، تنگی نفس، درد قفسه سینه بیشتر در بیمارانی که از قبل دارای اختلالات قندی و مشکل ریوی هستند مشاهده می شود است.

هیپوکسی حالتی است که سطح اکسیژن به سرعت کاهش می یابد بدون اینکه دیگر علائم بروز پیدا کند که در بیماران مبتلا به کرونا و دیابت به طور همزمان بیشتر مشاهده می شود.

بیشتر بخوانید:افزایش مصرف ویتامین B در بین ورزشکاران ضروری است

عفونت قارچی سیاه (موكورمیكوز)

خطر افزایش ابتلا به عفونت قارچ سیاه بر نگرانی بیماران مبتلا به کرونا افزوده است. در حال حاضر عفونت قارچی مرموز که باعث تغییر شکل مشخص صورت، تورم، سردرد و تحریک می شود برای بیماران مبتلا به کرونا (در دوره نقاهت یا افرادی که بهبود یافته اند) از دیابت رنج می برند یا استروئید درمانی می کنند دردسرساز است.

بر اساس اظهارات پزشکان یک بیماری التهابی مانند دیابت عملکرد سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند و خطر ابتلا به عفونت را نیز افزایش می دهد. سطح بالای قند خون نیز تقریبا مانند ویروس ها تنظیمات کاملی برای تولید قارچ ایجاد می کند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ