رسوراترول چیست؟

حسام آرین
رسوراترول بخشی از گروهی از ترکیبات به نام پلی فنول است. تصور می شود رسوراترول مانند آنتی اکسیدان عمل می کنند و از بدن در برابر آسیب هایی محافظت می کنند که می تواند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مواردی مانند سرطان و بیماری های قلبی قرار دهد. رسوراترول در پوست انگور قرمز موجود است، اما در بادام زمینی و توت نیز یافت می شود. تولیدکنندگان سعی کرده […]

رسوراترول بخشی از گروهی از ترکیبات به نام پلی فنول است. تصور می شود رسوراترول مانند آنتی اکسیدان عمل می کنند و از بدن در برابر آسیب هایی محافظت می کنند که می تواند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مواردی مانند سرطان و بیماری های قلبی قرار دهد. رسوراترول در پوست انگور قرمز موجود است، اما در بادام زمینی و توت نیز یافت می شود.

تولیدکنندگان سعی کرده اند با فروش مکمل های رسوراترول از قدرت آن استفاده کنند. بیشتر کپسول های رسوراترول که در ایالات متحده به فروش می رسد حاوی عصاره هایی از یک گیاه آسیایی به نام فالوپیا جاپنیکا است. سایر مکمل های رسوراترول از شراب قرمز یا عصاره انگور قرمز ساخته می شوند.

به گزارش وب ام دی، تبلیغات این مکمل ها در اینترنت نوید همه چیز را از کاهش وزن گرفته تا زندگی سالم و طولانی تر می دهد.

آیا مکمل های رسوراترول واقعا به این وعده ها عمل می کنند؟

فواید

به دلیل دارا بودن قدرت ضدپیری و مبارزه با بیماری ها مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. با وجود پتانسیل موجود در رسوراترول، اما هنوز اطلاعات کافی برای تایید کارآیی آن وجود ندارد، تحقیقات اولیه نشان می دهد از شما در مقابل موارد زیر کمک می کند:
بیماری قلبی: تصور می شود با کمک به کاهش التهاب و LDL یا کلسترول “بد” تشکیل لخته ها را که منجر به حمله قلبی می شود دشوارتر می کند.
سرطان: با ایجاد محدودیت در گسترش سلول های سرطانی شروع به از بین بردن آنها می کند.
آلزایمر: از سلول های عصبی در برابر آسیب محافظت کرده و با تجمع پلاک هایی که منجر به بیماری می شود مبارزه می کند.
دیابت: رسوراترول به جلوگیری از مقاومت نسبت به انسولین کمک می کند. وضعیتی که بدن نسبت به هورمون انسولین کاهنده قند خون حساس می شود و این شرایط منجر به بروز دیابت می شود.
محققان معتقدند رسوراترول ژن SIRT1 را فعال می کند. اعتقاد بر این است این ژن از بدن در برابر اثرات چاقی و بیماری های پیری محافظت می کند.

بیشتر بخوانید:مواد غذایی توصیه شده برای قبل و بعد از واکسن کرونا

اثرات جانبی مصرف رسوراترول

در حال حاضر مطالعات هنوز موارد جدی از اثرات ناشی از مصرف رسوراترول حتی در صورت مصرف دوزهای زیاد آن را کشف نکرده اند. با این حال، این مکمل ها ممکن است با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و داروهای داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن تداخل ایجاد کند که این امر احتمال خونریزی را افزایش می دهد.

سازمان غذا و داروی آمریکا مانند سایر مکمل ها رسوراترول را کنترل نمی کند، همچنین توصیه خاصی برای دوز مصرفی وجود ندارد و مقدار مصرف می تواند از مکمل به مکمل دیگری متفاوت باشد. مقدار مصرف در اکثر مکمل های رسوراترول به طور معمول بسیار کمتر از مقادیری است که در تحقیقات مفید نشان داده شده است.

بیشتر مکمل ها حاوی 250 تا 500 میلی گرم هستند برای استفاده از دوز مصرفی در برخی مطالعات افراد باید روزانه 2 گرم یا 2 هزار میلی گرم رسوراترول یا بیشتر مصرف کنند.

بیشتر بخوانید:درمان خانگی سردرد با شیر گرم و پودر دارچین

در پایان

تا زمانی که تحقیقات بیشتری با کیفیت بالا انجام نشود متخصصان مکمل های رسوراترول را برای روند ضدپیری یا پیشگیری از بیماری توصیه نمی کنند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ