چگونه جوش های روی لب را درمان کنیم؟

حسام آرین
جوش ها در هر نقطه ای از بدن از جمله امتداد خط لب ایجاد می شوند. این برجستگی های قرمز با مرکزیت سفید رنگ در صورت التهاب فولیکول های مو ایجاد می شود.

جوش ها در هر نقطه ای از بدن از جمله امتداد خط لب ایجاد می شوند. این برجستگی های قرمز با مرکزیت سفید رنگ در صورت التهاب فولیکول های مو ایجاد می شود.

با ورود باکتری به داخل جوش ها آلوده می شوند. بیرون آمدن یا فشردن جوش می تواند مدت زمان طولانی تری بهبود یابد و منجر به زخم شدن پوست می شود. راه های بهتر برای خلاص شدن از جوش روی لب به روش صحیح عبارتند از:
صابون و کرم
کمپرس گرم یا سرد
روغن کرچک
بنزوئیل پروکساید
آب لیموترش
خمیر زردچوبه
عسل
گوجه فرنگی
روغن درخت چای
داروهای تجویز موضعی و خوراکی
لیزر درمانی
ماسک صورت

چگونه می توان از شر جوش لب خلاص شد؟

به گزارش هلث لاین، برای کاهش خطر آسیب به پوست و لب ها در اینجا نحوه خلاص شدن از شر جوش روی لب از جمله درمان های خانگی و درمان های پزشکی توضیح داده شده است.

صابون ها و کرم های بدون نسخه

تعدادی صابون و کرم بدون نسخه برای درمان جوش ها وجود دارد. 2 بار در روز از یک شوینده ملایم و بدون الکل استفاده کنید و از مصرف مواد قابض و لایه بردار که باعث خشک شدن و تحریک پوست می شوند خودداری کنید.

در مورد کرم های پوستی نیز همین مورد وجود دارد یعنی هر چه ملایم تر گزینه بهتری است. از مرطوب کننده های مخصوص پوست مستعد آکنه استفاده کنید.

کمپرس گرم یا سرد

استفاده از کمپرس سرد روی جوش لب به رفع تورم و قرمزی کمک می کند – و باعث کمتر دیده شدن جوش می شود. کمپرس سرد به عنوان یک روش درمانی موثر برای تسکین درد محسوب می شود.

کمپرس سرد را روی جوش به مدت یک دقیقه و 2 بار در روز نگه دارید تا به کاهش التهاب کمک کند. در صورت دردناک بودن جوش این کار را تکرار کنید.

کمپرس گرمایشی که 2 بار در روز استفاده می شود به بیرون کشیدن روغن یا بقایای مسدود کننده فولیکول کمک می کند، همچنین در صورت آلوده شدن کمپرس به تخلیه چرک کمک می کند که باعث کاهش درد و قرمزی می شود.

روغن کرچک

روغن کرچک مزایای زیادی برای سلامتی از جمله از بین بردن جوش ها دارد. روغن کرچک به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی حاوی ریسینولئیک اسید دارای خواص ضدالتهابی است.

نتایج یک مطالعه در سال 2015 نشان داد ژل حاوی ریسینولئیک اسید که به پوست زده می شود به طور قابل توجهی التهاب و درد را کاهش می دهد. روغن کرچک به دلیل توانایی تحریک رشد بافت جدید و جلوگیری از تجمع سلولهای مرده پوست در ترمیم زخم نیز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:ارتودنسی چیست و چگونه به شما کمک می کند؟

بنزوئیل پروکساید

بنزوئیل پروکساید به عنوان یک درمان محبوب آکنه با از بین بردن باکتری های ایجاد کننده آکنه موثر است. بدون نسخه در انواع مختلف محصولات مانند:
پاک کننده ها
ژل ها
کرم ها
دستمال مرطوب صورت
مصرف این محصولات طبق دستورالعمل به طور معمول 2 بار در روز به کنترل آکنه کمک کرده و از بروز آن در آینده جلوگیری می کند. هنگام استفاده از آنها به عنوان روش درمانی روی لب مراقب باشید زیرا این ناحیه حساس است.

در صورت بلعیدن بنزوئیل پروکساید باعث سوزش یا آسیب می شود، بنابراین باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

آب لیموترش

آب لیموترش یک داروی محبوب خانگی برای تعدادی از بیماری ها از جمله آکنه است. لیمو حاوی آنتی اکسیدان و اسکوربیک اسید نوعی ویتامین C است. خواص ضدباکتری ویتامین C برای پوست مفید است، اما هیچ مدرک علمی برای حمایت از آب لیموترش به عنوان یک داروی ایمن یا موثر برای جوش ها وجود ندارد.

آب مرکبات حاوی اسیدهایی است که ضمن خشکی و تحریک پوست باعث سوزش چشم می شود. برای استفاده از این روش درمانی با استفاده از انگشت تمیز یا پنبه مقداری از آن را روی پوست یا لب بکشید.

خمیر زردچوبه

کورکومین موجود در زردچوبه مسئول بخشیدن رنگ و بسیاری از فواید برای سلامتی است. خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی کورکومین در درمان بیماری های مختلف پوستی مانند پسوریازیس موثر است.

از آنجا که جوش ها نوعی التهاب آکنه هستند استفاده از زردچوبه روی جوش برای درمان آن کمک می کند. برای استفاده از زردچوبه با افزودن مقداری آب به پودر زردچوبه یک خمیر درست کنید آن را روی جوش بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید. هر روز این کار را 2 بار تکرار کنید.

عسل

نتایج تحقیقات نشان می دهد خواص ضدمیکروبی عسل در درمان برخی بیماری های پوستی مفید است. مطالعات نشان می دهد این اثرات ضدمیکروبی علیه برخی از باکتری های مسئول آکنه است.

برای استفاده از عسل برای از بین بردن جوش لب:
یک قاشق کوچک یا انگشت تمیز خود را به عسل آغشته کنید.
عسل را روی جوش بمالید و بگذارید تا روی آن بماند.
هر روز 2 یا 3 بار این کار را انجام دهید.

گوجه فرنگی

سالیسیلیک اسید موجود در گوجه فرنگی درمان محبوب و موثر در مورد آکنه به شمار می آید. سالیسیلیک اسید با سرکوب باکتری های ایجاد کننده آکنه و از بین بردن منافذ پوست کار می کند.

تعدادی از محصولات بدون نسخه حاوی سالیسیلیک اسید برای درمان جوش هستند، اما گوجه فرنگی گزینه ای ارزان قیمت و طبیعی است. برای استفاده از گوجه فرنگی روی جوش های لب:
یک عدد گوجه فرنگی ارگانیک را به قطعات کوچک برش داده و با چنگال له کنید.
مقدار کمی از تفاله آن را روی جوش خود بمالید.
بعد از 10 دقیقه با آب گرم بشویید.
هر روز 2 یا 3 بار این کار را تکرار کنید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل خواص ض التهابی و ضدمیکروبی شناخته شده است. این به عنوان یک داروی خانگی محبوب برای درمان تعدادی از بیماری های پوستی استفاده می شود. شواهد علمی برای تایید تاثیر آن روی آکنه وجود دارد. روغن درخت چای موضعی به طور معمول در صورت استفاده طبق دستور بی خطر است.

اگر پوست حساسی دارید یا نگران واکنش آلرژیک هستید قبل از استفاده از آن روی لب روغن را روی قسمت کوچکی از بازوی خود آزمایش کنید.

بیشتر بخوانید:چرا زنان به گُل گرایش پیدا کردند؟!

خمیر دندان

برخی افراد به توانایی خمیردندان در جمع و خشک شدن سریع جوش ها هنگام استفاده قبل از خواب ایمان دارند، اما این گزینه بی خطر نیست. خمیر دندان حاوی موادی مانند هیدروژن پراکسید و الکل است.

منتولی که نفس تازه می بخشد می تواند روی پوست اثر خنک کننده ای داشته باشد و به طور موقت درد را تسکین ببخشد این همان جایی است که مزایای این درمان پایان می یابد.

در صورت استفاده از خمیر دندان روی پوست باعث تحریک، خشکی و بروز آکنه می شود. متخصصان به جای خمیر دندان برای آکنه سایر درمان های خانگی و پزشکی را توصیه می کنند.

درمان های پزشکی برای درمان جوش

اگر به طور مرتب روی لب جوش می زنید باید با پزشک در مورد روش های درمانی مانند این موارد صحبت کنید:
داروهای موضعی. داروهایی که به پوست می زنید معمول ترین روش تجویز برای درمان جوش ها است. اینها شامل رتینوئیدها، سالیسیلیک اسید و آزلاییک و آنتی بیوتیک ها هستند.

پزشک با ارزیابی محصول و اطمینان از اینکه آیا این موارد برای خط لب مناسب است آن را تجویز می کند.
داروهای خوراکی. آکنه متوسط تا شدید گاهی به مصرف داروهای خوراکی مانند آنتی بیوتیک ها یا هورمون درمانی نیاز دارد. ایزوترتینوین مخصوص آکنه های شدید است که به دلیل عوارض جانبی جدی آن به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد.
سایر درمان های پزشکی.

لیزر درمانی، لایه برداری شیمیایی و تخلیه جوش ها درمانی است که متخصص پوست مجاز انجام می دهد.

چه عواملی باعث ایجاد جوش روی خط لب می شوند؟

تولید بیش از حد روغن، باکتری ها و فولیکول های مو که توسط روغن، پوست مرده و آوار مسدود شده است باعث ایجاد جوش در خط لب می شود. استرس، هورمون ها و داروهای خاص خطر بروز جوش را افزایش داده و آکنه را تشدید می کند.

گزارش هایی از وجود آکنه در اطراف لب پس از استفاده مکرر از مرهم لب و وازلین وجود دارد. اگرچه به طور کلی گزینه ایمنی است، اما استفاده بیش از حد از هر محصول می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش در خط لب شود.

جلوگیری از جوش لب

موارد زیر روش هایی برای جلوگیری از جوش لب است:
با شستن 2 بار در روز پوست خود را تمیز نگه دارید.
از صابون ها و کرم های ملایم استفاده کنید.
از تحریک کننده ها و محصولات خشن خودداری کنید.
از مالیدن پوست خودداری کنید.
قبل از خواب رژ و سایر مواد آرایشی را بشویید.
از دست زدن زیاد به صورت خودداری کنید.
به جوش دست نزنید آن را فشار ندهید.

در پایان

جوش هایی که هرزگاهی بروز پیدا می کنند با درمان های خانگی از بین می روند. تمیز و مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از استرس نیز از بروز جوش جلوگیری می کند. اگر به طور مرتب با علائمی از عفونت مانند درد، تورم و تب دست و پنجه نرم می کنید به پزشک مراجعه کنید زیرا احتمال می رود به درمان پزشکی آکنه نیاز داشته باشید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ