چگونه دندان هایی سالم و محکم داشته باشیم؟

حسام آرین
مواد معدنی مانند کلسیم و فسفات علاوه بر محافظت از دندان و عاج و استخوان های مربوط به آن به تشکیل تشکیل مینای دندان نیز کمک می کنند، همچنین از پوسیدگی دندان و حفره های بعدی هم جلوگیری می کنند.

مواد معدنی مانند کلسیم و فسفات علاوه بر محافظت از دندان و عاج و استخوان های مربوط به آن به تشکیل تشکیل مینای دندان نیز کمک می کنند، همچنین از پوسیدگی دندان و حفره های بعدی هم جلوگیری می کنند.

با افزایش سن مواد معدنی موجود در دندان به علت خوردن غذاهای شیرین و اسیدی از بین می رود، همچنین هنگام جمع شدن باکتری ها در دهان تجمع می یابند.

هنگام از دست رفتن مینای دندان یا استخوان هیچ راهی برای بازگرداندن آنها بدون جایگزینی کامل دندان وجود ندارد. با این حال، به کمک این مواد معدنی، تغییر در سبک زندگی و درمان های خانگی می توان قبل از پوسیدگی دندان ها آنها را تقویت کرد که این فرآیند به عنوان بازسازی مجدد شناخته می شود، همچنین از مین زدایی (از دست دادن مواد معدنی) جلوگیری کنید.

به گزارش هلث لاین، با دندانپزشک خود در مورد اقدامات درمانی زیر برای کمک به بازسازی دندان ها و جلوگیری از رفع مین زدایی مشورت کنید.

مسواک بزنید

مسواک زدن برای از بین بردن باکتری ها مهم است. حفره (که به آن پوسیدگی دندان نیز گفته می شود) در درجه نخست به دلیل تجمع باکتری های استرپتوکوک موتانس در دهان ایجاد می شود. بر اساس نتایج یک مطالعه در سال 2016، این باکتری ها از طریق غذا و نوشیدنی منتقل می شوند. مسواک زدن منظم دندان ها باکتری هایی را که منجر به از بین رفتن مواد معدنی و ایجاد حفره می شوند را از بین می برد.

از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید

انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید را توصیه می کند. در حقیقت، خمیر دندان مهر تایید انجمن دندانپزشکی آمریکا را دریافت نمی کند مگر اینکه حاوی فلوراید باشد. خمیر دندان های حاوی فلوراید ضمن جلوگیری از پوسیدگی دندان باعث تقویت آنها نیز می شود در نتیجه کمتر در معرض از دست دادن مواد معدنی قرار می گیرند

مصرف قند و شکر را قطع کنید

دندانپزشک شما به احتمال زیاد در مورد مصرف قند و شکر هشدارهای لازم را داده است. شکر بسیار اسیدی است و با تجزیه مینای دندان با باکتری های دهان ارتباط برقرار می کند. از همه مهمتر نتایج یک مطالعه نشان می دهد یک فرکانس بالاتر در مصرف قند منجر به تخلیه مواد معدنی بیش از مقدار قند مصرفی می شود.

به عبارت دیگر، خوردن غذاهای شیرین در مقادیر کم به صورت منظم آسیب بیشتری نسبت به خوردن دسرهای شیرین هرزگاهی به دندان ها وارد می کند.

بیشتر بخوانید:آیا نوشیدن آب معدنی برای سلامتی مفید است؟

آدامس بدون قند بجوید

نقش آدامس در سلامت دهان ده ها سال مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اما نتایج مطالعات نشان می دهد آدامس های بدون قند باعث ترمیم مجدد دندان ها می شوند.

بر اساس نتایج یک مطالعه قدیمی، آدامس بدون قند ضمن کمک به حذف قند، پلاک و کربوهیدرات از دندان غدد بزاقی را برای تولید بزاق بیشتر ترغیب می کند، همچنین آدامس به عنوان سدی برای جلوگیری از از بین رفتن مواد معدنی عمل می کند. به نظر می رسد زایلیتول و سوربیتول امیدوار کننده ترین ترکیبات بدون قند هستند. برای بهره مندی از مزایای بازسازی مجدد آدامس های بدون قند جویدن آن را قبل یا بعد از غذا در نظر بگیرید.

میوه و آب میوه را به میزان متوسط مصرف کنید

در حالی که میوه بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل به شمار می آید، اما بسیار اسیدی است. میوه های خانواده مرکبات مانند گریپ فروت و پرتقال بسیار اسیدی هستند.

اسیدهای میوه فرآیند کلاته شدن کلسیم را روی مینای دندان ایجاد می کنند یعنی اسیدها به کلسیم متصل شده و آن را از بدن دور می کنند. آب میوه ها حتی بدتر هستند زیرا بسیار اسیدی و اغلب حاوی قندهای اضافه شده هستند. بهتر است ضمن خودداری از مصرف آب میوه ها مصرف میوه های اسیدی را به حداقل برسانید.

کلسیم و ویتامین بیشتری مصرف کنید

در حالی که کلسیم به طور طبیعی داخل دندان تولید می شود این ماده معدنی مهم با گذشت زمان توسط اسیدها و باکتری ها سلب می شود. با خوردن غذاهای غنی از کلسیم می توانید آن را جایگزین کنید.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2003، نشان داد خوردن پنیر غنی از کلسیم اثرات خوردن قند را خنثی می کند. اگر رژیم غذایی شما کمبود کلسیم دارد در مورد مصرف مکمل های احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.

نتایج مطالعه ای در سال 2012 نشان داد مصرف مکمل های ویتامین D نیز به محافظت در برابر پوسیدگی کمک کند. البته در نظر داشته باشید در مورد مصرف مکمل های ویتامین D از پزشک یا دندانپزشک خود سوال بپرسید، همچنین باید در مورد مصرف روزانه مولتی ویتامین ها با آنها نیز مشورت کنید تا مطمئن شوید ویتامین های موردنیاز دیگر برای دندان های سالم را دریافت می کنید.

مصرف فرآورده های لبنی را کاهش دهید

در حالی که محصولات لبنی منابع طبیعی تامین کلسیم هستند لاکتوز موجود در محصولات شیر سنتی اسیدیته را در دهان افزایش می دهد زیرا لاکتوز نوعی قند است. با انتخاب شیر بدون لاکتوز یا انتخاب گزینه دیگری مانند شیر بادام یا سویا می توانید از فواید کلسیم بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید:روش های طبیعی سفید کردن دندان ها

پروبیوتیک ها را در نظر بگیرید

هنگام توجه به مصرف پروبیوتیک ها برای بازسازی انتخاب سویه هایی که به طور طبیعی در دهان تولید می شوند مهم است. به این ترتیب بدون معرفی گونه های مضر باکتری های خوب را جایگزین می کنید. پروبیوتیک های زیر در بهداشت دهان و دندان و بازسازی مواد مفید هستند:
بیفیدوباکتریوم
روتری
رامنوسوس
بزاق دهان
پروبیوتیک ها را می توانید به صورت مکمل مصرف کنید یا ماست های حاوی پروبیوتیک را در برنامه روزانه خود بگنجانید، برای دریافت بهترین نتیجه باید روزانه این موارد را مصرف کنید.

به خشکی دهان خود توجه کنید

هنگام عدم تولید میزان بزاق کافی خشکی دهان رخ می دهد. بزاق نه تنها در احساس راحتی دهان مهم است بلکه به جلوگیری از ایجاد حفره نیز کمک می کند. بر اساس نتایج یک مطالعه در سال 2016، بزاق بخشی جدایی ناپذیر از تجدید حیات است. بزاق نه تنها از خشکی دهان جلوگیری می کند بلکه حاوی فسفات و کلسیم است. اگر دهان شما خشک است با دندانپزشک خود در مورد مصرف آدامس و شستشودهنده ها برای افزایش فعالیت بزاق مشورت کنید.

مصرف غذاهای نشاسته ای را کاهش دهید

غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی، برنج و نان سرشار از کربوهیدرات های ساده هستند. این موارد باعث افزایش میزان قندهای قابل تخمیر در دهان می شود که دندان ها را دچار فرسایش می کند. با این حال، بر اساس نتایج یک مطالعه در سال 2003، هنگام خوردن غذاهای نشاسته ای همراه با شکر خطر پوسیدگی دندان افزایش می یابد. به عنوان مثال، برنج شیرین شده برای دندان ها مشکل ساز است، اما برنج ساده این مشکل را ندارد.

آب فراوان بنوشید

آب به عنوان نوشیدنی مورد علاقه پزشکان، متخصصان تغذیه و دندانپزشکان انتخاب می شود. این ماده نه تنها به طور طبیعی فاقد قند است بلکه به حذف مواد مضر از بدن نیز کمک می کند، همچنین شستشوی دهان با آب به کاهش مواد معدنی در صورت عدم استفاده از مسواک کمک می کند. این روش به ویژه پس از خوردن غذاهای اسیدی یا شیرین مفید است. در حالی که مصرف قهوه و چای به طور کامل ممنوع نیست، اما برای بازسازی دندان ها کم کاری می کنند. به علاوه، این مواد می توانند اسیدی (به خصوص قهوه) باشند. افزودن شکر نیز باعث بدتر شدن این نوشیدنی ها در مورد بهداشت دهان و دندان می شود. علاوه بر این، سودا اسیدی و غالبا حاوی قند است، بنابراین باید مصرف آنها را نیز محدود کرد.

در پایان

از بین رفتن مواد معدنی به دلیل عناصری که دندان هر روز در معرض آن قرار می گیرد اجتناب ناپذیر است. از غذا و نوشیدنی گرفته تا بزاق و باکتری دندان های شما را فرسوده می کنند. در حالی که دندان ها برای به کار بردن این عناصر ساخته شده است در نهایت از بین بردن مواد شیمیایی می تواند باعث از بین رفتن آنها شود. برداشتن گام های موثر برای ترمیم دندان ها و متوقف کردن هرگونه تجزیه مایع در کنار دندانها همراه با مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند به سلامت آنها کمک کند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ