آیا ویروس کرونا روی قلب تاثیر می گذارد؟

حسام آرین
کووید-19 به عنوان یک عفونت تنفسی شروع می شود و تاثیر زیادی بر بدن می گذارد. یکی از اندام های حیاتی که بیشترین آسیب را می بیند قلب است. در طول موج جدید بسیاری از افراد طی درمان کرونا در معرض حملات قلبی قرار می گیرند این بدان معناست عواقب بعدی آلودگی به ویروس فراتر از آنچه تصور می شود است.

کووید-19 به عنوان یک عفونت تنفسی شروع می شود و تاثیر زیادی بر بدن می گذارد. یکی از اندام های حیاتی که بیشترین آسیب را می بیند قلب است. در طول موج جدید بسیاری از افراد طی درمان کرونا در معرض حملات قلبی قرار می گیرند این بدان معناست عواقب بعدی آلودگی به ویروس فراتر از آنچه تصور می شود است.

درحال حاضر افزایش بیماری های قلبی در افراد جوان و سالم نیز منجر به نگرانی پزشکان شده است، اما به نظر می رسد چه چیزی باعث این امر شده است؟

چگونه کرونا باعث حمله قلبی می شود؟

برخی از بیماران با علائمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه، ضعف و تغییر ضربان قلب حتی هفته ها پس از بهبودی نیز دست و پنجه نرم می کنند.

نتایج یک مطالعه نشان می دهد بیش از 70 درصد بیماران از یک یا چند علائم ناراحتی قلبی پس از عفونت رنج می برند. همانطور که شواهد نشان می دهد بیش از یک دلیل احتمالی برای بروز آن وجود دارد. میوکاردیت یا التهاب عضله قلب یکی از رایج ترین عوارض پس از کرونا است که به دلیل طوفان بدنام سیتوکین ناشی از ویروس که در آن سیستم ایمنی اعضای بدن را روشن می کند باعث ایجاد عفونت در مقیاس گسترده می شود.

کمبود اکسیژن یک عامل خطر مشترک با شدت کرونا نیز مسئول است. هرگونه اختلال در خون سالم با اکسیژن می تواند باعث التهاب، ضعیف شدن عضلات قلب و ایجاد مشکلات شود. کارشناسان هشدار می دهند لخته شدن خون ناشی از ویروس کرونا خطرناک است، همچنین کارشناسان می گویند تعداد موارد لخته شده گزارش شده ناشی از کرونا افزایش یافته است یعنی این ویروس به همان اندازه ریه ها برای سیستم لیمبیک و رگ های خونی ویرانگر است.

علاوه بر این، پزشکان عقیده دارند در برخی موارد ویروس منجر به تشکیل لخته های خونی و آسیب رساندن به رگ های داخلی خون می شود که به نوبه خود خطر ایست قلبی و عوارض را حتی برای افرادی که سابقه قبلی ندارند افزایش می دهد. سبک نامناسب زندگی و رژیم های غذایی غلط مشکلات را بیش از پیش تشدید می کنند. استفاده غیرمنطقی از داروهای رقیق کننده خون با کرونا نیز می تواند علت بروز آن باشد.

اضطراب مبتلا به کرونا نیز بدن را به سمت پمپاژ خون بیشتر، افزایش ضربان قلب و فشار سوق می دهد، بنابراین مهم است بیماران و پزشکان مراقب علائم هشدار دهنده و علائم ناراحتی قلبی حین و بعد از مبارزه با عفونت کرونا باشند.

سنگینی قفسه سینه

تجربه هر نوع ناراحتی، گرفتگی، فشار، درد یا سنگینی در قفسه سینه و اطراف آن نگران کننده است. بسیاری از بیماران جزئیات درد را شبیه احساس فشار و درد در قفسه سینه می دانند که ممکن است اغلب به بازوها و گردن نیز گسترش یابد. شکم درد و اضطراب نیز ممکن است رخ دهد.

بیشتر بخوانید:چگونه دندان هایی سالم و محکم داشته باشیم؟

تنگی نفس

هر زمان که احساس نفس نفس زدن می کنید یا کلمات و عبارات را به حالت کشیده بیان می کنید باید مراقب باشید. مشکلات تنفسی و تنگی نفس عارضه شایع با کرونا در صورت عدم جریان کافی خون اکسیژنه به ریه ها و اندام های حیاتی ایجاد می شود.

بررسی سطح اکسیژن

پزشکان به بیماران اندازه گیری سطح اکسیژن خون را توصیه می کنند. نوسانات ناگهانی و شدید سطح اکسیژن (درصد ایده آل بیش از 93 درصد است) نشانه نگرانی است. سرفه مداوم، ضربان سریع یا نامنظم قلب (آریتمی) و علائم تنگی نفس هرگز نباید نادیده گرفته شود، همچنین دلیلی بر این است که پس از کرونا بیماران باید میزان اکسیژن خود را برای مراقبت خوب از قلب ادامه دهند.

سبکی سر یا سرگیجه ناگهانی

یکی از نشانه های هشدار دهنده حمله قلبی سرگیجه است. خستگی، سبکی سر یا کاهش توانایی برای نشستن یا ایستادن یا تحمل انجام یک فعالیت معین در اثر خستگی هنگامی که عضلات قلب خسته می شوند و عملکرد بدن را ضعیف می کند ایجاد شود.

بیشتر بخوانید:مفیدترین قسمت هندوانه را دور نریزید!

تعریق زیاد

تعریق شدید نیز نشانه هشدار دهنده ایست قلبی است. هنگام زیاد بودن لخته در بدن خون رسانی به قلب از عروق مسدود شده مدت بیشتری طول می کشد و تعریق باعث می شود دمای بدن ناشی از خستگی اضافی تنظیم شود. نسبت به این نشانه هوشیار باشید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ