کپسایسین چیست و چه عوارضی دارد؟

حسام آرین
شاید نام کپسایسین برای شما آشنا نباشد، اما به احتمال زیاد طعم آن را می شناسید. کپسایسین یکی از مواد تشکیل دهنده فلفل قرمز است که باعث گرم شدن و سوختن دهان می شود، اما این ماده در حوزه پزشکی نیز کاربرد دارد و به عنوان یک ماده اصلی در تولید کرم ها و پچ ها برای خلاص شدن از شر درد مورد استفاده قرار می گیرد.

شاید نام کپسایسین برای شما آشنا نباشد، اما به احتمال زیاد طعم آن را می شناسید. کپسایسین یکی از مواد تشکیل دهنده فلفل قرمز است که باعث گرم شدن و سوختن دهان می شود، اما این ماده در حوزه پزشکی نیز کاربرد دارد و به عنوان یک ماده اصلی در تولید کرم ها و پچ ها برای خلاص شدن از شر درد مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا باید از کپسایسین استفاده کنید؟

هنگام استفاده کپسایسین روی پوست از ارسال پیام های درد به اعصاب جلوگیری می کند. نتایج مطالعات نشان می دهد کرم ها و پچ های کپسایسین به تسکین درد ناشی ازشرایط مفصلی مانند آرتریت روماتوئید و آرتروز،فیبرومیالژیا،کشیدگی یا رگ به رگ شدن عضلات،میگرن و سایر سردردهای شدید و عمل جراحی کمک می کند.
برخی تحقیقات نشان می دهد کپسایسین به بهبود پوسته پوسته شدن، التهاب، قرمزی و درد ناشی از پسوریازیس نیز کمک می کند، همچنین در تسکین درد ناشی از آسیب عصبی به دلیل موارد زیر نیز موثر باشد:
زونا
نورالژی پس از گرما
اچ آی وی
نوروپاتی دیابتی محیطی

بیشتر بخوانید:برای داشتن لب هایی سالم چه کار کنیم؟

کپسایسین چگونه استفاده می شود؟

کپسایسین به دو شکل اصلی موجود است:
کرم کپسایسین: برای تسکین بیشتر انواع درد ، پزشک به شما استفاده از کرم کپسایسین، لوسیون، پماد، ژل یا پماد را پیشنهاد دهد و به طور معمول برای استفاده از این موارد نیازی به نسخه پزشکک نیست و در گروه داروهای بدون نسخه قرار می گیرند.

برای درمان سردرد می توانید کمی اسپری آن را داخل بینی استفاده کنید در غیر این صورت آن را چندین بار در روز روی پوست خود در ناحیه آسیب دیده بمالید. دستان خود را قبل و بعد از استفاده از کپسایسین بشویید و از دست زدن به چشم ها و دهان خود خودداری کنید.
پچ کپسایسین; میزان کپسایسین موجود در پچ در مقایسه با کرم ها بیشتر است، بنابراین پزشک ممکن است آن را برای نورالژی پس از عمل جراحی یا سایر بیماری های طولانی مدت مانند نوروپاتی دیابتی تجویز کند.

پچ کپسایسین فقط در مطب پزشک قابل تهیه است زیرا قبل از استفاده از آن روی ناحیه آسیب دیده از بی حس کننده استفاده می کنند. انتظار می رود این روند حدود 2 ساعت طول بکشد. پچ کپسایسین تا 3 ماه به تسکین درد کمک می کند. دقت داشته باشید از لمس پچ روی پوست خود خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:شایع ترین توده خوش خیم رحم چیست؟

عوارض جانبی استفاده از کپسایسین

کرم ها و پچ ها پوست را تحریک می کنند و باعث بروز مشکلاتی مانند موارد زیر می شوند:
قرمزی و تورم
دردناکی
خشکی
سوزش و خارش
درد
این وضعیت در هوای گرم و مرطوب، هنگام حمام با آب گرم و تعریق تشدید می شود. این عارضه به طور معمول چند روز طول می کشد، اما می تواند برای 2 تا 4 هفته نیز ادامه یابد، همچنین کپسایسین پوست را نسبت به آفتاب و گرما حساس می کند، بنابراین باید هنگام خروج از خانه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

استفاده از کپسایسین مانند هر داروی دیگری ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند، بنابراین در صورت بروز خارش، کهیر، تورم در گلو، گرفتگی قفسه سینه و مشکل تنفسی به پزشک مراجعه کنید.

در نظر داشته باشید پچ باعث بروز عوارض جانبی نادر می شود که بر قلب از جمله ضربان آهسته یا تند قلب و تغییر فشار خون تاثیر می گذارد. اگر سابقه مشکلات قلبی یا مربوط به رگ های خونی یا فشار خون دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ