علت جوش کمر چیست؟ / راه های درمان خانگی و ساده

حسام آرین
جوش ها بدون توجه به علت بروز آن برای درمان چالش برانگیز هستند. متاسفانه جوش به سال های نوجوانی محدود نمی شود بلکه ممکن است به دلایل مختلفی در هر سنی نمایان شود. جوش ها در هر قسمت از بدن از جمله کمر و صورت ظاهر می شوند.

جوش ها بدون توجه به علت بروز آن برای درمان چالش برانگیز هستند. متاسفانه جوش به سال های نوجوانی محدود نمی شود بلکه ممکن است به دلایل مختلفی در هر سنی نمایان شود. جوش ها در هر قسمت از بدن از جمله کمر و صورت ظاهر می شوند.

چه عواملی باعث بروز جوش روی کمر می شوند؟

دلایل زیادی برای بروز آکنه وجود دارد، بنابراین مهم است بدانید جوش ها چرا و چگونه ایجاد می شوند. بدن ماده روغنی به نام سبوم تولید می کند که در غدد متصل به فولیکول های مو ساخته می شود. سبوم پیازهای مو را بالا می برد تا رطوبت را به پوست و موها برساند.

در صورت تجمع سبوم اضافی و سلول های مرده پوست جوش ها ایجاد می شوند که این تجمع منافذ پوستی و باکتری ها را مسدود می کند. هنگام ورم دیواره فولیکول مو جوش سرسفید ایجاد می شود. هنگامی که منافذ مسدود شده در معرض هوا قرار می گیرند جوش های سرسیاه ایجاد می شود.

به گزارش هلث لاین، برخی از دلایل عمده بروز آکنه عبارتند از:
ژنتیک: مشکل بروز جوش می تواند خانوادگی باشد
داروها: آکنه به عنوان یک عارضه جانبی در بعضی از داروها مانند داروهای ضدافسردگی خاص ایجاد می شود.
هورمون ها: تغییرات هورمونی در سال های نوجوانی اغلب علت بروز آکنه است، اما برای زنان در سنین بلوغ شیوع جوش با تغییرات هورمونی مرتبط با دوران قاعدگی و بارداری مرتبط است.
تعریق: عرق به ویژه در صورت پوشیدن لباس های تنگ باعث تشدید آکنه می شود
استرس: استرس دلیل مستقیم بروز آکنه نیست، اما به عنوان یک عامل موثر در آن شناخته می شود
نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد غذاهایی که می خورید با آکنه ارتباط دارند. بر اساس اعلام آکادمی پوست آمریکا، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی کربوهیدرات ها (به عنوان مثال نان سفید و چیپس سیب زمینی) که باعث افزایش سطح قند خون می شوند در بروز آکنه نقش دارند، همچنین برای برخی افراد محصولات لبنی نیز محرک است.

درمان های جوش های رو کمر

در بیشتر موارد، می توانید با ایجاد برخی از تغییراتی در سبک زندگی و استفاده از داروهای خانگی ، از آکنه خلاص شوید. در اینجا برخی از کارهایی است که می توانید برای از بین بردن آکنه کمر انجام دهید:

بعد از ورزش دوش بگیرید

عرق و آلودگی روی پوست بعد از ورزش نقش بزرگی در بروز جوش ایفا می کنند، بنابراین بلافاصله بعد از ورزش دوش بگیرید و لباس های ورزشی خود را بشویید.

بیشتر بخوانید:فواید شگفت انگیز خرما / از سلامت استخوان تا بهبود فقر آهن در بدن

از لایه بردار استفاده کنید

از یک اسکراب لایه بردار ملایم با موادی مانند سالیسیلیک اسید برای از بین بردن آلودگی ها و روغن های اضافی پوست استفاده کنید. این امر به کاهش میزان پوست مرده عامل انسداد منافذ پوست کمک می کند.

لباس های گشاد بپوشید

عادات شما حین ورزش جوش روی کمر را تحریک می کند. به عنوان مثال، پوشیدن لباس های تنگ آلودگی و عرق را به دام بیندازند و آن را به منافذ پوست می مالد. ورزش بدون لباس مناسب با دستگاه های ورزشی یا روی زمین کثیف نیز باعث بروز مشکلاتی می شود، بنابراین برای اجازه نفس کشیدن به پوست لباس های گشاد بپوشید که به از بین بردن عرق کمک می کنند.

روغن درخت چای را امتحان کنید

روغن درخت چای از برگ های درختی در استرالیا استخراج می شود. استرالیایی ها سال ها برای درمان انواع مشکلات پوستی از این روغن استفاده می کنند. امروزه روغن درخت چای در تولید بسیاری از لوسیون ها، پاک کننده ها و کرم ها استفاده می شود. برخی شواهد نشان می دهد روغن درخت چای با از بین بردن باکتری های اضافی در درمان آکنه کمک می کند.

موهای خود را ببندید

موهای بلند باعث اضافه شدن روغن و آلودگی به پوست کمر شده و باعث شیوع آکنه می شود، بنابراین موهای خود را به طور مرتب بشویید و طی جلسات ورزشی برای جلوگیری از تولید عرق بیشتر موها را گوجه ای یا دم اسبی ببندید، همچنین از قرار گرفتن شامپو و نرم کننده روی کمر خود خودداری کنید زیرا این محصولات باعث مسدود شدن منافذ پوست می شوند.

بیشتر بخوانید:درمان قطعی لکنت زبان

ضدآفتاب را با دقت انتخاب کنید

محافظت از پوست در برابر آسیب های نور آفتاب بسیار مهم است به ویژه اگر کمرتان در معرض نور خورشید قرار دارد، اما کرم های ضدآفتاب چرب در مسدود شدن منافذ پوست نیز نقش دارند، بنابراین اطمینان حاصل کنید محصولی سبک و فاقد چربی و متناسب با پوست خود انتخاب کنید.

غذای سالم بخورید

تا به حال جمله “شما همان چیزی هستید که می خورید؟” را شنیده اید. یک رژیم غذایی ناسالم از طرق مختلف بر بدن تاثیر می گذارد، بنابراین اگر مستعد آکنه هستید غذاهای خاصی عامل تحریک هستند. نتایج تحقیقات نشان می دهد غذاهای حاوی شاخص گلیسمی (GI) به این معنی که باعث می شوند قند خون به سرعت افزایش یابد آکنه را بدتر می کنند. این غذاها شامل نان های سفید، ماکارونی، برنج سفید و سیب زمینی سفید است. موارد زیر برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل مناسب هستند:
سبزیجات
میوه ها
پروتئین بدون چربی
غلات کامل

داروهایی برای جوش های کمر

برخی از افراد در مورد رفع آکنه به درمان پزشکی نیاز دارند. در صورت عدم پاسخ دهی نسبت به درمان های خانگی یک متخصص پوست می تواند داروهای خوراکی یا کرم های دارویی را برای شما تجویز کند، همچنین وی به شما در یافتن علل و عوامل ایجادکننده جوش روی کمر کمک می کنند.

خلاصه

جوش های روی کمر یک عارضه قابل درمان است. جوش های روی کمر بیشتر افراد با استفاده از درمان های خانگی تسکین پیدا می کنند. با این حال، در صورت آکنه شدید یا جوش های بسیار ممکن است نیاز به درمان توسط پزشک داشته باشید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ