رادیوتراپی نوین؛ برخی از سرطان های متاستاتیک قابل درمان هستند

حسام آرین
50 تا 60 درصد از تمام بیماران مبتلا به سرطان در دوره ای از طول درمان خود به رادیوتراپی نیاز دارند. رادیوتراپی بخشی کلیدی از روند درمان سرطان است و می تواند به عنوان یک درمان اولیه یا مکمل سایر گزینه های درمانی مانند جراحی و شیمی درمانی مورد استفاده قرار گیرد. پرتودرمانی بدون درد […]
50 تا 60 درصد از تمام بیماران مبتلا به سرطان در دوره ای از طول درمان خود به رادیوتراپی نیاز دارند. رادیوتراپی بخشی کلیدی از روند درمان سرطان است و می تواند به عنوان یک درمان اولیه یا مکمل سایر گزینه های درمانی مانند جراحی و شیمی درمانی مورد استفاده قرار گیرد. پرتودرمانی بدون درد و غیرتهاجمی بوده و هر جلسه فقط چند دقیقه طول می کشد. بسیاری از مردم ترس بسیاری از پرتو درمانی دارند. اما هنگامی که از روش صحیح استفاده شود، پرتو درمانی هم برای تشخیص و هم برای درمان ابزاری موثر است.

درمان سرطان را به تأخیر نیندازید!

بیماران سرطانی با وجود بیماری همه گیری بیماری کرونا (COVID-19)، نباید تشخیص، درمان و معاینه خود را به تعویق بیندازند. در غیر این صورت، ممکن است با سرطان پیشرفته روبرو شوند که می‌تواند، درصد موفقیت در درمان را نسبت به درمان در مراحل اولیه بیماری به شدت کاهش دهد. از مارس سال 2020، هنگامی که اولین موارد ویروس کرونا در ترکیه ثبت شد، بخش های سرطان‌شناسی بیمارستان های آجی بادم بدون وقفه به کار خود ادامه دادند. با در نظر گرفتن تدابیر شدید بهداشتی، پذیرش بیماران بین‌المللی نیز از سر گرفته شد. هدف گروه آجی بادم درمان بیماران و در عین حال محافظت از بیماران در مقابله با همه گیری بیماری کرونا است. چراکه سرطان هرگز منتظر نمی‌ماند. 

جراحی بدون خونریزی

رادیو جراحی استریوتاکتیک (SRS) یکی روش جراحی بدون برش و خون ریزی است. در جراحی رادیولوژی به جای چاقوی جراحی از پرتوهای کوچک تابشی متمرکز بر تومور یا دیگر ضایعات سرطانی استفاده می شود. هدف نهایی این روش مشابه جراحی سنتی است. با این تفاوت که دررادیوتراپی تومورها کوچک شده یا از بین می روند. امروزه از این روش برای درمان تومورهای سراسر بدن، از جمله ریه، کبد و شکم نیز استفاده می شود.

قابلیت اسکن تومورها در طول درمان

یکی از آخرین پیشرفت های فناوری پرتودرمانی، دستگاه MR Linac است که تصویربرداری MR و شتاب دهنده خطی را در یک دستگاه واحد ترکیب می کند. گروه درمانی آجی بادم در میان اولین مراکزی بود که در سپتامبر 2018 این فناوری را به کار گرفت و تا به حال بیش از 300 بیمار با این دستگاه تحت درمان قرار گرفته و نتایج بسیار قابل قبولی را به ثمر رسیده است. این تکنولوژی به واسطه بهره‌مندی از سه مزیت بسیار مهم، انقلابی را در زمینه درمان به وجود آورده است. مزیت اول دارا بودن قابلیت تصویربرداری MRI است. تصویربرداری مبتنی بر CT یا اشعه ایکس برای تصویربرداری از استخوان ها بسیار مفید است، اما برای دیدن بافت نرم، MRI بسیار کاربردی تر و مفیدتر خواهد بود. دومین مزیت MRI Linac سازگاری این دستگاه با پلن درمانی و معالجه بیمار با آناتومی روز است. سومین مزیت استفاده از این روش این است که پزشک می تواند تومور را در حین معالجه مشاهده کند. این قابلیت این امکان را فراهم می کند که فقط سلول های سرطانی مورد هدف قرار گیرند و از آسیب رسیدن به بافت‌های سالم جلوگیری می شود.

امکان درمان بنیادی و ریشه ای  حتی برای برخی از بیماران متاستاتیک 

پرتودرمانی با دو هدف اصلی انجام می‌گیرد. اولین هدف، از بین بردن سلولهای سرطانی به طور کاملُ که رادیوتراپی درمانی  نامیده می‌شود و هدف دوم، تسکین علائم در بیماری مرحله پیشرفته که به آن رادیوتراپی تسکینی گفته می شود. پیشرفت های اخیر در پرتو درمانی، گزینه‌های جدیدی را برای بیماران سرطانی، از جمله مبتلایان به سرطان‌های متاستاتیک، ایجاد کرده است. در گذشته سرطان مرحله 4 را بیماری متاستاتیک می‌نامیدیم، که در این دوره فقط درمان‌های تسکینی صورت می‌گرفت. در این مرحله اکثراً درمان‌های رادیکال مانند جراحی و پرتودرمانی انجام نمی‌گرفت. هدف عمده در این بیماران تسکین درد در سلول‌های سرطانی استخوان و یا تسکین علائم متاستاز مغز بود. امروزه، به گروه خاصی از بیماران که دارای سرطان ریه با دو یا سه متاستاز مغز و فوق هستند "اولیگومتاستاتیک" گفته می‌شود. برای درمان این بیماران از درمان‌های رادیکالی استفاده می‌شود. بنابراین هدف نهایی درمان کامل این بیماران است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که در صورت استفاده از روش‌های درمانی‌ مانند جراحی و رادیوتراپی، نتایج بهتری نسبت بقیه شیوه‌‌‌‌های درمانی برای بیمار به دنبال خواهد داشت.  به همین دلیل در مراکز درمانی آجی بادم اکثر بیماران متاستاتیک را با استفاده از روش‌های رادیکال و یا ریشه‌ای درمان تحت معالجه قرار می‌گیرند.

مشاوره با تیم آجی‌بادم

بیمارستان بین‌المللی آجی بادم با بیش از ۲۵ شعبه در سراسر ترکیه، تمامی‌ خدمات پزشکی را به بیمارانی ارائه می‌دهد که قصد دارند به این کشور سفر کنند. برای اطلاع از خدمات بیمارستان ACIBADEM با مشاوران این مرکز در ارتباط باشید. آن‌ها به فارسی پاسخ‌گوی شما خواهند بود.

راه‌های ارتباطی

ایمیل:  KDAF@acibadem.com 

واتس اپ:  ۹۰۵۴۲۷۸۴۹۳۱۳+

تلگرام:  acibadem_iran@

 

 
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ