عفونت قارچ سیاه چیست؟ + علت، علائم، درمان و پیشگیری

حسام آرین
بر اساس گزارش ها تعداد مرگ ناشی از عفونت قارچ سیاه در حال افزایش است. کارشناسان آن را “همه گیری در همه گیر کرونا” می دانند. به گزارش تایمزسوفاندیا، از علل بروز تا درمان آن در اینجا تمام مواردی که باید در مورد عفونت قارچ سیاه بدانید توضیح داده شده است. عفونت قارچ سیاه چیست؟ بر اساس گزارش وزارت بهداشت، این عفونت بین […]

بر اساس گزارش ها تعداد مرگ ناشی از عفونت قارچ سیاه در حال افزایش است. کارشناسان آن را “همه گیری در همه گیر کرونا” می دانند. به گزارش تایمزسوفاندیا، از علل بروز تا درمان آن در اینجا تمام مواردی که باید در مورد عفونت قارچ سیاه بدانید توضیح داده شده است.

عفونت قارچ سیاه چیست؟

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، این عفونت بین افرادی که در دوره نقاهت یا بهبودی از کرونا قرار دارند تشخیص داده می شود.

افراد مستعد ابتلا به عفونت کسانی هستند که تحت اکسیژن درمانی در آی سیو بستری هستند در آنجا از دستگاه رطوبت ساز استفاده می شود که افراد را به دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت بیشتر بیشتر مستعد ابتلا به عفونت می کند.

استفاده از آب لوله کشی معمولی در جریان سنج های سیلندرهای اکسیژن نیز عامل ابتلا به عفونت قارچی است، همچنین توسط “دستگاه مکش اکسیژن و رطوبت سازهای آلوده به قالب” نیز ایجاد می شود.

نه تنها این بلکه سیستم ایمنی ضعیف بدن، مصرف زیاد استروئید، درمان با وریکونازول و دیابت بیماران را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت قرار می دهد. برخی از پزشکان بر این باورند عفونت قارچ سیاه هنگام درمان مبتلایان به کرونا در خانه بدون کنترل سطح قندخون ریشه گرفته است.

علائم عفونت قارچ سیاه

علائم رایج عفونت قارچ سیاه شامل تغییر رنگ بینی و زبان، تاری دید، مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه، سرفه همراه با خون، قرمزی چشم، تب، سرفه، سردرد، ضایعه سیاه داخل دهان و استفراغ است.

بیشتر بخوانید:شخصیت های مرزی چه ویژگی‌هایی دارند؟

درمان عفونت قارچ سیاه

تزریق آمفوتریسین بی به عنوان داروی ضدقارچ نخستین درمان برای این عفونت قارچی محسوب می شود. در صورت آلودگی بیمار باید تحت نظارت دقیق جراحان چشم، متخصص گوش و حلق و بینی و جراحان مغز و اعصاب نگهداری شود زیرا عفونت به طور همزمان روی قسمت های مختلف بدن تاثیر می گذارد.

به عنوان بخشی از اقدامات نجات دهنده زندگی فرد باید تمام بافت های آلوده با جراحی برداشته شوند. از این رو، برخی از افراد حتی در نهایت بینایی و در برخی موارد نیز حتی فک بالای خود را از دست می دهند. برخی بیماران حتی ممکن است به یک روش درمانی ضدقارچی داخل وریدی به مدت 4 تا 6 هفته نیاز داشته باشند.

بایدهای عفونت قارچ سیاه

سطح بالای قند خون را کنترل کنید
نظارت بر سطح قند خون به طور منظم پس از بهبودی
برای اکسیژن درمانی از آب تمیز و استریل در مرطوب کننده استفاده کنید
فقط در صورت تجویز پزشک از استروئیدها و داروهای ضدقارچ استفاده کنید

بیشتر بخوانید:خواص آب نارگیل / از جلوگیری از سنگ کلیه تا سلامت قلب

نبایدهای عفونت قارچ سیاه

علائم عفونت قارچ سیاه چشم را نادیده نگیرید
به دلیل بهبودی از کرونا از بینی کیپ شده به راحتی نگذرید

وضعیت چقدر خطرناک است؟

میزان مرگ و میر در موارد ناشی از موکورمیکوز بسیار زیاد است. در صورت عدم درمان مرگ و میر به 80 درصد نیز می رسد. در صورت درمان هنوز 40 تا50 درصد جای امیدواری باقی است. اگر عفونت در مرحله سینوس تشخیص داده شود بیمار به راحتی بهبود می یابد.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ