آیا اختلال نعوظ با افزایش سن در ارتباط است؟

حسام آرین
اختلال نعوظ ناتوانی در حفظ یا نگه داشتن نعوظ به اندازه مناسب و کافی برای مقاربت جنسی است. برخی از افراد ممکن است اختلال نعوظ با افزایش سن را مربوط می دانند، اما در واقعیت ناتوانی در حفظ نعوظ همیشه هم مربوط به سن نیست. پیری لزوما به معنی افزایش اختلال نعوظ به طور نامحدود نیست.

اختلال نعوظ ناتوانی در حفظ یا نگه داشتن نعوظ به اندازه مناسب و کافی برای مقاربت جنسی است. برخی از افراد ممکن است اختلال نعوظ با افزایش سن را مربوط می دانند، اما در واقعیت ناتوانی در حفظ نعوظ همیشه هم مربوط به سن نیست. پیری لزوما به معنی افزایش اختلال نعوظ به طور نامحدود نیست.

به گزارش هلث لاین، در حالی که سن خطر ابتلا به اختلال نعوظ را افزایش می دهد، اما روش هایی برای درمان آن وجود دارد.

اختلال نعوظ چیست؟

تحریک جنسی مردانه ساده به نظر می رسد، اما به یک توالی دقیق و پیچیده از وقایع داخل بدن بستگی دارد. مغز اعصاب آلت تناسلی مرد را فعال می کند تا عضلات موجود در بافت اسفنجی طول آلت تناسلی را شل کند. هنگام شل شدن عضلات خون از عروق به داخل جریان می یابد تا فضای باز بافت اسفنجی را پر کند.

افزایش فشار خون آلت تناسلی مرد را گسترش می دهد و غشاهای اطراف بافت اسفنجی نعوظ را حفظ می کند. هر چیزی که این توالی را قطع کند منجر به ناتوانی در انجام یا نعوظ کافی برای مقاربت جنسی می شود. اختلال نعوظ اغلب با پیر شدن همراه است.

اگرچه فرکانس این اختلال با افزایش سن زیاد می شود، اما بدون توجه به سن قابل درمان است و اجتناب ناپذیر نیست. در حقیقت، اختلال نعوظ دلایل زیادی دارد که با پیری و افزایش سن ارتباطی ندارد.

علل پزشکی بروز اختلال نعوظ

دلایل زیادی از نظر جسمی برای اختلال نعوظ وجود دارد. هر یک از این موارد می تواند در توالی تغییرات فیزیولوژیکی که باعث نعوظ می شوند اختلال ایجاد کند:
چاقی
دیابت
بیماری قلبی
فشار خون بالا
کلسترول بالا
تستوسترون کم
پروستات بزرگ شده
اختلالات خواب مانند آپنه خواب
اسکلروز چندگانه
بیماری پارکینسون
بر اساس اعلام انجمن دیابت آمریکا، یک مرد مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با مرد فاقد ابتلا به دیابت 2 برابر تستوسترون کمتری دارد. پزشک آسیب عصبی مربوط به دیابت و تستوسترون پایین را آزمایش می کند، همچنین هرگونه انقباض جریان خون ناشی از بیماری های قلبی و انسداد شریان ها نعوظ را مختل می کند.

بیشتر بخوانید:نحوه استفاده از روغن ها برای مقابله با آنفولانزا

سایر دلایل بروز اختلال نعوظ

اختلال نعوظ لزوما به سن یا بیماری های مزمن مرتبط نیست. سایر علل شایع عبارتند از:
مصرف زیاد الکل
مصرف دخانیات
داروهای تجویزی
اضطراب
افسردگی
الکل باعث کاهش سرعت ارتباطات عصبی درون مغز و بدن می شود که روی سیگنال های برانگیختگی و هماهنگی بدنی تاثیر می گذارد. تنباکو نه تنها جریان خون را محدود می کند بلکه منجر به بیماری های جدی می شود که عملکرد جنسی را بیشتر مختل می کند.
آنتی هیستامین ها
مسدود کننده های کانال کلسیم
داروهای فشار خون بالا
هورمون درمانی
داروهای ضدافسردگی
عوامل استرس زای روانشناختی و عاطفی نیز تحریک جنسی را مهار می کنند.
عصبی بودن در مورد مشکلی در محل کار؟ غمگین بودن برای مرگ پدر یا مادر؟ از مشاجره با همسرتان عصبانی هستید یا آسیب دیده اید؟ هر یک از اینها در احساس میل جنسی تداخل ایجاد می کند.

به علاوه، عدم یا ادامه نعوظ حتی به یک دلیل می تواند باعث بروز اضطراب بیشتر و شاید تردید در مورد توانایی های جنسی و عزت نفس می شود. عوامل استرس زای روانشناختی و عاطفی نیز تحریک جنسی را مهار می کنند.

تغییر سبک زندگی و سایر روش های درمانی

خبر خوب این است که می توان بسیاری از دلایل جسمی و عاطفی اختلال نعوظ را مدیریت کرد. به عنوان مثال، می توانید:
کاهش وزن
ترک سیگار
سعی کنید رابطه خود را بهبود ببخشید یا با شریک جنسی خود ارتباط بهتری برقرار کنید
پاسخ های سالم به استرس را تمرین کنید
چنین راهبردهایی کمی تحقیق و آزمایش و خطا لازم دارد تا اینکه متوجه شوید چه گزینه ای بهتر است. برای رفع علل احتمالی اختلال نعوظ حتما با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:واکسن رهایی از جوش به بازار می آید

چشم انداز چیست؟

خطر ابتلا به اختلال نعوظ با افزایش سن به دلیل کاهش طبیعی سطح تستوسترون افزایش می یابد، اما هنوز هم تستوسترون و سن تنها عوامل اختلال نعوظ محسوب نمی شوند.

بیشتر علل این اختلال با سن ارتباط مستقیم ندارد بلکه سایر موارد باعث بروز آن می شوند. پزشک با انجام آزمایش خون و معاینات جسمی و روانی علت ابتلا به اختلال نعوظ را تشخیص می دهد حتی ممکن است بیش از یک دلیل برای ابتلا به آن وجود داشته باشد. هنگامی شناسایی مشکل به درستی اختلال نعوظ درمان می شود تا بتوان از زندگی شادتر و سالم تری بهره مند شد.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ