آیا مصرف میوه های خام موجب عفونت قارچ سیاه می شود؟

حسام آرین
هنگامی که نوبت به تقویت سیستم ایمنی بدن می رسد اغلب ما برای نیل به این هدف به میوه و سبزی ها پناه می بریم، اما با شیوع عفونت قارچ سیاه مصرف محصولات خام و تازه باعث نگرانی شده است.

هنگامی که نوبت به تقویت سیستم ایمنی بدن می رسد اغلب ما برای نیل به این هدف به میوه و سبزی ها پناه می بریم، اما با شیوع عفونت قارچ سیاه مصرف محصولات خام و تازه باعث نگرانی شده است.

موكورمیكوز چیست و آیا میوه ها را آلوده می کند؟

قارچ سیاه که به آن موكورمیكوز نیز گفته می شود یک عفونت نادر است که در اثر قرار گرفتن در قالب های مخاطی ایجاد می شود که در محیطی مانند کودها، گیاهان، میوه ها و سبزیجات فاسد وجود دارد.

حتی بر اساس نتایج مطالعات مشاهده شده است مصرف یا حتی بوییدن کپک ها باعث می شود قارچ از طریق سوراخ های بینی نفوذ کرده و سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، با موج جدید همه گیری کووید-19، بیماران مبتلا به دیابت و قرار گرفتن در معرض استروئید طولانی مدت در مقابل آلودگی به قارچ سیاه آسیب پذیرتر هستند.

متاسفانه، با شیوع عفونت قارچ سیاه چندین افسانه پیرامون آن در جریان است. به گزارش تایمزسوفاندیا، در اینجا آنچه متخصصان در مورد مصرف میوه هایی که منجر به قارچ سیاه می شود می گویند.

چرا کنترل سطح قند ضروری است؟

برخی از پزشکان و محققان بر این باورند اطلاعات زیادی برای حمایت از این که خوردن میوه های خام منجر به عفونت قارچ سیاه می شود که به آن موكورمیكوز نیز می گویند وجود ندارد.

این ترس پس از اعلام بیماری موكورمیكوز به عنوان یك بیماری همه گیر بوجود آمده و این اطلاعات منجر به انتشار چندین افسانه و باور غلط شده است.

در حالی كه افسانه های زیاد پیرامون عفونت قارچ سیاه وجود دارد برخی از پزشکان اذعان می دارند کنترل سطح قند در بیماران مبتلا به کرونا یکی از مهمترین اقدامات در تشخیص زودهنگام موكورمیكوز است، همچنین اضافه می کنند پیام های نادرست زیادی وجود دارد که عفونت قارچ سیاه به دلیل خوردن غذای خام رخ می دهد، اما هیچ داده ای دال بر اثبات این ادعا وجود ندارد. به علاوه، هیچ ارتباطی بین عفونت قارچ سیاه و نوع اکسیژن مصرفی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:هر آنچه باید درباره آفت دهان بدانید را اینجا بخوانید

چرا استفاده بیش از حد از استروئیدها مضر است؟

دیابت کنترل نشده و استفاده بیش از حد از استروئیدها پس از کووید خطر ابتلا به عفونت قارچ سیاه را افزایش می دهد. روند رو به رشدی در عفونت قارچی در بیماران کووید مشاهده شده است، همچنین حین شیوع نشانگان تنفسی حاد یا سارس این مورد تا حدودی نیز گزارش شد.

دیابت کنترل نشده با کووید زمینه ساز ابتلا به موکورمیکوز محسوب می شود. استفاده از استروئید در این موج کووید بسیار بیشتر شده است و استروئیدهای داده شده اگر در بیماری خفیف یا زودرس اثربخشی لازم را نداشته باشند باعث بروز عفونت ثانویه می شوند. در افرادی که دوزهای بالای استروئید تجویز می شود می تواند منجر به افزایش سطح قند و احتمال بالای ابتلا به موكورمیكوز می شود.

برای کنترل شیوع عفونت قارچ سیاه 3 عامل بسیار مهم است: کنترل خوب سطح قند خون، افرادی که از استروئید استفاده می کنند باید مرتب سطح قند خون و زمان مصرف و مقدار استروئیدها را کنترل کنند.

بیشتر بخوانید:هنر رانندگی در شب

خلاصه

شواهد زیادی دال بر تاثیر مصرف محصولات تازه و میوه های خام بر ابتلا به عفونت قارچ سیاه وجود ندارد. با این حال، این میکروارگانیسم های کوچک در محیط یافت می شوند، بنابراین بررسی، شستشو و تمیز کردن میوه های خام یا محصولات تازه برای جلوگیری از کپک زدن قبل از مصرف به عنوان اقدام پیشگیرانه مهم است تا اطمینان حاصل شود محصولات تازه هیچ عامل بیماری زایی یا قارچی ندارند.

شستن میوه و سبزی های تازه و خام با آب گرم حاوی نمک و سرکه آنها را برای مصرف بی خطر می کند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ