تاثیر نوشیدن شیر بر کاهش بیماری های قلبی

حسام آرین
همه ما با شنیدن مزایای نوشیدن روزانه شیر بزرگ شده ایم به طوری که برای بیشتر افراد نوشیدن شیر به یک رسم روزانه تبدیل شده بود.

همه ما با شنیدن مزایای نوشیدن روزانه شیر بزرگ شده ایم به طوری که برای بیشتر افراد نوشیدن شیر به یک رسم روزانه تبدیل شده بود.

چه برای تقویت سیستم ایمنی بدن و چه برای داشتن خواب کامل با کیفیت شیر می نوشید به طور قطع این تحقیقات اخیر باعث می شود شیر را به رژیم روزانه خود اضافه کنید زیرا متعجب خواهید شد اگر بدانید نتایج یک مطالعه اخیر نشان می دهد نوشیدن شیر به صورت روزانه شیر خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

تحقیق

یک تحقیق گسترده روی 2 میلیون نفر که به صورت روزانه شیر می نوشیدند انجام و مشاهده شد این افراد چربی بیشتری در بدن دارند، اما سطح کلسترول در بدن آنها در سطح پایین تری قرار دارد. بر اساس مطالعه منتشر شده در 24 می سال 2021 در مجله بین المللی چاقی، محققان داده های تقریبا حدود دو میلیون بزرگسال را در انگلستان مشاهده و تجزیه و تحلیل کردند.

چگونه نوشیدن شیر باعث کاهش سطح کلسترول بالا می شود؟

محققان و کارشناسان درگیر در این مطالعه از ژنتیک برای شناسایی تاثیر عادت نوشیدن شیر استفاده کردند که در این روند به این نتیجه رسیدند افراد دارای تنوع ژنتیکی که به صورت روزانه شیر می نوشند این عادت به هضم لاکتوز به راحتی کمک می کند.

محققان از این اطلاعات به همراه نظرسنجی های مربوط به مصرف شیر برای ارزیابی چگونگی ارتباط نوشیدن شیر با کاهش خطر بیماری های قلبی نیز استفاده کردند.

مشخص شد افرادکه به صورت مداوم شیر می نوشند دارای شاخص توده بدنی بالاتری هستند، اما میزان کلسترول خوب و بد آنها پایین تر و 14 درصد خطر ابتلا به بیماری قلبی در این گروه کمتر است.

بیشتر بخوانید:آیا برنج برای کلسترول ضرر دارد؟

تعریف محتوای چربی شیر و تفاوت آن در افراد مختلف

این مطالعه همچنین گفت محتوای چربی زیاد موجود در شیر بر اساس “عوامل ناشناخته شیر” متفاوت هضم شود. چند تحقیق قدیمی نیز برای درک چگونگی ارتباط چربی شیر با کاهش سطح کلسترول مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مطالعات نشان می دهد چربی اشباع شده با خطر بالاتر بیماری قلبی مرتبط است.

جالب اینجاست شیر دارای محتوای چربی اشباع بالا است، اما به نظر نمی رسد مانند سایر غذاهای چرب با خطرات سلامتی ارتباط داشته باشد. بر اساس اظهارات نویسنده اصلی این تیم تحقیقاتی این مطالعه به طور قطع نشان می دهد مصرف شیر مسئله مهمی در خطر بیماری های قلبی عروقی نیست حتی اگر افزایش کمی در شاخص توده و چربی بدن وجود داشته باشد.

وی اذعان می دارد آنچه ما در مطالعه یادداشت کردیم این است هنوز مشخص نیست آیا این مقدار چربی موجود در محصولات لبنی به کاهش کلسترول کمک می کند یا به یک عامل ناشناخته در شیر ربط دارد.

بیشتر بخوانید:راهکاری بهتر از بوتاکس برای رفع چین و چروک

به طور خلاصه

یکی از دلایل کاهش خطر بیماری های قلبی با نوشیدن شیر به طور منظم با مقدار زیاد کلسیم و لاکتوز موجود در شیر مرتبط است که بر اساس متابولیسم چربی ها در بدن تاثیر می گذارد.

با این حال، همچنین می تواند با این واقعیت تاثیر نوشیدن شیر بر باکتری های روده مرتبط باشد که نحوه پردازش کلسترول را تغییر می دهد. تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا مشخص شود چگونه نوشیدن منظم شیر خطر ابتلا به چندین بیماری قلبی را کاهش می دهد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ