آیا شروع زود هنگام مدرسه برای بچه ها ضرر دارد؟

حسام آرین
شروع پیش دبستانی برای کودکان نقطه عطف بزرگ در زندگی آنها محسوب می شود که همه والدین منتظر آن هستند. برای نخستین بار کودک به دنیای واقعی قدم می گذارد تا مهارت های اساسی زندگی را برای آموزش رسمی و آینده خود بیاموزد.

شروع پیش دبستانی برای کودکان نقطه عطف بزرگ در زندگی آنها محسوب می شود که همه والدین منتظر آن هستند. برای نخستین بار کودک به دنیای واقعی قدم می گذارد تا مهارت های اساسی زندگی را برای آموزش رسمی و آینده خود بیاموزد.

در حالی که بیشتر والدین معتقد هستند در صورت آمادگی کودک برای انجام این کار زمان درست یا غلطی برای ثبت نام در پیش دبستانی وجود ندارد، اما متخصصان با این ایده موافق نیستند.

بر اساس نتایج یک مطالعه حتی اگر کودک با استعداد باشد و دانش آموز سریعی باشد، اما شروع زودهنگام مدرسه برای سلامت روان وی اثرات سویی دارد. به گزارش تایمزسوفاندیا، اصرار والدین برای فرستادن بچه ها به پیش دبستانی قابل درک است، اما بهتر است به خاطر سلامت روان کودک زمان مناسب را انتخاب کنید.

دلیل آسیب دیدن کودک زیر سایه شروع زودهنگام مدرسه

محققان یک مطالعه جدید به والدین توصیه می کنند سن فرزندان خود را با سایر همسالان خود در مهد کودک در نظر بگیرند. تفاوت بزرگ و اختلاف سنی زیاد می تواند بر سلامت روان کودک آسیب بگذارد.

بر اساس نتایج مطالعه جدید بچه هایی که کوچکتر از همکلاسی های خود هستند ضمن عملکرد ضعیف در کلاس به توجه بیشتری نسبت به همکلاسی های خود نیاز دارند. مطالعه انجام شده توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر انگلیس نشان داد شروع خیلی زود مدرسه بر سلامت روان کودک تاثیر می گذارد.
مطالعه
برای این مطالعه تیم محققان از داده های جمع آوری شده از یک مطالعه موجود به نام “حمایت از معلمان و کودکان در مدارس” استفاده کردند. این مطالعه روی 2 هزار و 75 دانش آموز دبستانی 5 تا 9 سال از 80 مدرسه مختلف در انگلیس انجام شده است.

این مطالعه شامل یکسری پرسشنامه از والدین و معلمان بود که به تیم کمک کرد تا قسمت های احساسات منفی را که بچه ها مانند نگرانی و ترس تجربه کرده اند، روابط ضعیف تر با همسالان خود، مسائل رفتاری و تمرکز را ارزیابی کند.

بیشتر بخوانید:پوسیدگی دندان چه زمانی رخ می دهد؟ / علائم و دلایل بروز آن چیست؟

نتیجه

در پایان مطالعه نتیجه گیری شد بچه های کوچکتر در مقایسه با همکلاسی های خود از سلامت روانی ضعیفی برخوردار هستند. این امر می تواند به این دلیل باشد که همراهی با بچه های بزرگ تر برای کودکان با سنین پایین کمی استرس زا است.

این مشکل به ویژه در آن گروه از کودکان با مشکلات یادگیری و کودکانی که زودتر از موعد به دنیا آمده اند برجسته تر بود. این یافته ها می تواند ایده هایی را در مورد زمان ثبت نام کودک در یک محیط آموزش رسمی و توجه به سلامت روان کودک به والدین ارائه دهد.

بیشتر بخوانید:رژیم غذایی درمان ریفلاکس معده!

سن مناسب

اکثر والدین معتقدند شروع زودتر مدرسه برای کودکان بهتر است. بر اساس اظهارات کارشناسان، 3 سال سن ایده آلی برای شروع تحصیل در بچه ها است. با این وجود، مواردی وجود دارد که باید قبل از فرستادن فرزند خود به مدرسه در نظر بگیرید.
آنها باید برای توالت رفتن آموزش دیده باشند.
آنها بتوانند مدت کوتاهی بی حرکت بنشینند.
آنها بتوانند زمانی را به دور از والدین خود سپری کنند.
آنها بتوانند نیازهای خود را مطرح کرده و به دیگران گوش فرا دهند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ