هالوتراپی یا همان نمک درمانی چیست؟ + خطرات و فواید

حسام آرین
هالوتراپی به عنوان نوعی نمک درمانی برخی از مزایا را برای سلامتی افراد دارای شرایط خاص تنفسی به همراه دارد. با این وجود، در بسیاری از این ادعاها و گزارش ها شواهد کافی برای بروز عوارض جانبی مانند سرفه وجود ندارد.

هالوتراپی به عنوان نوعی نمک درمانی برخی از مزایا را برای سلامتی افراد دارای شرایط خاص تنفسی به همراه دارد. با این وجود، در بسیاری از این ادعاها و گزارش ها شواهد کافی برای بروز عوارض جانبی مانند سرفه وجود ندارد.

روش های نمک درمانی در برخی از نقاط جهان مانند اروپای شرقی قدمت طولانی دارد، اما در ایالات متحده کمتر مشاهده می شود. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله برخی از مزایای احتمالی هالوتراپی، آنچه که تحقیقات می گوید و اینکه آیا عوارض جانبی دارد یا نه بررسی می شود.

هالوتراپی چیست؟

هالوتراپی به عنوان نوعی نمک درمانی که برخی از افراد ادعا می کنند برای بیماری های تنفسی و پوستی گزینه مفیدی است. بخش های زیر با جزئیات بیشتر به تاریخچه و چگونگی عملکرد آن می پردازند.

تاریخچه نمک درمانی

غارهای نمکی در اروپای شرقی رایج و محلی محبوب برای هالوتراپی است. با این حال، در ایالات متحده کمتر مشاهده می شود. در دهه 1800، یک پزشک لهستانی متوجه شد مشکلات تنفسی کارگران معدن نمک نسبت به سایر کارگران معدن کمتر است، همچنین یک پزشک آلمانی به مزایای بهداشت تنفسی در افرادی که وقت خود را در غارهای نمک می گذرانند اشاره کرد. اتاق های نمک در دهه های 1950 و 1960 به شکل های رایج درمانی در آمدند.

هالوتراپی چگونه کار می کند؟

طرفداران هالوتراپی پیشنهاد می کنند که:
عملکرد ریه را بهبود ببخشید
گرده ها، سموم و ویروس ها را از ریه ها و مجاری بینی پاک کنید
کاهش التهاب
حفره های بینی و سینوس ها را تمیز کنید
برخی از بیماری های پوستی را تسکین دهید
با این حال، شواهد علمی کمی برای اثبات این ادعاها وجود دارد و هنوز مطالعات گسترده و کافی در این زمینه انجام نشده است.

بیشتر بخوانید:آیا شروع زود هنگام مدرسه برای بچه ها ضرر دارد؟

نمک درمانی خشک

هالوتراپی و اسپلوتراپی انواع درمان ها با نمک خشک محسوب می شوند. اسپلوتراپی در غارهای زیرزمینی طبیعی حاوی نمك صورت می گیرد. با این حال، این موارد در برخی مناطق کمتر دیده می شود.

هالوتراپی از یک محیط مصنوعی برای ایجاد همان اثربخشی استفاده می کند. در مکان هایی که هالوتراپی ارائه می شود از آئروسل نمک خشک برای پخش ذرات ریز نمک در اطراف اتاق استفاده می شود. نمک به طور معمول مخلوطی از مواد معدنی مختلف است، از جمله:
سدیم کلرید
منگنز
کلسیم
سولفات ها
اتاق های نمک فعال از یک مولد نمک برای پخش آن در اتاق استفاده می کنند. اتاق های نمک منفعل شامل مقدار زیادی نمک در اتاق بدون مولد برای جابجایی آن است. انجمن نمک درمانی (STA) پیشنهاد می کند اتاق های نمک منفعل هالوتراپی نیستند. با این حال، آنها آرامش بخش هستند و احساس رفاه فرد را بهبود می بخشند.

آیا برای هر شرایط تنفسی مفید است؟

برخی از افراد معتقدند درمان های نمکی فوایدی برای شرایط تنفسی مانند آسم دارند. با این حال، تحقیقات در این زمینه هنوز وجود ندارد. بخش های زیر تحقیقات موجود را با جزئیات بیشتری شرح می دهد.

آسم

نتایج یک مطالعه در سال 2014 روی موش های صحرایی نشان داد نمک درمانی به درمان آسم کمک می کند. محققان موش ها را در محیط شبه درمانی نگهداری کردند و دریافتند این محیط به سلول های تنفسی موش ها کمک می کند. با این حال، بر اساس اظهارات نویسندگان یک بررسی در سال 2001، شواهد کمی در مورد فواید نمک درمانی در آسم وجود دارد.

بیماری مزمن انسداد ریوی

برخی گزارش ها حاکی از آن است هالوتراپی بر ای بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) سودمند است. با این حال، یک در سال 2014 هیچ مدرکی دال بر این که هالوتراپی می تواند علائم افراد مبتلا به COPD را بهبود بخشد پیدا نکرد.

بیشتر بخوانید:تاثیر “شب‌کاری” بر مغز زنان و مردان

برونشکتازی

یک کارآزمایی بالینی در سال 2013، استفاده از اسپری نمک را در 20 فرد مبتلا به برونشکتازی به مدت 2 ماه مورد مطالعه قرار داد. این آزمایش هیچ فوایدی در استفاده از اسپری نمک را مشاهده نکرد. با این حال، 65 درصد از شرکت کنندگان از هالوتراپی راضی بودند و خواستار ادامه آن بودند، بنابراین اگرچه ممکن است علائم را بهبود ندهد اما اسپری نمک باعث آرامش و رفاه فرد می شود.

سندرم آدنوتونسیلار

در یک آزمایش در سال 2013، محققان برای 45 فرد مبتلا به سندرم آدنوتونسیلار یا 10 جلسه هالوتراپی یا دارونما تجویز کردند. پس از آزمایش، افرادی که تحت هالوتراپی قرار گرفته بودند برخی علائم آنها بهبود یافته بود.

شرایط دیگر

انجمن نمک درمانی پیشنهاد می کند درمان با نمک خشک دارای اثرات ضدباکتری است که می تواند برای کووید-19 مفید باشد. با این حال، باکتری ها کووید-19 ایجاد نمی کنند. هیچ مدرک علمی دال بر مفید بودن نمک درمانی برای پیشگیری یا درمان کرونا وجود ندارد.

افراد برای کمک به درمان کرونا باید به راهنمایی های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) مراجعه کنند. تحقیقات کمی در مورد ایمنی و عوارض جانبی ناشی از هالوتراپی انجام شده است.
نتایج یک مطالعه کوچک نشان می دهد افراد مبتلا به بیماری های تنفسی پس از استفاده از هالوتراپی دچار سرفه می شوند در حالی که آزمایش بالینی معتبر در سال 2013 در افراد مبتلا به برونشکتازی هیچ عارضه ای را مشاهده نکرد.

با این حال، هر دو این مطالعات در مقیاس کوچک بودند، بنابراین انجام تحقیقات گسترده برای بررسی ایمنی و عوارض جانبی هالوتراپی ضروری است.

جایگزین های نمک درمانی

روش جایگزین برای استفاده از نمک برای برخی شرایط خاص نمک درمانی است. این شامل استفاده از موارد زیر است:
محلول های نمکی
نبولایزرها
حمام نمکی
اسکراب نمکی
کردن
گلدان های نتی
لایه برداری
برخی از افراد برای شرایط تنفسی از جمله سرماخوردگی از نمک درمانی مرطوب استفاده می کنند. برخی دیگر از آن برای درمان های زیبایی و بهبود سلامت پوست استفاده می کنند، همچنین این روش درمانی آرامش بخش است و می تواند برای بهبود وضعیت عمومی مفید باشد.

خلاصه

هالوتراپی می تواند به بهبود شرایط تنفسی کمک کند، اما تاکنون تحقیقات محدود و بی نتیجه ای در این زمینه انجام شده است. از عوارض جانبی استفاده از آن می توان به سرفه اشاره کرد. اگرچه فواید پزشکی آن هنوز ثابت نشده است، اما هالوتراپی آرامش بخش است و به بهبود احساس فرد کمک می کند.

تمرین کنندگان هالوتراپی به طور معمول فاقد آموزش پزشکی هستند، بنابراین همیشه قبل از انجام هالوتراپی با پزشک خود برای کاهش خطرات و عوارض جانبی ناشی از آن مشورت کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ