چگونه عوارض واکسن کرونا را به حداقل برسانیم؟

حسام آرین
از آنجا که تلاش دولت ها برای واکسیناسیون هرچه بیشتر مردم برای کاهش خطر ابتلا به کووید-19 سرعت یافته، هنوز هم در میان توده ها نسبت به ایمنی آن سردرگمی وجود دارد. گزارش هایی که عوارض جانبی واکسیناسیون را در میان افرادی که نخستین دوز واکسن را دریافت کرده اند برجسته می شود و در میان مردم سردرگمی ایجاد […]

از آنجا که تلاش دولت ها برای واکسیناسیون هرچه بیشتر مردم برای کاهش خطر ابتلا به کووید-19 سرعت یافته، هنوز هم در میان توده ها نسبت به ایمنی آن سردرگمی وجود دارد.

گزارش هایی که عوارض جانبی واکسیناسیون را در میان افرادی که نخستین دوز واکسن را دریافت کرده اند برجسته می شود و در میان مردم سردرگمی ایجاد کرده و بسیاری از تزریق واکسن می ترسند. افراد علائمی مانند تب، بدن درد و درد در محل تزریق را تجربه می کنند.

اگرچه این علائم نگران کننده به نظر می رسند، اما متخصصان اذعان می دارند اینها نشانه هایی برای ایجاد مصونیت بدن در مقابل ویروس هستند.

به گزارش تایمزسوفاندیا، علائم یک یا 2 روز پس از دریافت واکسن ناپدید می شوند. اگر تزریق واکسن برای شما همراه با عوارض است در اینجا چند کار برای حداقل رساندن درد و عوارض ناشی از واکسیناسیون وجود دارد.

هیدراته بمانید

از عوارض شایع تزریق واکسن می توان به تب و ضعف اشاره کرد که به طور کلی 2 تا 3 روز بعد از آن می ماند. نوشیدن آب فراوان ضمن کمک به دفع سموم از بدن به بهبودی سریع نیز کمک می کند. پس از دریافت واکسن حداقل 2 روز بدن خود را هیدراته نگه دارید، همچنین می توانید برای هیدراته ماندن بدن آب نارگیل، آب میوه یا دمنوش بنوشید.

استراحت کنید

سیستم ایمنی بدن برای تولید آنتی بادی برای محافظت در برابر کووید-19 باید سخت کار کند که این امر منجر به بروز کمی ناراحتی و درد مانند درد مفاصل، سردرد و حالت تهوع می شود، بنابراین در این مدت بیش از حد به خود فشار نیاورید. اگر برنامه روزمره به شما اجازه می دهد کمی استراحت کنید. قبل و بعد از تزریق واکسن زیاد بخوابید.

اگر می توانید با انجام مدیتیشن سطح استرس خود را کنترل و مدیریت کنید. به موقع خوابیدن و ممانعت از بروز استرس از سیستم ایمنی بدن حمایت کرده و به واکسن در ساخت آنتی بادی کمک می کند.

بیشتر بخوانید:هالوتراپی یا همان نمک درمانی چیست؟ + خطرات و فواید

از کیسه یخ استفاده کنید

حتی برخی افراد در محل تزریق نیز احساس درد، قرمزی و درد می کنند به گونه ای که برای برخی افراد حرکت دادن بازوها یا انجام کارهای روزمره دشوار می شود. در صورت ایجاد ناراحتی روی محل تزریق واکسن کیسه یخ یا یک دستمال مرطوب بگذارید، همچنین ، بازوهای خود را حرکت دهید یا کمی ورزش کنید زیرا این کار به کاهش تورم و درد کمک می کند.

در صورت لزوم از داروهای ضددرد و مسکن استفاده کنید

به طور معمول درد و ناراحتی پس از گذشت چند روز از تزریق واکسن به خودی خود برطرف می شود، اما اگر واقعا درد آن باعث آزار شود یا قادر به مدیریت آن نباشید دارو مصرف کنید. با پزشك خود مشورت كنيد وی ممکن است داروهاي ضد درد و تب براي شما تجويز كند. برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی خود هیچ دارویی را سرخود مصرف نکنید زیرا ممکن است در عملکرد واکسن تداخل ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:کودک آزاری عاطفی چیست؟

غذاهای سالم بخورید

واکسن در صورت رعایت عادات و سبک زندگی سالم بهتر عمل می کند. برای سالم ماندن و بهبودی سریعتر غذاهای سالم بخورید. غذاهای غنی از پروتئین، زینک، کلسیم، آهن و سایر مواد مغذی ضروری مصرف کنید. یک رژیم غذایی سالم به ساخت سیستم ایمنی بدن و به بهبودی سریع تر کمک می کند. دقت داشته باشید از مصرف غذاهای بیش از حد چرب و فرآوری شده اجتناب کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ