فواید چای سبز برای سلامتی

حسام آرین
قرن ها است مردم از چای سبز برای فوایدش برای سلامتی استقبال می کنند. مطالعات نشان می دهد مصرف چای سبز بر سلامت پوست تاثیر مثبت می گذارد و به کاهش وزن و خطر بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

قرن ها است مردم از چای سبز برای فوایدش برای سلامتی استقبال می کنند. مطالعات نشان می دهد مصرف چای سبز بر سلامت پوست تاثیر مثبت می گذارد و به کاهش وزن و خطر بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

بر اساس شواهد چای بعد از آب دومین نوشیدنی مصرفی و محبوب در سراسر جهان است. همه انواع چای به جز گیاهان از برگ های خشک کاملیا سیننسیس تهیه می شود.

سطح اکسیداسیون برگ ها نوع چای را تعیین می کند به عنوان مثال، چای سبز از برگ های غیراکسید شده تهیه می شود و یکی از کم پردازش ترین انواع چای است. به گزارش مدیکال نیوزتودی، به همین دلیل چای سبز حاوی بیشترین آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های مفید است.

فواید چای سبز برای سلامتی

چای سبز در طب سنتی چین و هند برای کنترل خونریزی و التیام زخم ها، کمک به هضم غذا، بهبود سلامت قلب و روان و تنظیم دمای بدن استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد چای سبز اثرات مثبتی بر کاهش وزن، اختلالات کبدی، دیابت نوع 2 و بیماری آلزایمر دارد. با این حال، توجه به این نکته مهم است قبل از اثبات قطعی این اثرات شواهد و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

پیشگیری از سرطان با چای سبز

در کشورهایی با مصرف زیاد چای سبز برخی از سرطان ها کمتر مشاهده می شود. با این حال، مطالعات در فاز انسانی نشان نمی دهد نوشیدن چای سبز خطر کلی ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

بررسی یک پایگاه داده در سال 2020 مطالعات اپیدمیولوژیک و تجربی روی انسان نتایج متناقض و همچنین شواهد محدودی در مورد فایده مصرف چای سبز برای کاهش خطر سرطان نشان داد.

محققان 142 مطالعه انجام شده شامل 1.1 میلیون شرکت کننده را مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند. با این حال، استفاده موضعی از عصاره های پلی فنول چای سبز در محافظت از پوست در برابر اشعه UVB نقش دارد. مطالعات معتبر در فاز آزمایشگاهی و حیوانی برخی از تاثیرات مثبت بر انواع سرطان در موارد زیر را نشان داده است:
پستان
مثانه
تخمدان
روده بزرگ (روده)
مری (گلو)
ریه
پروستات
پوست
معده
یافته های کلی حاصل از مطالعات متعدد انسانی نتایج متناقض و شواهد محدودی در مورد مزایای نوشیدن چای سبز بر خطر کلی ابتلا به سرطان به همراه داشته است.

کاهش وزن با نوشیدن چای سبز

بررسی چندین مطالعه نشان می دهد کاتچین موجود در چای سبز و کافئین در افزایش متابولیسم انرژی نقش دارد که منجر به کاهش وزن می شود. یک منبع تجزیه و تحلیل منابع مختلف مکانیسم های کاهش وزن ناشی از پلی فنول های چای نشان می دهد کاتچین ها و کافئین به طور هم افزایی اثرات کاهش وزن ایجاد می کنند که در مقابل آنها فقط نتیجه کافئین هستند.

با این حال، بعید است تاثیر نوشیدن چای سبز بر کاهش وزن از اهمیت بالینی برخوردار باشد. در بیشتر مطالعات که تغییرات کمی در متابولیسم را نشان داده اند از عصاره های چای سبز با غلظت بسیار بالای کاتچین استفاده شده است.

ارتباط چای سبز و بیماری های التهابی پوستی

چای سبز دارای خواص ضدالتهابی است. مروری بر مطالعات بالینی انسانی، آزمایش های سلولی و حیوانی نشان داد چای سبز و ترکیب اصلی آن اپی‌ گالوکتشین گالات (EGCG) دارای اثرات ضدالتهابی قابل اثبات است. یک تحلیل در سال 2019 استفاده از عصاره چای در لوازم آرایشی از این موضوع پشتیبانی می کند.

محققان تشخیص دادند محلول هایی از جمله عصاره های چای در صورت استفاده موضعی پاسخ های ضدالتهابی را تقویت می کنند، همچنین دریافتند میکروسیرکولاسیون پوست در نواحی آسیب دیده بهبود می یابد.

بیشتر بخوانید:۷ مکمل عالی برای آقایان

سلامت قلب با نوشیدن چای سبز

یک مطالعه در سال 2006 نشان داد مصرف چای سبز با کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی همراه است. این مطالعه بیش از 40 هزار شرکت کننده ژاپنی را به مدت 11 سال و از سال 1994 مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

این مطالعه نشان داد شرکت کنندگانی که حداقل 5 فنجان چای سبز در روز می نوشند به دلیل بیماری های قلبی عروقی خطر مرگ و میر در آنها کاهش می یابد. متاآنالیز سال 2016 در مورد چای سبز و بیماری های قلبی عروقی از این یافته ها پشتیبانی می کند. در مجموع 9 مطالعه شامل 259 هزار و 267 نفر در تجزیه و تحلیل گنجانده شده بودند.

محققان نتیجه گرفتند نوشیدن چای سبز با نتایج مطلوبی در رابطه با خطر بیماری های قلبی عروقی و ایسکمیک مرتبط است. بررسی های جداگانه در سال 2017 و 2019 نشان می دهند پلی فنول های موجود در چای سبز فشار خون و التهاب را کاهش می دهند و عملکرد اپیتلیال را بهبود بخشند که می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی در افراد دارای اضافه وزن یا چاق کمک کند.

کاهش کلسترول با نوشیدن چای سبز

نتایج یک بررسی در سال 2011 نشان داد مصرف چای سبز به عنوان نوشیدنی یا به صورت کپسول با کاهش قابل توجه، اما متوسط کلسترول کل لیپوپروتئین با چگالی کم ارتباط دارد.

ارتباط چای سبز و خطر سکته مغزی

به نظر می رسد نوشیدن مرتب چای یا قهوه سبز با کاهش خطر سکته مغزی همراه است. یک مطالعه انجام شده توسط انجمن قلب آمریکا اظهار داشت گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی روزانه یک فرد با تغییر کوچک، اما مثبت در خطر سکته مغزی همراه است.

تاثیر نوشیدن چای سبز بر دیابت نوع 2

مطالعات مربوط به رابطه چای سبز و دیابت متناقض است. برخی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که چای سبز می نوشند را در مقایسه با افرادی که آن را نمی نوشند کمتر گزارش می دهند. یک منبع معتبر از بررسی 17 آزمایش کنترل تصادفی ارتباطی را بین مصرف چای سبز و کاهش سطح گلوکز ناشتا و انسولین ناشتا نشان داد.

بررسی بیشتر مطالعات پلی فنول رژیم غذایی در سال 2017 چای سبز را به عنوان بخشی از الگوی غذایی نوع مدیترانه ای با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط دانست. با این حال، مطالعات دیگر هیچ ارتباطی بین مصرف چای و دیابت پیدا نکرده اند.

حافظه فعال و نوشیدن چای سبز

برخی تحقیقات نشان می دهند چای سبز می تواند حافظه کاری و سایر عملکردهای شناختی فرد را تقویت کند. نتایج برخی مطالعه ها حاکی از آن است چای سبز می تواند در درمان اختلالات شناختی مرتبط با شرایط اعصاب و روان مانند زوال عقل امیدوار کننده باشد. مطالعه دیگری نیز نشان داد نوشیدن چای روزانه با کاهش خطر اختلال شناختی و اختلال شناختی خفیف همراه است.

بیشتر بخوانید:پودر جادویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تاثیر نوشیدن چای سبز بر بیماری آلزایمر

در یک مطالعه در فاز آزمایشگاهی در سال 2011 محققان اثربخشی چای سبز یا عصاره آن در روده بزرگ را مورد آزمایش قرار دادند تا مشاهده کنند چگونه بر پروتئین اصلی بیماری آلزایمر تاثیر می گذارد. این آزمایشات از CAGTE برای نشان دادن مواد شیمیایی چای سبز که پس از هضم دستگاه گوارش فوقانی و سلول های PC12 تمایز یافته به عنوان مدلی برای سلول های عصبی موجود است استفاده کرد. محققان دریافتند در سطوح غلظت بالا CAGTE قادر به محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد آسیب رسان و پپتیدهای بتا آمیلوئید است که در پیشرفت بیماری آلزایمر نقش دارد. با این حال، غلظت مورد استفاده آنها بسیار بیشتر از آن است که در بدن انسان یافت می شود.

مزایای دیگر چای سبز برای سلامتی

مطالعات دیگر حاکی از آن است چای سبز به جلوگیری از ایجاد حفره های دندانی، استرس و خستگی مزمن، درمان بیماری های پوستی و بهبود آرتروز با کاهش التهاب کمک می کند. با این حال، برای اثبات این نظریه ها آزمایشات بالینی بیشتری در فاز انسانی لازم است.

جزئیات ارزش غذایی

چای سبز شیرین نشده حاوی کمتر از 3 کالری در هر فنجان است. چای سبز در مقایسه با چای سیاه (حدود 47 میلی گرم در هر فنجان) و قهوه (حدود 95 میلی گرم در هر فنجان) حاوی مقدار نسبتا کمی کافئین (تقریبا 29 میلی گرم در هر فنجان 8 اونس) است. کافئین موجود در یک فنجان چای با توجه به مدت زمان و مقدار دم کرده چای متفاوت است.

عوارض جانبی و خطرات ناشی از نوشیدن چای سبز

در بزرگسالان عوارض جانبی شناخته شده کمی در ارتباط با نوشیدن چای سبز وجود دارد. با این وجود، توجه به خطرات و عوارض زیر مهم است:
حساسیت به کافئین: افرادی که حساسیت شدید نسبت به کافئین دارند پس از نوشیدن چای سبز بی خوابی، اضطراب، تحریک پذیری، حالت تهوع یا ناراحتی معده را تجربه می کنند.
آسیب کبدی: مصرف غلظت زیاد عصاره چای سبز در موارد نادر بر سلامت کبد تاثیر منفی می گذارد.
محرک های دیگر: اگر فردی در کنار داروهای محرک چای سبز بنوشد فشار خون و ضربان قلب وی افزایش می یابد.
اکثر تحقیقات حاکی از آن است موارد نادر آسیب کبدی ناشی از مصرف عصاره چای سبز واکنش های غیرهمسان است. بررسی این موارد نیز نتوانسته است علیت مستقیم را نتیجه بگیرد. سازمان غذا و داروی آمریکا مکمل های چای سبز را کنترل نمی کند.

در نتیجه این مکمل ها ممکن است حاوی مواد دیگری باشند که برای سلامتی خطرناک هستند یا فواید سلامتی آنها اثبات نشده است، بنابراین همیشه قبل از شروع هر گونه رژیم گیاهی یا مصرف مکمل ها با پزشک مشورت کنید.

خلاصه

چای سبز برای سلامتی فوایدی دارد به عنوان مثال، این چای به مدیریت وزن، التهابات پوستی و دیابت نوع 2 کمک می کند، همچنین برخی تحقیقات مصرف چای سبز را با بهبود سلامت قلب و عروق مرتبط دانسته اند. چای سبز یکی از بالاترین غلظت آنتی اکسیدان ها را بین سایر چای ها دارد، به طور طبیعی کم کالری است و کافئین کمتری نسبت به چای سیاه و قهوه دارد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ