کاهش علائم افسردگی و اضطراب با ورزش

حسام آرین
علائم افسردگی و اضطراب اغلب با ورزش بهبود می یابد. در ادامه چند نکته واقع گرایانه برای کمک به شروع کار و داشتن انگیزه وجود دارد. هنگام ابتلا به افسردگی یا اضطراب ورزش اغلب آخرین گزینه فرد برای انجام است، اما زمان ایجاد انگیزه ورزش می تواند تفاوت زیادی در حال فرد ایجاد کند. علاوه بر این، ورزش به پیشگیری و بهبود تعدادی از مشکلات […]

علائم افسردگی و اضطراب اغلب با ورزش بهبود می یابد. در ادامه چند نکته واقع گرایانه برای کمک به شروع کار و داشتن انگیزه وجود دارد. هنگام ابتلا به افسردگی یا اضطراب ورزش اغلب آخرین گزینه فرد برای انجام است، اما زمان ایجاد انگیزه ورزش می تواند تفاوت زیادی در حال فرد ایجاد کند.

علاوه بر این، ورزش به پیشگیری و بهبود تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله فشار خون بالا، دیابت و آرتروز کمک می کند. تحقیقات در مورد افسردگی، اضطراب و ورزش نشان می دهد مزایای روانی و جسمی ورزش به بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب کمک می کند.

البته ارتباط بین افسردگی، اضطراب و ورزش کاملا مشخص نیست، اما ورزش و سایر اشکال فعالیت بدنی به طور قطع علائم افسردگی یا اضطراب را کاهش می دهد و باعث ایجاد احساس بهتر در فرد می شود.

ورزش چگونه به بهبود علائم افسردگی و اضطراب کمک می کند؟

ورزش منظم با کاهش موارد زیر افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد. آزاد سازی اندورفین های خوب مواد شیمیایی مغزی و سایر مواد شیمیایی طبیعی مغز که احساس رفاه و آرامش فرد را تقویت می کند.

ذهن خود را از نگرانی دور کنید تا بتوانید از چرخه افکار منفی که به افسردگی و اضطراب تغذیه می دهد دور شوید. ورزش منظم فواید روانشناختی و عاطفی زیادی نیز دارد، می تواند به شما کمک کند:
اعتماد به نفس پیدا کنید: تحقق اهداف یا چالش های ورزشی حتی چالش های کوچک می تواند اعتماد به نفس فرد را تقویت کند، همچنین تناسب اندام می تواند از نظر ظاهری احساس بهتری به فرد هدیه دهد.
تعامل اجتماعی بیشتری داشته باشید: ورزش و فعالیت بدنی به فرد این فرصت را می دهد تا با دیگران ملاقات یا معاشرت کند. فقط تبادل یک لبخند دوستانه یا سلام و احوالپرسی هنگام گشت و گذار در محله می تواند به تقویت روحیه کمک کند.
به روشی سالم کنار بیایید: انجام یک کار مثبت برای کنترل افسردگی یا اضطراب یک استراتژی مقابله سالم است. تلاش برای داشتن احساس بهتر با نوشیدن الکل احتمال می رود توجه فرد به احساسات منفی یا ناامیدی و حتی افسردگی یا اضطراب به خودی خود از بین برود، اما این شرایط موقتی است و می تواند منجر به تشدید علائم شود.

آیا یک برنامه ورزشی ساختاری تنها گزینه است؟

برخی تحقیقات نشان می دهد فعالیت بدنی مانند پیاده روی منظم نه فقط برنامه های رسمی ورزشی به بهبود خلق و خو کمک می کند. فعالیت بدنی و ورزش یک چیز نیستند، اما هر دو برای سلامتی مفید هستند.
فعالیت بدنی هر فعالیتی است که عضلات را به کار می کشد و به انرژی نیاز دارد و می تواند شامل کار یا فعالیت های اوقات فراغت در خانه یا محل کار باشد. ورزش حرکات برنامه ریزی شده بدن ساختاری و تکراری است که برای بهبود یا حفظ آمادگی جسمانی انجام می شود.
کلمه “ورزش” ممکن است فرد را به فکر حضور در سالن بدن سازی یا باشگاه بیندازد، اما ورزش شامل طیف گسترده ای از فعالیت ها است که با افزایش سطح فعالیت به فرد در داشتن حس بهتر کمک می کند.
به طور قطع دویدن، وزنه برداری، بسکتبال و سایر فعالیت های تناسب اندام که قلب را پمپ می کند می تواند کمک کننده باشد، اما فعالیت های بدنی مانند باغبانی، شستن ماشین، قدم زدن در اطراف خانه یا انجام سایر فعالیت های کم شدت نیز می تواند تاثیر مثبت داشته باشد. هرگونه فعالیت بدنی که فرد را از روی مبل خارج کرده و به حرکت در می آورد به بهبود روحیه کمک می کند.
لازم نیست همه ورزش ها یا سایر فعالیت های بدنی خود را همزمان انجام دهید. نحوه فکر کردن در مورد ورزش را گسترش دهید و روش هایی را برای اضافه کردن مقدار کمی فعالیت بدنی در طول روز پیدا کنید.

به عنوان مثال به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید. کمی دورتر از محل کار خود پارک کنید تا با یک پیاده روی کوتاه روز خود را آغاز کنید یا اگر محل کارتان نزدیک خانه واقع شده با دوچرخه به محل کار خود بروید.

بیشتر بخوانید:زمان مناسب برای حمام کردن

چه مقدار ورزش کافی است؟

انجام 30 دقیقه یا بیشتر ورزش در روز به مدت 3 تا 5 روز در هفته به طور قابل توجهی علائم افسردگی یا اضطراب را بهبود می بخشد، اما مقدار کمتری از فعالیت بدنی هر بار 10 تا 15 دقیقه هم ممکن است تفاوتی ایجاد کند. هنگام انجام فعالیت های شدیدتر مانند دویدن یا دوچرخه سواری زمان کمتری برای بهتر شدن روحیه صرف می شود.
مزایای سلامت روان و ورزش و فعالیت بدنی تنها در صورت طولانی مدت ادامه دارد دلیل خوب دیگری برای تمرکز بر یافتن فعالیت هایی که از آنها لذت می برید.

آیا مراجعه به دکتر لازم است؟

قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید این برنامه برای شما گزینه بی خطری است. با پزشک خود درباره انتخاب فعالیت ها، میزان ورزش و شدت مناسب برای خود صحبت کنید.

پزشک داروهای مصرفی و وضعیت سلامتی شما را برای انتخاب گزینه های مناسب در نظر می گیرد، همچنین وی ممکن است در مورد شروع کار و داشتن انگیزه توصیه های مفیدی برای شما داشته باشد.

اگر به طور مرتب ورزش می کنید، اما علائم افسردگی یا اضطراب همچنان در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می کند به پزشک یا متخصص حوزه بهداشت روان مراجعه کنید. ورزش و فعالیت بدنی روش های عالی برای تسکین علائم افسردگی یا اضطراب هستند اما جایگزین روان درمانی یا مصرف داروها نمی شوند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ