آنچه درباره روغن نارگیل باید بدانید

حسام آرین
روغن نارگیل طی سال های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده است. ادعاهایی از حمایت از کاهش وزن تا کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر درباره مصرف روغن نارگیل مطرح است. بسیاری از تولیدکنندگان از روغن نارگیل در محصولات بسته بندی استفاده می کنند و از آن در پخت و پز توسط بسیاری از افراد استفاده می شود.

روغن نارگیل طی سال های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده است. ادعاهایی از حمایت از کاهش وزن تا کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر درباره مصرف روغن نارگیل مطرح است. بسیاری از تولیدکنندگان از روغن نارگیل در محصولات بسته بندی استفاده می کنند و از آن در پخت و پز توسط بسیاری از افراد استفاده می شود.

بسیاری از محصولات مانند غذاهای سرخ شده، شیرینی ها، شامپوها، قهوه، اسموتی ها حاوی روغن نارگیل هستند. در سال 2016، نتایج یک نظرسنجی در ایالات متحده نشان داد 72 درصد از مردم معتقدند روغن نارگیل گزینه سالمی محسوب می شود، اما تنها 37 درصد از متخصصان تغذیه با این نظر موافق هستند.

روغن نارگیل حاوی بیش از 80 درصد چربی اشباع منبع مطمئن است. برخی از متخصصان چربی های اشباع شده را با بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری ها مرتبط دانسته اند. دستورالعمل های رژیم غذایی 2015 تا2020 برای آمریکایی ها توصیه می کند مصرف چربی های اشباع شده را به کمتر از 10 درصد کالری روزانه محدود کنند یعنی کسی که از یک رژیم 2 هزار کالری در روز پیروی می کند نباید بیش از 20 گرم چربی اشباع شده در روز بخورد.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، در ادامه درباره روغن نارگیل و تاثیر آن بر سلامتی توضیح داده شده است.

مزایای احتمالی روغن نارگیل برای سلامتی

طرفداران ادعا می کنند روغن نارگیل مزایای مختلفی برای سلامتی تامین می کند.

افزایش کلسترول خوب

دو نوع کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول بد وجود دارد. به نظر می رسد HDL به کاهش سطح LDL کمک می کند و سطح بالای HDL نیز به تقویت سلامت قلب و عروق کمک می کند. برخی از محققان اذعان می دارند تری گلیسیریدهای با زنجیره متوسط (MCTs)، جرئی از روغن نارگیل به افزایش سطح کلسترول خوب کمک می کند.

کنترل قند خون

یافته های یک مطالعه روی حیوانات در سال 2009 نشان داد MCTs موجود در روغن نارگیل به حفظ حساسیت نسبت به انسولین کمک می کند، همچنین این بررسی در 29 مطالعه اثرات مفید خاص روغن MCT و نه روغن نارگیل را برای سلامتی ذکر کرده است. با این حال، تحقیقات دیگر نتایج معتبری را پیدا نکرده اند.

کاهش استرس

روغن نارگیل خالص خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. در یک مطالعه روی جوندگان به نظر می رسد استرس ناشی از ورزش و سرماخوردگی مزمن را کاهش می دهد. محققان معتقدند روغن نارگیل بکر می تواند در درمان انواع افسردگی نیز مفید باشد.

موهای براق

برخی از افراد برای افزایش درخشش و محافظت از مو در برابر آسیب روغن نارگیل را به موهای خود می زنند. روغن نارگیل ممکن است بهتر از روغن های معدنی به پوست سر نفوذ کند.

بیشتر بخوانید:درمان فیبروئیدهای رحمی با آمبولیزاسیون

پوست سالم

استفاده از عصاره نارگیل روی پوست انسان عملکردهای محافظتی آن را افزایش داده و اثر ضدالتهابی دارد. این یافته ها می تواند برای دارو تاثیرگذار باشند، اما در رژیم غذایی تاثیر چندانی ندارد.

مبارزه با کاندیدا

در یک مطالعه آزمایشگاهی روغن نارگیل علیه کاندیدا آلبیکانس فعال بود نشان می دهد می تواند یک درمان برای کاندیدا محسوب شود که به دلیل عملکردهای مانع عصاره و خاصیت ضدالتهابی باشد. با این حال، این همان مصرف روغن نارگیل معمولی نیست زیرا تخمیر نمی شود.

جلوگیری از بیماری کبدی

در یک مطالعه در سال 2017، موش های مبتلا به بیماری کبدی رژیم غذایی با گلوکز بالا یا با روغن نارگیل یا بدون آن مصرف کردند. کسانی که روغن نارگیل مصرف کردند بعد از 4 هفته از نظر سلامت کبد اقدامات بهتری نسبت به افرادی که مصرف نکرده اند داشته اند. این امر نشان می دهد برخی از عناصر موجود در روغن نارگیل به محافظت از کبد کمک می کنند.

کاهش علائم آسم

استنشاق روغن نارگیل به کاهش علائم آسم در خرگوش کمک کرده است. با این حال، هیچ مطالعه ای در فاز انسانی انجام نشده است، بنابراین مردم نباید روغن نارگیل را استنشاق کنند.

بهبود حس سیری

برخی از افراد استدلال می کنند روغن نارگیل بعد از غذا خوردن احساس سیری بیشتری در افراد ایجاد می کند یعنی باعث می شود آنها زیاد غذا نخورند. با این حال، یک مطالعه روغن تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط را با روغن نارگیل مورد مقایسه قرار داد و تایید کرد روغن تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط بر سیری و نه روغن نارگیل تاثیر می گذارد.

بهداشت دندان

یک منبع معتبر در سال 2017 درباره اهمیت روغن کشیدن برای سلامت دندان بحث کرده است. روغن کشی یک درمان خوراکی سنتی است که شامل چرخاندن روغن داخل حفره دهان مشابه روش استفاده از دهانشویه مدرن است. مطالعات نشان می دهد روغن نارگیل برای محافظت در برابر حفره ها، بهبود التهاب لثه و تاثیر بر تعادل باکتریایی دهان مورد استفاده قرار می گیرد.

کاهش وزن

یک مطالعه با مقایسه دو محصول نشان داد روغن نارگیل کمتر باعث ابتلا به دیابت و افزایش وزن در موش ها شده است. برخی این را تفسیر کرده اند به این معنی که روغن نارگیل می تواند به افراد در کاهش وزن کمک کند. یکی از دلایلی که افزایش وزن رخ می دهد این است که افراد کالری بیشتری از آنچه برای انرژی مصرف می کنند استفاده می کنند.

تمام غذاها و روغن های پرچرب کالری زیادی دارند. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل به وزن 13.6 گرم حاوی 121 کالری است. افزودن غذاهای حاوی چربی و کالری بیشتر به رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات و کالری فراوان منجر به کاهش وزن نمی شود.

هشدارها درباره روغن نارگیل

چندین تحقیق روغن نارگیل و فواید احتمالی آن را مورد بررسی قرار داده است، اما بسیاری از آنها در مقیاس کوچک، غیرقطعی و از حیوانات یا آزمایشگاه هستند. برخی مطالعات در فاز انسانی چندین مزیت را تایید کرده اند، اما مطالعات دیگر در مورد انسان نتایج متناقضی را نشان می دهد، بنابرای برای تایید اثرات استفاده روزانه روغن نارگیل تحقیقات بیشتری لازم است.

بیشتر بخوانید:راه هایی برای تاب آوردن مقابل مشکلات زندگی

ارزش غذایی روغن نارگیل

یک قاشق روغن نارگیل حاوی:
121 کالری
0 گرم پروتئین
13.5 گرم چربی که 11.2 گرم آن اشباع است
0 میلی گرم کلسترول
روغن نارگیل حاوی ویتامین E است، اما فیبر ندارد و حاوی ویتامین ها یا مواد معدنی کمتری است. روغن نارگیل تقریبا حاوی 100 درصد چربی است که بیشتر آن چربی اشباع است. با این حال، ساختار چربی در روغن نارگیل با بسیاری از محصولات حیوانی که به طور عمده از اسیدهای چرب زنجیره بلند تشکیل شده اند متفاوت است.

تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط در روغن نارگیل زیاد است. تبدیل این مواد برای بدن سخت تر و چربی ذخیره شده نسبت به تری گلیسیریدهای با زنجیره بلند (LCT) است. طرفداران روغن نارگیل بسیاری از مزایای آن را ناشی از محتوای زیاد تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط می دانند.

با این حال، محققان این مزایای درک شده از روغن نارگیل را زیر سوال برده اند زیرا بسیاری از مزایای گزارش شده از خود تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط روغن ناشی می شود.

در پایان

روغن نارگیل می تواند طعم و تنوع به رژیم غذایی اضافه کند، اما بعید به نظر می رسد تحقیقات ثابت کند این یک ماده غذایی فوق العاده است. مصرف کنندگان باید به یاد داشته باشند اگرچه تغییر از یک روغن به روغن دیگر ممکن است برای سلامتی مفید باشد، اما افزودن هر نوع روغن به رژیم غذایی هم به لاغری و بهبود سلامتی کمک نمی کند.

مردم همیشه باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع روغن و چربی را در حد متوسط مصرف کنند، همچنین باید اطمینان حاصل کنند سطح فعالیت آنها به اندازه کافی بالا است تا کالری مصرف شده را بسوزاند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ