مواد غذایی سالم تابستانی برای غلبه بر گرما و تقویت سلامتی

حسام آرین
فرا رسیدن فصل تابستان تنوع بزرگی از میوه و سبزیجات تازه را با خود به ارمغان می آورد که گرمای شدید این فصل سال باعث افزایش تمایل به خوردن آنها می شود ضمن اینکه برای سلامتی بدن نیز گزینه ای مفیدی هستند.

فرا رسیدن فصل تابستان تنوع بزرگی از میوه و سبزیجات تازه را با خود به ارمغان می آورد که گرمای شدید این فصل سال باعث افزایش تمایل به خوردن آنها می شود ضمن اینکه برای سلامتی بدن نیز گزینه ای مفیدی هستند.

به گزارش هندوستان تایمز، در اینجا برخی از مواد غذایی وجود دارد که مصرف آنها طی گرمای تابستان علاوه بر ایجاد سرزندگی و شادابی برای سلامتی نیز ضروری هستند.
با ورود به روزهای گرم تابستان بیشتر نقاط دنیا به کوره تبدیل می شوند که در این شرایط افراد باید برای غلبه بر گرما گرمازدگی ناشی از آن به طور دائم در حال آبرسانی، شستن صورت یا خوردن خوراکی های خنک و تنقلات باشند.

با این حال، در فصل تابستان فرد حین لذت بردن از طبیعت سرسبز دسترسی به میوه و سبزیجات فصلی تازه و متنوع از جمله انبه، ملون ها و انواع توت بسیار آسان و راحت تر است. بخش تولید در بازارهای بزرگ با انواع محصولات تازه سرریز می شوند و اگر انتخاب شما محصولات ارگانیک باشد به خصوص اینکه این محصولات به طور عمده فصلی هستند ممکن است برای خرید میوه و سبزی های بدون افزودنی یا مواد شیمیایی خوش شانس باشید.

هر بار که دنبال یک چیز خنک هستید یک لیوان آب را انتخاب کنید زیرا نه تنها گزینه سالمی محسوب می شود بلکه مقدار زیادی از کالری دریافتی سهمیه روزانه خود را نیز کاهش می دهید.

قهوه و چای یخ و سرد

هیچ چیز به اندازه نشستن کنار آب در یک روز آفتابی و نوشیدن مایعات سرد و یخ لذت بخش نیست. یک فنجان قهوه ساده با انبوهی از یخ می تواند در شروع صبح به شما کمک زیادی کند.

نتایج یک مطالعه اخیر نشان می دهد نوشیدن یک فنجان قهوه کافئین در روز کمک می کند تا خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانومی حدود 10 درصد کاهش می دهد، همچنین چای سرد و یخ خانگی به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و دیابت نیز کمک می کند زیرا سرشار از گروهی از آنتی اکسیدان به نام فلاونوئیدها است. استفاده از آب لیموترش در چای ضمن کمک به حفظ آنتی اکسیدان ها یک نوشیدنی تابستانی عالی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: گل کلم بهتر است یا بروکلی؟ / مقایسه ارزش غذایی

ملون ها

کمبود آب بدن به ویژه در فصل تابستان می تواند باعث بروز مشکلات متعددی شود. هندوانه و سایر میوه های خانواده ملون سرشار از آب زیادی هستند که به تنظیم دمای بدن كمك می كنند. هیدراته شدن مناسب برای هوشیاری حافظه و داشتن پوستی شفاف گزینه ضروری محسوب می شود، همچنین ملون همراه با ورزش به کاهش وزن نیز کمک می کند زیرا محتوای پر آب با کالری بسیار کمی شما را راضی نگه می دارد.

انبه

اگر به شمردن کالری معتقد نیستید انبه بهترین درمان برای فصل تابستان به شمار می آید. مقادیر بالای آهن در انبه به افراد در افزایش محتوای کلسیم در بدن کمک می کند.

به عنوان یک میوه تابستانی بسیار شاداب کننده است و از گرمازدگی جلوگیری می کند، همچنین انبه سرشار از ویتامین های A و C است که به ساخت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. بستنی انبه که با شیر بادام تهیه می شود بدون نگرانی از کالری شکر اضاف یک خوراکی خوشمزه تابستانی محسوب می شود که برای گیاهخواران گزینه مناسبی به شمار می آید.

سالادها

فواید سلامتی جایگزینی سالاد با خوراکی های ناسالم قابل قیاس نیست. از کلم پیچ و کاهو گرفته تا جوانه ها سبزیجات برگ دار همه از کاروتنوئید غنی هستند که بدن آنها را به ویتامین A تبدیل می کند.

این امر به محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر UV کمک می کند، همچنین با تقویت دفاعی پوست در برابر آفتاب در اصلاح خشکی پوست نیز موثر است. بهترین قسمت در مورد سالادها این است که می توان آنها را تقریبا با هر چیزی از میوه ها گرفته تا ماهی ترکیب کرد و از طعم خوشمره آن لذت برد.

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی سالم برای سلامت پوست و زیبایی

توت ها

تابستان فصل انواع توت های آبدار پر از فلاونوئید است که به بدن در مبارزه با برخی بیماری های جدی کمک می کند. توت فرنگی، بلوبری و تمشک باعث افزایش جریان خون در بدن، بازسازی پوست و کاهش حساسیت نسبت به نور آفتاب، شفافیت پوست و بهبود بافت می شود که حفظ این گزینه ها در ماه های سخت تابستان بسیار مهم است، همچنین توت همچنین دارای فیبر زیادی است یعنی هر فنجان تقریبا حاوی 8 گرم است.

بلال

چیزی لذت بخش تر از طعم ذرت تازه روی بلال در یک عصر آرام تابستانی وجود ندارد. این میان وعده مفید نه تنها خوشمزه است بلکه از نظر نشاسته نیز غنی است که به تامین لوتئین و زئاگزانتین در بدن کمک می کند، همچنین آنتی اکسیدان های موجود در کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن که باعث نابینایی در افراد مسن می شود نیز کمک می کنند.

آب میوه های تازه

آب میوه تازه مشخصه یک صبحانه تابستانی کاملا گرم است. بیشتر میوه های موجود در فصل تابستان به طور شگفت انگیزی قابلیت تبدیل شدن به آب میوه را نیز دارند. هیچ چیز به اندازه یک لیوان آب میوه تازه و خنک نمی تواند شما را در روزهای گرم فصل تابستان خنک کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ