داروهای خانگی و طبیعی برای درمان نقرس این بیماری ثروتمندان

حسام آرین
نقرس به عنوان نوعی آرتروز باعث درد مشابه آرتروز می شود اگرچه تفاوت های مشخصی بین این دو بیماری وجود دارد. نقرس به دلیل تجمع زیاد اسید اوریک در خون ایجاد می شود که با تجمعع اسید اوریک در مفاصل باعث التهاب همراه با ناراحتی و درد می شود.

نقرس به عنوان نوعی آرتروز باعث درد مشابه آرتروز می شود اگرچه تفاوت های مشخصی بین این دو بیماری وجود دارد. نقرس به دلیل تجمع زیاد اسید اوریک در خون ایجاد می شود که با تجمعع اسید اوریک در مفاصل باعث التهاب همراه با ناراحتی و درد می شود.

برخی از داروهای طبیعی برای درمان نقرس ممکن است کمک کننده باشند. به گزارش هلث لاین، اگر درد نقرس شما بسیار ناگهانی یا شدید است قبل از امتحان هر یک از روش های درمانی زیر با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای طبیعی برای نقرس

آب آلبالو یا گیلاس

بر اساس یک نظرسنجی معتبر در سال 2016، گیلاس ها اعم از ترش، شیرین، قرمز، سیاه، به صورت عصاره، به صورت آب میوه یا خام برای بسیاری از افراد مبتلا به نقرس یک درمان خانگی بسیار محبوب و موفق است، همچنین نتایج یک مطالعه در سال 2012 و دیگری در همان سال نشان می دهند گیلاس برای جلوگیری از حملات نقرس موثر است.

این تحقیق خوردن 3 وعده از هر نوع گیلاس را طی یک دوره 2 روزه توصیه می کند که موثرترین ماده در نظر گرفته شده است.

منیزیم

برخی ادعا می کنند منیزیم به عنوان یک ماده معدنی برای نقرس مفید است زیرا کمبود منیزیم استرس التهابی مزمن را در بدن تشدید می کند هرچند هیچ مطالعه ای این را ثابت نمی کند. نتایج یک مطالعه در سال 2015 نشان داد منیزیم کافی با سطوح پایین و سالم اسید اوریک مرتبط است، بنابراین به طور بالقوه خطر نقرس را کاهش می دهد.

مکمل های منیزیم را طبق دستورالعمل روی محصول مصرف کنید یا اینکه روزانه غذاهای غنی از منیزیم در برنامه غذایی خود بگنجانید. این راهکارها خطر و بروز نقرس را در طولانی مدت کاهش می دهد.

زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک ماده غذایی پرکاربرد در آشپزی و حوزه دارویی و درمانی برای شرایط التهابی تجویز می شود که توانایی آن در کمک به درمان نقرس کاملا مستند است.

نتایج یک مطالعه نشان می دهد زنجبیل موضعی باعث کاهش درد مربوط به اسید اوریک در نقرس می شود. مطالعه دیگری نیز نشان داد در افراد با سطح بالای اسید اوریک سطح اسید اوریک سرم آنها با زنجبیل کاهش می یابد. کمپرس یا دمنوش زنجبیل را با جوشاندن یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده شده در آب تهیه کنید برای استفاده از آن به عنوان کمپرس پارچه را در مخلوط خیس کنید حداقل یکبار در روز به مدت 15 تا 30 دقیقه پارچه را روی مفاصل قرار دهید.

تحریک پوست پیرو استفاده از این روش درمانی امکان پذیر است، بنابراین بهتر است نخست روی یک قسمت کوچک پوست خود آن را امتحان کنید در صورت عدم بروز واکنش آلرژیک از آن استفاده کنید. علاوه بر این، با جوشاندن 2 قاشق چایخوری زنجبیل به مدت 10 دقیقه در آب دمنوش تهیه کنید و روزانه 3 فنجان از آن را بنوشید.

تداخل دارویی با مصرف زنجبیل امکان پذیر است، بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

آب گرم با سرکه سیب، آب لیموترش و زردچوبه

سرکه سیب، آب لیموترش و زردچوبه مصرف هر کدام به طور مکرر برای نقرس توصیه می شوند ترکیب آنها باهم نیز یک نوشیدنی دلپذیر و درمان کننده است. هیچ تحقیق قوی از سرکه سیب برای درمان نقرس پشتیبانی نمی کند اگرچه مطالعات نشان می دهد از عملکرد کلیه ها پشتیبانی می کند. تحقیقات برای آب لیموترش و زردچوبه برای کاهش اسید اوریک امیدوار کننده است. آب نصف لیموترش را با آب گرم ترکیب کنید سپس 2 قاشق چایخوری زردچوبه و یک قاشق چای خوری سرکه سیب به آن اضافه کنید و این نوشیدنی را 2 تا 3 بار در روز بنوشید.

دانه های کرفس یا کرفس

برای نقرس عصاره و دانه های سبزیجات به درمان های خانگی محبوب تبدیل شده اند. اگرچه تحقیقات علمی در این زمینه اندک است، اما تصور می شود کرفس التهاب را کاهش می دهد. مقادیر کافی کرفس برای درمان نقرس مستند نیست، بنابراین سعی کنید روزانه کرفس بخورید به ویژه ساقه کرفس، آب کرفس، عصاره یا دانه های کرفس را در برنامه روزانه خود بگنجانید. در صورت خرید عصاره یا مکمل آنها دستورالعمل های روی محصول را با دقت بخوانید.

چای گزنه

گزنه به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان نقرس التهاب و درد را کاهش می دهد. هنوز هیچ پژوهشی برای اثبات عملکرد آن به صورت مستقیم وجود ندارد. برای امتحان این چای به ازای هر فنجان آب یک تا 2 قاشق چای خوری گزنه خشک اضافه کنید و بگذارید تا دم بکشد روزی 3 فنجان از آن را بنوشید.

قاصدک

از چای، عصاره ها و مکمل های قاصدک برای بهبود سلامت کبد و کلیه استفاده می شود. همانطور که در یک مطالعه در سال 2013 و مطالعه ای دیگری در سال 2016 مشخص شد سطح اسید اوریک را در افرادی که در معرض آسیب کلیه هستند کاهش می دهد، اما این آزمایش ها روی موش ها انجام شده است و اثربخشی قاصدک برای کمک به درمان نقرس هنوز اثبات نشده است. در صورت استفاده از چای قاصدک، عصاره یا مکمل آن دستورالعمل های روی محصول را با دقت بخوانید.

دانه های خار مریم

دانه های خار مریم برای سلامت کبد استفاده می شود. نتایج یک مطالعه در سال 2016 نشان داد اسید اوریک را در میان شرایطی که می تواند به کلیه ها آسیب برساند کاهش می دهد و نتایج مطالعه دیگری از سال 2013 از آن پشتیبانی می کند. با این حال، هر دو مطالعه روی موش ها انجام شده است نه فاز انسانی. دستورالعمل های دوز مصرف دانه های خار مریم را با دقت مطالعه کنید یا در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

گل ختمی

گل ختمی یکی دیگر از داروهای سنتی است که برای درمان نقرس استفاده می شود. نتایج یک مطالعه نشان داد گل ختمی برای درمان نقرس استفاده می شود یعنی در واقع سطح اسید اوریک را کاهش می دهد اگرچه این مطالعه روی موش صحرایی انجام شده است. در صورت استفاده از مکمل، چای یا عصاره آن دستورالعمل های روی محصول را با دقت دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:چگونه می توان سطح انرژی خود را افزایش دهیم؟

آب سرد یا گرم

استفاده از آب سرد یا گرم روی مفاصل ملتهب نیز موثر است. مطالعات و نظرات در این مورد متفاوت است. غوطه ور شدن در آب سرد اغلب توصیه می شود و به عنوان موثرترین روش درمانی در نظر گرفته شده است البته بسته های یخ نیز موثر هستند. استفاده از آب گرم به طور معمول فقط در مواردی توصیه می شود که التهاب آنقدر شدید نباشد.

سیب

سیب به عنوان بخشی از رژیم های غذایی کاهش دهنده نقرس توصیه می شود زیرا ادعا می کنند سیب حاوی مالیک اسید است که اسید اوریک را کاهش می دهد. با این حال، هیچ مطالعه ای برای حمایت از نقرس وجود ندارد، همچنین سیب حاوی فروکتوز است که احتمال می رود باعث هایپراوریسمی و شعله ور شدن نقرس می شود. خوردن یک عدد سیب در روز برای سلامت کلی مفید است. علاوه براین ممکن است برای نقرس خفیف نیز مفید باشد، اما فقط در صورتی که به مصرف بیش از حد قند روزانه منجر نشود.

موز

تصور می شود موز برای درمان نقرس مفید است. موز سرشار از پتاسیم به عملکرد صحیح بافت و اندام های بدن کمک می کند، همچنین موز حاوی قندهایی از جمله فروکتوز است که می تواند محرک نقرس باشد. بسیاری از غذاها دارای پتاسیم بیشتر و قند کمتری نسبت به موز هستند مانند سبزیجات برگ تیره و آووکادو. برای بهره مندی از خواص موز برای درمان نقرس روزانه یک عدد موز بخورید. البته در نظر داشته باشید هنوز هیچ مطالعه ای از فواید موز برای نقرس پشتیبانی نمی کند.

نمک های اپسوم

برخی افراد برای جلوگیری از حملات نقرس حمام نمک اپسوم را توصیه می کنند. نمک های اپسوم سرشار از منیزیم خطر نقرس را کاهش می دهد. با این حال، مطالعات نشان می دهند منیزیم نمی تواند به اندازه کافی از طریق پوست جذب شود و هیچ مزیتی برای سلامتی به همراه ندارد. برای امتحان نمک های اپسوم یک تا 2 فنجان را هنگام حمام کردن استفاده کنید و برای تسکین علائم کل بدن یا فقط مفاصل خاص خود را در محلول ترکیبی آب و نمک اپسوم خیس کنید.

سایر نکات برای کاهش شعله ور شدن نقرس

عوامل محرک زا در رژیم خود را حذف کنید

پرهیز از عوامل محرک زا و رعایت رژیم غذایی مناسب نقرس به خودی خود یک درمان مهم تلقی می شود. منابع معتبر نشان می دهند گوشت قرمز، غذاهای دریایی، شکر و الکل محرک ترین موارد هستند. در عوض به مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، آجیل، حبوبات و لبنیات کم چرب بچسبید.

بیشتر بخوانید:اگر سگ گازمان گرفت چه کنیم؟

هیدراته بمانید

نوشیدن مقدار زیاد آب برای عملکرد کلیه مهم است، همچنین محافظت از سلامت کلیه ها تجمع کریستال اسید اوریک و حملات نقرس را کاهش می دهد، بنابراین هیدراته ماندن و نوشیدن آب برای نقرس مفید است. با این وجود هیچ مطالعه ای نشان نمی دهد می تواند جایگزین درمان های نقرس شود.

به اندازه کافی استراحت کنید

حملات نقرس می تواند در حرکت و تحرک اختلال ایجاد کند، بنابراین برای جلوگیری از تشدید علائم تا زمانی که مفاصل ملتهب هستند آرام باشید و در جای خود بمانید. از انجام ورزش، تحمل وزنه های سنگین و استفاده بیش از حد از مفاصل خودداری کنید زیرا این امر درد و مدت زمان شعله ور شدن را تشدید می کند.

در پایان

گزینه های زیادی برای کمک یا جلوگیری از حملات نقرس در خانه در دسترس است. اکثر آنها طبیعی هستند و عوارض جانبی کمی دارند یا اصلا عارضه جانبی به همراه ندارند. همیشه قبل از افزودن مکمل به رژیم خود نخست با پزشک خود مشورت کنید زیرا هر داروی گیاهی نیز ممکن است با داروها تداخل ایجاد کند. هرگز بدون اطلاع و مشورت پزشک درمان های تجویز شده نقرس را جایگزین داروی خانگی نکنید. هیچ یک از مکمل های گیاهی توصیه شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای محتوای موجود یا عملکرد خوب کنترل نمی شوند. اگر درد نقرس شما قابل توجه، ناگهانی یا شدید است یا اگر داروهای خانگی دیگر اثربخشی لازم را ندارند بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ