بهترین درمان خانگی برای برونشیت

حسام آرین
به التهاب نایژه‌ ها در شش برونشیت گفته می ‌شود، این عارضه در اثر تورم نای یا نایژک ‌ها بروز می‌کند و به علت عفونت توسط باکتری ‌ها و ویروس‌ ها یا در اثر تحریکاتی مانند هوای آلوده و سیگار کشیدن، همچنین مواجهات شغلی سیستم تنفس با فلز کادمیوم به شکل مزمن ایجاد می‌شود.

به التهاب نایژه‌ ها در شش برونشیت گفته می ‌شود، این عارضه در اثر تورم نای یا نایژک ‌ها بروز می‌کند و به علت عفونت توسط باکتری ‌ها و ویروس‌ ها یا در اثر تحریکاتی مانند هوای آلوده و سیگار کشیدن، همچنین مواجهات شغلی سیستم تنفس با فلز کادمیوم به شکل مزمن ایجاد می‌شود.

نایژه ها معبرهایی هستند که ریه ها را به دهان و بینی متصل می کنند، اما چه راهکارهایی برای درمان برونشیت بهتر است؟ افراد مبتلا به برونشیت مشکلات تنفسی ناشی از کاهش ظرفیت حمل هوا از طریق برونش ها به داخل ریه ها را تجربه می کنند، همچنین آنها در مجاری تنفسی خود مخاط یا بلغم دارند.

چندین روش درمانی از جمله بسیاری از داروهای خانگی برای درمان برونشیت و علائم آن در دسترس است. به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله میزان موثر بودن این روش های درمانی مورد بررسی قرار می گیرد، بنابراین افراد مبتلا به برونشیت می توانند در مورد نحوه درمان آگاهانه تصمیم بگیرند.

درمان های خانگی برونشیت

علیرغم شواهد واضح و اثبات بی اثر بودن آنتی بیوتیک ها در درمان برونشیت حاد یک مطالعه در سال 2014 نشان داد میزان تجویز آنها برای این بیماری هنوز 71 درصد است. خوشبختانه برخی درمان های خانگی می تواند به کاهش برونشیت حاد و مزمن کمک کند.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز

مرطوب نگه داشتن هوای خانه یا محل کار به شل شدن مخاط در مجاری تنفسی و کاهش سرفه کمک می کند. یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد درمان طولانی مدت با رطوبت درمانی یک درمان مقرون به صرفه برای افراد مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) یا برونشکتازی است.

با این حال، محققان بر این باورند تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. بیماری مزمن انسداد ریوی یک اصطلاح چتری برای تعدادی از بیماری های ریوی از جمله برونشیت و برونشکتازی است که تحت این شرایط مجاری تنفسی به طور غیرطبیعی گسترده می شوند.

اگر فردی با یکی از این شرایط از مرطوب کننده استفاده می کند باید طبق دستورالعمل های شرکت های سازنده آنها به طور مرتب تمیز کنند تا باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا را که باعث تشدید علائم می شونداز بین بروند.

نوشیدن مایعات گرم

آب گرم، چای و سایر نوشیدنی های گرم ضمن کمک به نازک شدن مخاط سرفه را آسان تر می کند. یک مطالعه در سال 2008 نشان می دهد نوشیدنی های گرم علائم آبریزش بینی، سرفه، عطسه، گلو درد و خستگی را تسکین می دهند، همچنین چای زنجبیل به علائم برونشیت کمک می کند زیرا زنجبیل یک ضدالتهاب طبیعی است.

بیشتر بخوانید:روشی تازه برای درمان سرطان خون

استفاده از ماسک در هوای سرد

تحت تاثیر قرار گرفتن هوای سرد ناگهانی می تواند سرفه را افزایش دهد. پوشاندن دهان و بینی قبل از بیرون رفتن در هوای سرد به کاهش سرفه و تنگی نفس کمک می کند.

عسل

عسل غالبا به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه شناخته می شود استفاده می شود و دارای خاصیت ضدویروسی و ضدباکتری است. تحقیقات در مورد اثربخشی عسل برای عفونت های دستگاه تنفسی نشان می دهد یک درمان خانگی موثر محسوب می شود. یک مطالعه در سال 2007 بررسی کرد عسل خالص چقدر برای کودکان مبتلا به برونشیت موثر است.

در حالی که کودکانی که از عسل استفاده می کردند در مقایسه با گروه دارونما شاهد تخفیف و کاهش علائم خود بودند، اما دقت داشته باشید به کودکان زیر 1 سال نباید عسل داده شود.

تکنیک تنفس لب غنچه ای

یک تکنیک تنفس معروف به تنفس لب غنچه ای برای افراد مبتلا به برونشیت و مبتلایان به بیماری مزمن انسداد ریوی موثر است. بنیاد بیماری های مزمن انسداد ریوی توصیه می کند این روش به افراد برای تنفس راحت تر کمک می کند.
راه های هوایی را بیشتر باز نگه دارید
کاهش سرعت تنفس
کمک به ریه ها در از بین بردن هوای کهنه و گیر افتاده
بهبود تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن
افزایش زمانی که می تواند صرف برخی فعالیت ها شود

روغن های ضروری

بسیاری از افراد مبتلا به برونشیت یا بیماری مزمن انسداد ریوی از روغن های اساسی برای تسکین علائم به ویژه التهاب و مشکلات تنفسی استفاده می کنند.

برخی تحقیقات نشان می دهند با استفاده از میرتول، روغن اکالیپتوس یا روغن بهار نارنج التهاب مجاری هوایی را کاهش می دهند در حالی که روغن میرتول مزایای بیشتری در برابر التهاب نشان می دهد، همچنین یک مطالعه در فاز حیوانی نشان می دهد روغن گل آویشن شیرازی و رز خوشه ای باعث کاهش التهاب در خوکچه هندی مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی می شود.
سایر روغن های اساسی که می توانند به کاهش مشکلات تنفسی مرتبط با برونشیت کمک کنند عبارتند از:
ریحان
اوکالیپتوس
نعناع تند
رزماری
درخت چای
آویشن
پونه کوهی
هرگز روغن های اساسی را مستقیم روی پوست نمالید. برای استفاده از آنها روی پوست باید آن را با یک روغن حامل مانند روغن معدنی یا بادام شیرین مخلوط کنید به طور معمول 3 تا 5 قطره در هر اونس روغن حامل است.

بیشتر بخوانید:چگونه می توان سطح انرژی خود را افزایش دهیم؟

عصاره جینسینگ

جینسینگ به عنوان یک داروی گیاهی محبوب از ریشه های گوشتی گیاهان مختلف چند ساله با رشد کند استخراج می شود. در برخی تحقیقات مشخص شد عصاره جینسینگ تعداد باکتری ها را در ریه افراد مبتلا به برونشیت مزمن که حمله برونشیت حاد دارند کاهش می دهد، همچنین جینسینگ دارای ویژگی های ضدالتهابی است که به آن کمک می کند تا التهاب در لوله های برونش را فرو نشاند.

استیل‌سیستئین

استیل ‌سیستئین مکمل نسخه اصلاح شده اسید آمینه سیستئین است که به کاهش دفعات و شدت سرفه کمک می کند، همچنین مخاط موجود در برونش ها را نازک کرده و اجازه می دهد تا با سهولت بیشتری از بدن خارج شود.

تجزیه و تحلیل 13 مطالعه در مورد استیل ‌سیستئین برای برونشیت مزمن یا بیماری مزمن انسداد ریوی نشان می دهد افراد مبتلا به برونشیت مزمن و انسداد مجاری هوایی از هزار و 200 میلی گرم در روز بهره می برند.

ویتامین D

بر اساس اعلام شورای ویتامین D، بسیاری از مطالعات نشان می دهند افراد دارای سطح کمی از ویتامین بیشتر در معرض عفونت های تنفسی از جمله بیماری مزمن انسداد ریوی هستند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد کسانی که سطح ویتامین D بالایی دارند عفونت های تنفسی یا علائم خفیف تری را تجربه می کنند. با این حال، شواهد در مورد مصرف ویتامین D برای درمان عفونت های تنفسی متفاوت است. با این وجود، ویتامین D برای سلامت کلی مهم است و یک مکمل کم خطر در درمان برونشیت محسوب می شود.

در صورت تمایل به استفاده از مکمل ها، روغن های اساسی یا گیاهان توجه داشته باشید این موارد توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده از لحاظ ایمنی، کیفیت، خلوص یا بسته بندی کنترل نمی شوندف بنابراین آنها را از شرکت های معتبر خریداری کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ