برای جلوگیری از گرمازدگی چه باید کرد؟

حسام آرین
با فرا رسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا افراد بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند، بنابراین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، در ادامه برخی نکات را برای پیشگیری از گرما زدگی در این فصل توضیح داده است. لباس مناسب بپوشید: در فصل تابستان لباس های سبک، روشن و گشاد بپوشید. در فضای بسته و خنک باشید: […]

با فرا رسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا افراد بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند، بنابراین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، در ادامه برخی نکات را برای پیشگیری از گرما زدگی در این فصل توضیح داده است.
لباس مناسب بپوشید: در فصل تابستان لباس های سبک، روشن و گشاد بپوشید.
در فضای بسته و خنک باشید: تا آنجا که ممکن است در فصل تابستان در مکانی با تهویه مطبوع بمانید. اگر خانه شما تهویه مطبوع ندارد به مرکز خرید یا کتابخانه عمومی بروید حتی صرف چند ساعت در فضایی با تهویه مناسب به بدن کمک می کند تا وقتی دوباره به گرما برمی گردید خنک تر بماند.
بخاطر داشته باشید: پنکه های برقی شما را خنک می کنند، اما با بالا رفتن دما نمی توانند از بیماری های مربوط به گرما جلوگیری کنند. کارهایی مانند دوش گرفتن یا حمام خنک یا رفتن به مکانی مطبوع روش بسیار بهتری برای خنک شدن است. از اجاق گاز کمتر استفاده کنید تا دمای هوا را در خانه خنک نگه دارید.
فعالیت های خود در فضای باز را با دقت برنامه ریزی کنید: سعی کنید فعالیت خود در فضای باز را به خنک ترین زمان ممکن مانند ساعات اولیه صبح یا عصر محدود کنید. اغلب در مناطق سایه دار استراحت کنید تا بدن بتواند بهبود یابد.
سرعت خود را حفظ کنید: انجام ورزش را هنگام گرما کاهش دهید. اگر عادت به انجام کار یا ورزش در محیطی گرم ندارید به آرامی شروع کنید و به تدریج سرعت را افزایش دهید.

اگر در گرما تپش قلب می گیرید و نفس نفس می زنید تمام فعالیت های خود را متوقف کنید سپس وارد قسمتی خنک یا سایه شوید و استراحت کنید به ویژه اگر با سبکی سر، گیجی، ضعف یا ضعف شدید دست و پنجه نرم می کنید.

بیشتر بخوانید:علائم معمول کرونا در کودکان چیست؟ / گسترش موارد ابتلا به کرونا در بچه ها


از کرم ضدآفتاب استفاده کنید: آفتاب سوختگی روی توانایی بدن برای خنک شدن تاثیر می گذارد و می تواند بدن را بی آب کند. اگر باید از خانه خارج شوید 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن با استفاده از کلاه لبه پهن، عینک آفتابی و استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF15 یا بالاتر از خود در برابر آفتاب محافظت کنید سپس مطابق دستورالعمل روی بسته کرم ضدآفتاب دوباره سر ساعت معین شده از آن استفاده کنید.
کودکان را در اتومبیل رها نکنید: ماشین ها به سرعت و در دماهای خطرناک گرم می شوند حتی اگر شیشه ماشین پایین باشد. هر فردی که در اتومبیل پارک شده بماند در معرض خطر است کودکان به ویژه در معرض گرمازدگی یا حتی مرگ قرار دارند، بنابارین هنگام همراهی با کودکان به یاد داشته باشید موارد زیر را انجام دهید:
هرگز نوزادان، کودکان یا حیوانات خانگی را در اتومبیل پارک شده نگذارید حتی اگر شیشه ماشین باشد.
برای اینکه به خود یادآوری کنید کودک در ماشین است از یک روش جهت یادآوری در صورت فراموشی استفاده کنید.
هنگام ترک اتومبیل خود بررسی کنید همه از ماشین پیاده شده باشند به ویژه دقت داشته باشید کودکی در ماشین نخوابیده باشد که باعث شود وی را فراموش کنید.
از وعده های غذایی گرم و سنگین پرهیز کنید: خوردن غذاهای گرم و سنگین به بدن گرما می بخشند.
مایعات فراوان بنوشید: صرف نظر از میزان فعالیت مایعات بیشتری بنوشید در فصل تابستان صبر نکنید تا تشنه شوید.
هشدار: اگر پزشک میزان نوشیدن شما را محدود کرده یا قرص های مدر مصرف می کنید در مورد نوشیدن مایعات در فصل تابستان با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:چه عواملی باعث دردهای مفصلی در کودکان می شود؟


از نوشیدنی های بسیار شیرین یا حاوی الکلی دوری کنید: این نوشیدنی ها در واقع باعث از دست دادن مایعات بیشتر بدن می شوند، همچنین از نوشیدنی های خیلی سرد نیز پرهیز کنید زیرا باعث گرفتگی معده می شود.
نمک و مواد معدنی را جایگزین کنید: تعریق زیاد نمک و مواد معدنی بدن را که باید جایگزین شوند از بدن خارج می کند، بنابراین یک نوشیدنی ورزشی می تواند جایگزین نمک و مواد معدنی از دست رفته در عرق شود. اگر رژیم کم نمکی دارید، مبتلا به دیابت، فشار خون بالا یا سایر بیماری های مزمن هستید قبل از استفاده از یک نوشیدنی ورزشی یا مصرف قرص نمک با پزشک خود مشورت کنید.
حیوانات خانگی خود را مرطوب نگه دارید: آب شیرین زیادی برای حیوانات خانگی خود تامین کنید و آب را در یک منطقه سایه دار بگذارید.
نسبت به خود یا دوستان در معرض خطر هوشیار باشید: هنگام کار در گرما وضعیت همکاران خود را به طور مرتب کنترل کنید و از شخص دیگری بخواهید همان کار را برای شما انجام دهد. بیماری ناشی از گرما می تواند باعث سردرگمی یا بیهوش شدن فرد شود. اگر 65 سال به بالا سن دارید با یک دوست یا خویشاوند خود تماس بگیرید تا در طول موج گرما 2 بار در روز شما را کنترل کند. اگر هم شخصی را در این گروه سنی می شناسید حداقل 2 بار در روز وی را چک کنید.
افراد در معرض خطر را کنترل کنید: اگرچه هر فردی در هر زمان می تواند از بیماری های مربوط به گرما رنج ببرد، اما برخی از افراد در مقایسه با سایرین بیشتر در معرض خطر هستند:
نوزادان و کودکان خردسال
افراد 65 سال به بالا
افراد دارای اضافه وزن
افرادی که هنگام کار یا ورزش بیش از حد فعالیت می کنند
افرادی که از نظر جسمی بیمار هستند به ویژه بیماران قلبی یا مبتلا به فشار خون بالا یا افرادی که داروهای خاصی مانند افسردگی، بی خوابی یا گردش خون ضعیف را مصرف می کنند
حداقل 2 بار در روز از بزرگسالان در معرض خطر دیدن کنید و از نزدیک علائم خستگی ناشی از گرما یا گرمازدگی را از نزدیک مشاهده کنید البته نوزادان و کودکان خردسال به پیگیری مکرر بیشتری نیاز دارند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ