نکات اساسی برای آشپزخانه مورد علاقه شما

حسام آرین
آشپزخانه به عنوان فضای مهمی در خانه شناخته می شود، همان جایی که غذاهای خوشمزه، خوش طعم، شیرینی های جذاب و مهمترین چای و قهوه در آن درست می شوند.

نکات اساسی برای آشپزخانه مورد علاقه شما

آشپزخانه به عنوان فضای مهمی در خانه شناخته می شود، همان جایی که غذاهای خوشمزه، خوش طعم، شیرینی های جذاب و مهمترین چای و قهوه در آن درست می شوند.

بیشتر زمان برای تهیه این موارد در آشپزخانه صرف می شود از خرد کردن سبزیجات و تهیه غذا تا پختن آن و شستن ظروف. چند نکته اساسی وجود دارد که باید هنگام کار در آشپزخانه برای ایمنی و تهیه غذاهای سالم و مقوی به خاطر بسپاریم.

به گزارش تایمزسوفاندیا، در اینجا چند نکته برای رعایت توضیح داده شده است.

غذاهای کهنه و بیات را دور بریزید

در فصل تابستان مواد غذایی و غذاها خیلی زود بیات و کهنه می شود. دقت داشته باشید ضمن پرهیز از خوردن غذای بیات برای تهیه هر وعده غذایی از مواد تازه استفاده کنید.

مواد غذایی را بلافاصله پس از تهیه در یخچال نگه داشته و در کمتر از 5 ساعت استفاده کنید. غذای تازه تهیه شده دارای ارزش غذایی بیشتری است و در مقایسه با غذای مانده و کهنه برای روده بهتر است.

تمیز کردن سبزیجات

پس از خرید میوه یا سبزیجات بلافاصله آنها را در یک ظرف آب گرم یا سینک حاوی آب گرم خالی کنید. نمک، سرکه، جوش شیرین یا محلول تمیز کننده سبزیجات را به آن اضافه کنید.

به آرامی با دستان خود آنها را تمیز کنید و بگذارید حداقل 20 دقیقه در این محلول خیس بخورند سپس میوه ها و سبزیجات را با آب تازه به درستی بشویید سپس با پارچه تمیز خشک کرده و در مکان های تعیین شده نگهداری کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی متقابل نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در ظرف های مجزا و دور از یکدیگر است. هنگام تهیه یک وعده غذایی همیشه نخست سبزیجات را خرد کنید سپس تخته خردکن را تمیز کرده و بعد روی آن گوشت چه مرغ چه ماهی و غیره را خرد کنید.

مواد غذایی منقضی شده

همیشه هنگام خرید مواد غذایی تاریخ انقضای روی بسته محصول را چک کنید. از خرید بسته های غذایی با تاریخ انقضای نزدیک پرهیز کنید. حتی باید بسته یا جعبه مواد غذایی را از نظر ترک یا نشت نیز مورد بررسی قرار داد.

قبل از استفاده از هر ماده غذایی نخست تاریخ انقضای آن را بررسی کنید و در صورت منقضی شدن تاریخ آن را دور بریزید.

بیشتر بخوانید:اشتباهات رایج درباره کاهش وزن

مواد غذایی منقضی شده

نظافت آشپزخانه

پس از تهیه غذا اجاق گاز و تخته گوشت را با یک محلول تمیز کننده و پارچه تمیز کنید. جدا از این، یخچال نیز باید به صورت هفتگی تمیز شود.

در صورت وجود کابینت های باز در آشپزخانه آنها را هر 2 هفته یک بار تمیز کنید زیرا گرد و غبار و روغن ها روی ظروف می نشینند و باعث چرب شدن آنها می شود. تمیز کردن کابین های بسته به صورت ماهانه کافی است.

استفاده از اجاق گاز

حوادث حتی در کمین افرادی هم که سال ها آشپزی می کنند است، بنابراین هر حادثه ای احتمال می رود در هر زمانی رخ دهد و تنها راه جلوگیری از آنها احتیاط بیشتر هنگام کار با گاز و آتش است.

بعد از اتمام پخت و پز از خاموش بودن اجاق گاز اطمینان حاصل کنید. اگر از چندین شعله به طور همزمان استفاده می کنید مراقب باشید به اشتباه شعله داغ را لمس نکنید.

رعایت بهداشت فردی

شخصی که در حال پختن غذا است باید بسیار مراقب بهداشت شخصی خود نیز باشد. دستان خود را قبل از پخت غذا و بین خرد کردن سبزیجات و مواد غیرگیاهی به طور کامل بشویید.

ناخن های خود را همیشه مرتب و کوتاه نگه دارید. موهای خود را هنگام آشپزی محکم به سمت پشت ببندید و همیشه از پیش بند استفاده کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ