دلایل بروز خارش پوست

حسام آرین
خارش پوست به عنوان یک احساس ناراحت کننده و آزاردهنده باعث می شود خراشیده شدن پوست می شود خارش پوست اغلب به دلیل خشکی پوست نمایان می شود و بیشتر در افراد میانسال مشاهده می شود زیرا پوست با افزایش سن خشک می شود.

خارش پوست به عنوان یک احساس ناراحت کننده و آزاردهنده باعث می شود خراشیده شدن پوست می شود خارش پوست اغلب به دلیل خشکی پوست نمایان می شود و بیشتر در افراد میانسال مشاهده می شود زیرا پوست با افزایش سن خشک می شود.

بسته به علت بروز خارش پوست ممکن است طبیعی، قرمز، خشن یا برجسته به نظر برسد. خارش های مکرر پوست می تواند باعث ایجاد قسمت های ضخیم پوستی شود که احتمال می رود خونریزی کند یا آلوده شوند.

بسیاری از افراد با انجام اقدامات خودمراقبتی مانند مرطوب سازی روزانه، استفاده از پاک کننده های ملایم و حمام با آب ولرم تسکین پیدا می کنند، اما تسکین طولانی مدت مستلزم شناسایی و درمان علت خارش پوست است.

به گزارش مایوکلینیک، از درمان های رایج خارش پوست می توان به کرم های دارویی، پانسمان مرطوب و داروهای خوراکی ضدخارش اشاره کرد.

علائم خارش پوست

خارش پوست نواحی مانند پوست سر، بازو یا ساق پا یا کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. خارش پوست بدون هیچ گونه تغییر محسوس دیگری روی پوست ایجاد می شود یا ممکن است با موارد زیر مرتبط باشد:
قرمزی
علائم خراش
برجستگی، لکه یا تاول
پوست خشک و ترک خورده
پچ چرمی شکل یا پوسته ایبرخی اوقات خارش به مدت طولانی ادامه می یابد و حتی می تواند شدید باشد. با مالیدن یا خراشیدن ناحیه خارش پدیدار می شود و هرچه بیشتر خارش داشته باشد خراشیدگی آن افزایش می یابد. شکستن چرخه خارش و خراش سخت است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز خارش به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید:
خارش بیش از دو هفته طول می کشد و با اقدامات خودمراقبتی بهبود نمی یابد
خارش شدید است و در انجام کارهای روزمره اختلال ایجاد کرده یا مانع خوابیدن می شود
به صورت ناگهانی و غیرقابل توضیح شعله ور می شود
کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد
با علائم و نشانه های دیگری مانند کاهش وزن، تب یا تعریق شبانه همراه است
اگر این بیماری با وجود درمان سه ماه همچنان ادامه دارد به متخصص پوست مراجعه کنید تا از نظر بیماری پوستی مورد ارزیابی قرار بگیرید، همچنین ممکن است لازم باشد با مراجعه به یک پزشک متخصص داخلی از نظر بیماری های دیگر مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرید.

علل بروز خارش

دلایل خارش پوست عبارتند از:
شرایط پوستی. به عنوان مثال می توان به خشکی پوست، اگزما، پسوریازیس، گال، انگل، سوختگی، جای زخم، گزش حشرات و کهیر اشاره کرد.
بیماری های داخلی. خارش کل بدن ممکن است علامت وجود یک بیماری زمینه ای مانند بیماری کبدی، بیماری کلیوی، کم خونی، دیابت، مشکلات تیروئید، میلوم متعدد یا لنفوم باشد.
اختلالات عصبی. به عنوان مثال می توان به بیماری ام اس، اعصاب خرد شده و زونا اشاره کرد.
شرایط روانی. به عنوان مثال می توان به اضطراب، وسواس و افسردگی اشاره کرد.
تحریک و واکنش های آلرژیک. پشم، مواد شیمیایی، صابون ها و سایر مواد می توانند پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد بثورات و خارش شوند.

برخی اوقات موادی مانند پیچک سمی یا مواد آرایشی باعث واکنش آلرژیک می شود، همچنین واکنش نسبت به مصرف داروهای خاص نیز باعث خارش پوست می شود.
برخی اوقات هم علت خارش پوست قابل تشخیص نیست.

عوارض خارش پوست

خارش پوستی شدید یا خارشی که بیش از 6 هفته طول بکشد (خارش مزمن) می تواند بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد. این عارضه حتی ممکن است باعث ایجاد اختلال در خواب یا باعث بروز اضطراب یا افسردگی شود.

خارش و خراش طولانی مدت می تواند شدت خارش را افزایش دهد و به احتمال زیاد منجر به آسیب پوستی، عفونت و زخم می شود.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ