چگونه می توان از شر پینه پا خلاص شد؟

حسام آرین
پینه در اثر فشار مکرر روی یک نقطه از پوست ایجاد می شود. لایه های اضافی پوست در ناحیه آسیب دیده رشد می کنند تا جایی که برجستگی سخت تر و برجسته تری نمایان می شود. بدن این کار را برای محافظت از پوست در معرض عوامل تحریک کننده ها یا شکستگی انجام می دهد. پینه به طور معمول صدمه ای […]

پینه در اثر فشار مکرر روی یک نقطه از پوست ایجاد می شود. لایه های اضافی پوست در ناحیه آسیب دیده رشد می کنند تا جایی که برجستگی سخت تر و برجسته تری نمایان می شود. بدن این کار را برای محافظت از پوست در معرض عوامل تحریک کننده ها یا شکستگی انجام می دهد.

پینه به طور معمول صدمه ای نمی زند و بیشتر در قسمت های پاشنه پا، کف دست، انگشتان پا و زانو مشاهده می شود. پوشیدن کفش های تنگ، راه رفتن با پای برهنه نواختن ساز و کار با دست از دلایل عمده ایجاد پینه محسوب می شوند. پینه نشان دهنده بروز مشکل نیست و دلیلی برای مراقبت های اورژانسی و فوری وجود ندارد.

به گزارش هلث لاین، اگر دوست دارید از شر پینه به خاطر ظاهرش خلاص شوید در ادامه چند روش درمان طبیعی و خانگی توضیح داده شده است.

درمان ها و روش های درمانی پینه

آب گرم

قبل از بکارگیری هر راهکاری ناحیه پینه بسته را به مدت 20 دقیقه در آب گرم خیس کنید سپس پوست را با حوله خشک کنید و ببینید آیا می توانید به آرامی فقط با انگشت یک لایه از پینه را بردارید یا خیر. طی چندین جلسه خیساندن احتمال می رود یکبار بتوانید لایه را به طور کامل از بین ببرید. خیساندن ناحیه پینه بسته در آب گرم نخستین دارویی است که توسط آکادمی پوست آمریکا توصیه می شود.

پدهای کالوس غیر دارویی

پدهای کالوس متشکل از نمد، سیلیکون و یک چسب ملایم می توانند در ناحیه آسیب دیده و زیر جوراب، داخل کفش، دستکش یا پیراهن پوشیده شوند.

این لنت ها باعث می شوند کالوس حین بهبودی تحریک نشود. کلینیک مایو نیز توصیه می کند از پد های دارویی پینه حاوی سالیسیلیک اسید برای جلوگیری از تحریک و نفوذ روی پوست خودداری کنید.

سرکه سیب

اسید موجود در سرکه سیب باعث نرمی پوست سخت پینه می شود. برای تهیه محلول دارویی چهار واحد آب و یک واحد سرکه سیب را با هم مخلوط کرده و ناحیه پینه بسته را حدود 20 دقیقه در آن خیس کنید سپس آن را با حوله یا پارچه تمیزی خشک کنید در این زمان بهتر می توانید یک یا 2 لایه از پینه را پوست بگیرید.

خیلی سخت نکشید و در انجام این کار صبور باشید. شکافتن پوست اطراف یا بالای پینه می تواند منجر به بروز عفونت شود.

روغن کرچک

خواص روغن کرچک آن را به یک ماده روان کننده طبیعی پوست تبدیل می کند. هنگامی که می خواهید پوست خود را برای حذف پنیه مالش دهید این روغن گزینه مفیدی محسوب می شود.

خیساندن پینه در مخلوط آب گرم با 5 قاشق غذاخوری روغن کرچک باید به اندازه ای باشد که هم پوست سفت را چرب کرده و هم ناحیه آسیب دیده را تسکین دهد.

سنگ پا

سنگ پا به ویژه هنگام ایجاد پینه در پایین پاها یا آرنج جایی که دیدن آن سخت است می تواند مفید باشد. پس از خیساندن کامل پینه روی محل پینه بسته را سنگ پا بکشید و به صورت دورانی مالش دهید. سعی نکنید کل پینه را یک باره جدا کنید بلکه بهتر است این روش را طی چند مرحله بکار گیرید.

بیشتر بخوانید:تفاوت بین چربی های خوب با چربی های بد / رابطه این دو با بیماری های قلبی چیست؟

نمک اپسوم

نمک اپسوم به عنوان لایه بردار در نظر گرفته می شود. این روش درمانی به ویژه اگر سعی می کنید بعد از کار برای آرامش دستان خود استفاده کنید به طور همزمان برای خلاص شدن از شر پینه بسیار مفید است.

دانه های ریز نمک برای شل شدن عضلات و آرامش پوست حل می شود. مخلوط کردن 2 تا 3 قاشق غذاخوری در یک لگن یا یک کاسه آب گرم قبل از خیساندن پینه پوست را نرم تر می کند.

کاغذ سمباده

استفاده از کاغذ سنباده بسیار آرام می تواند برای از بین بردن پینه نیز مفید باشد. این دارو را برای دستیابی به بهترین نتیجه با یکی دیگر از داروهای محلول خیس کننده در این فهرست ترکیب کنید یعنی بهتر است قبل از امتحان کاغذ سنباده ناحیه پینه بسته را خیس کنید.

به آرامی روی پینه فشار وارد کنید و ببینید آیا می توانید لایه ای از پینه را مالش دهید یا اینکه به طور کامل از پوست جدا شود. اگر پینه در برابر جدا شدن مقاوم است روش خیساندن را تکرار کنید یا آن را به زمان دیگری موکول کنید. وقت داشته باشید هرگز به شدت با کاغذ سنباده پوست خود را مالش ندهید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای ضدباکتری، ضدقارچ و ضدعفونی کننده طبیعی است. چند قطره روغن درخت چای را در یک حوضچه پر از آب گرم بریزید و پینه را خیس کنید تا جایی که پوست شروع به نرم شدن و بلند شدن می کند.

پینه بیش از 15 دقیقه در این محلول خیس نشود زیرا روغن درخت چای بسیار قوی است و اگر مدت طولانی در معرض آن قرار بگیرید به لایه پوست آسیب می رساند.

جوش شیرین و آب لیموترش

این درمان شامل ترکیب یک ترکیب اسیدی (آب لیموترش) و یک ماده شیمیایی (سدیم هیدروژن کربنات که به عنوان جوش شیرین نیز شناخته می شود) برای ایجاد واکنشی که برداشتن پینه را آسان تر می کند.

برای شروع به آب گرم داخل یک لگن 2 تا 3 قاشق غذاخوری آب لیموترش اضافه کنید سپس بعد از چند دقیقه آغشته شدن پینه به این محلول جوش شیرین را به آن اضافه کنید.

دانه های ریز جوش شیرین و عمل گازدار افزودن آن به آب لیموترش به نرم شدن و حذف پینه کمک می کند.

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

پینه به طور معمول عارضه هشدار دهنده ای محسوب نمی شود. هرگز از تیغ یا ابزار تیز برای کندن آن استفاده نکنید زیرا این کار یاعث شکافتن پوست و آلودگی ناحیه می شود به ویژه اگر هنوز در اثر علت اولیه پینه تحت فشار قرار گرفته یا تحریک شده باشد. اگر پینه شروع به ترشح چرک، تغییر رنگ یا خونریزی شدید کرد باید به پزشک مراجعه کنید.

وی احتمال می رود شما را به یک متخصص غدد ارجاع دهد. در صورت ابتلا به بیماری که گردش خون را تحت تاثیر قرار می دهد که دچار پینه می شوید باید با ملایمت با آن برخورد کنید. علت اصلی بروز پینه برای جلوگیری از مشکلات که برخی اوقات همراه با دیابت و نگرانی های مربوط به سلامت قلب و عروق همراه است مهم تلقی می شود.

چشم انداز و پیشگیری

بعد از مراقبت از پینه ها باید برای جلوگیری از عود آن اقدام کنید. استفاده از دستکش یا پد زانو شما را از شر ایجاد پینه در دست و روی زانو خلاص می کند. مرطوب سازی مرتب دست ها می تواند پوست را نرم و کمتر در معرض ترک و تحریک قرار دهد. از پابرهنه راه رفتن خودداری کنید و کفش های مناسبی بپوشید.

ناخن های انگشتان پا را برای جلوگیری از تحریک کوتاه نگه دارید. پوشیدن جوراب و دمپایی در اطراف خانه روش دیگری برای صاف نگه داشتن پاشنه پاها و دور نگه داشتن پینه است.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ