راه حل های ساده و طبیعی برای کاهش گرمای بدن

حسام آرین
دمای بدن توانایی بدن در تولید و خلاص شدن از شر گرما را اندازه گیری می کند. دمای طبیعی اغلب 98.6 درجه فارنهایت ذکر شده است، اما می تواند کمی کمتر یا بیشتر باشد. دمای متوسط بدن بزرگسالان بین 97.8 تا 99.0 درجه فارنهایت است. به طور معمول هیپوتالاموس و سیستم عصبی خودمختار بدن را در یک یا 2 […]

دمای بدن توانایی بدن در تولید و خلاص شدن از شر گرما را اندازه گیری می کند. دمای طبیعی اغلب 98.6 درجه فارنهایت ذکر شده است، اما می تواند کمی کمتر یا بیشتر باشد.

دمای متوسط بدن بزرگسالان بین 97.8 تا 99.0 درجه فارنهایت است. به طور معمول هیپوتالاموس و سیستم عصبی خودمختار بدن را در یک یا 2 درجه از دمای طبیعی نگه می دارند.

با این حال، مواردی برای افزایش دمای بدن وجود دارد که این شرایط به عنوان تنش گرمایی شناخته می شود. استرس گرمایی می تواند به دلیل گرمای شدید، مصرف غذاهای خاص یا عوامل دیگر باشد.

به گزارش هلث لاین، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل گرمای زیاد بدن و اینکه برای تسکین چه کاری می توانید انجام دهید ادامه مطلب را بخوانید.

دلایلی که دمای بدن را افزایش می دهد

عوامل مختلفی باعث افزایش دمای بدن می شوند. در اینجا چند دلیل متداول برای استرس گرمایی آورده شده است:
داشتن یک بیماری التهابی مانند عفونت: چنین بیماری باعث تب یکی از نشانه های اتفاق غیرعادی در بدن است.
داشتن اختلال تیروئید معروف به پرکاری تیروئید: این عارضه باعث تولید بیش از حد هورمون تیروئید در بدن می شود.
وقت گذرانی در هوای بسیار گرم و مرطوب: به ویژه اگر زمانی را در معرض تابش مستقیم نور خورشید گذرانده باشید یا فعالیت بدنی انجام داده باشید این عارضه بسیار محتمل است.
پوشیدن لباس تنگ و با الیاف مصنوعی: این نوع پارچه ها رطوبت را به دام می اندازند و به راحتی تنفس نمی کنند به ویژه اگر تنگ باشند.
خوردن غذاهای تند، چرب یا سرخ شده: علاوه بر این، آجیل، گوشت و سایر غذاهای پر پروتئین نیز می توانند در استرس گرمایی نقش داشته باشند.
مصرف نوشیدنی همراه با کافئین یا الکل.
انجام ورزش شدید: این نوع فعالیت باعث افزایش گرمای بدن می شود زیرا عضلات فعال و فعالیت گردش خون مرتبط با آن گرمای زیادی ایجاد می کنند.
داشتن برخی شرایط پزشکی خاص مانند انواع آرتروز، سرطان خون و اختلالات عصبی که بر دمای بدن تاثیر می گذارد.
مصرف داروهایی مانند برخی از آنتی بیوتیک ها، مواد افیونی و آنتی هیستامین ها که باعث افزایش دمای بدن می شوند.
کمبود آب بدن: کم آبی بدن توانایی تعریق بدن را کاهش می دهد تا ضمن خنک نگه داشتن بدن از دمای طبیعی پشتیبانی کند.

بیشتر بخوانید:جراح پلاستیک و زیبائی کیست؟

چگونه می توان به سرعت گرمای بدن را کاهش داد؟

به احتمال زیاد می دانید هنگام داشتن تنش گرمایی هیدراته شدن با آب چقدر مهم است. روش های زیادی برای کاهش سرعت گرمای بدن وجود دارد. درمان های خانگی زیر روش های آسان و موثری برای غلبه بر گرما هستند.

شستن پا با آب سرد

قرار دادن پاها در یک ظرف حاوی آب سرد ضمن خنک کردن بدن به آرامش شما کمک می کند. به سادگی آب سرد و تکه های یخ را به یک سطل آب اضافه کنید سپس پاها را داخل آن غوطه ور کرده و تا 20 دقیقه خیس کنید. برای ایجاد اثر خنک کنندگی بیشتر چند قطره روغن اساسی نعناع به آن اضافه کنید.

آب نارگیل

نوشیدن آب نارگیل راهی عالی برای تازه سازی و احیای بدن است. ویتامین ها، مواد معدنی و الکترولیت های موجود در آب نارگیل آن را به عنوان یک روش موثر برای تامین آب بدن به منبع معتبر تبدیل می کند و هنگام استرس گرمایی به بدن دوباره انرژی می بخشد ضمن اینکه آب نارگیل فواید بسیار دیگری برای بدن دارد.

نعناع تند

نعناع تند به دلیل دارا بودن محتوای زیاد منتول به عنوان خنک کننده شناخته می شود که فرد را خنک می کند، بنابراین می توانید در طول روز چای نعناع داغ یا سرد بنوشید.

در حالی که به نظر می رسد چای داغ باعث گرم شدن می شود، اما نوشیدنی های گرم باعث تعریق بیشتر و خنک شدن بدن می شود.

غذاهای حاوی آب

مواد غذایی حاوی آب فراوان زیاد بخورید یعنی مواد غذایی مانند طالبی، هندوانه و توت فرنگی گزینه های خوبی هستند. سعی کنید مقدار زیادی سبزیجات مانند کرفس، خیار و گل کلم بخورید.

می توانید این مواد غذایی را به صورت خام در سالاد میل کنید. روش دیگر کمی یخ اضافه کنید تا با آنها یک اسموتی سالم تهیه کنید زیرا ماست نیز یک ماده غذایی خنک کننده محسوب می شود.

نفس سیتالی

این روش تنفس یوگا اثر خنک کننده ای روی بدن و ذهن دارد. نفس سیتالی به شما در حفظ آرامش و خنک شدن از نظر جسمی و روحی کمک می کند. برای انجام این:
در وضعیت راحتی بنشینید.
زبان خود را بیرون آورده و لبه های بیرونی آن را به سمت هم شبیه یک نان هات داگ بچرخانید.
اگر زبان شما اینگونه حلقه نمی شود می توانید لب های خود را جمع کنید.
به آرامی از طریق دهان استنشاق کنید.
سپس از طریق بینی نفس خود را بیرون دهید.
این یک دور محسوب می شود.
نفس کشیدن را تا 5 دقیقه ادامه دهید.

متناسب لباس بپوشید

اگر در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارید از خود مقابل آن با کلاه لبه دار، عینک آفتابی و لباس خنک و گشاد محافظت کنید حتی می توانید چتر همراه داشته باشید.

لباس های آزاد و رنگ روشن بپوشید. دانشمندان در حال تولید پارچه هایی مانند پارچه های تنطیم حرارتی هستند که به ویژه برای خنک نگه داشتن بدن تولید می شوند.

محصولات دوخته شده با این نوع پارچه ها اغلب برای فعالیت های ورزشی و فضای باز طراحی می شوند.

آلوئه ورا

برگ ها و ژل داخلی این گیاه بهبود دهنده می تواند به کاهش دمای بدن کمک کند. ژل آلوئه ورا را برای اثر خنک کنندگی به پوست خود بزنید یا از ژل داخلی گیاه تازه استفاده کنید برای بهره مندی بیشتر از مزایای آن را قبل از استفاده در یخچال نگه دارید، همچنین آلوئه ورا را می توانید به صورت نوشیدنی استفاده کنید برای تهیه آن می توانید از 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا تازه در هر فنجان آب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:چه مقدار زردچوبه در یک روز باید مصرف کرد؟

دوغ

نوشیدن دوغ به خنک شدن بدن و بهبود متابولیسم کمک می کند، همچنین سرشار از پروبیوتیک ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که در صورت گرم شدن به بازیابی انرژی طبیعی بدن کمک می کند، بنابراین نوشیدن یک لیوان دوغ خنک را امتحان کنید.

شنبلیله

نوشیدن یک فنجان چای شنبلیله ضمن خنک شدن به تعریق بدن کمک می کند. اگر ایده نوشیدن مایعات گرم را دوست ندارید می توانید چای را زودتر از موعد درست کنید و قبل از نوشیدن آن را برای سرد شدن در یخچال بگذارید، همچنین شنبلیله می تواند برای از بین بردن مایعات اضافی و سم زدایی از بدن مفید باشد.

فلفل

حتی با وجود احساس گرما کردن با خوردن غذاهای پرادویه، اما می تواند به کاهش دمای بدن نیز کمک می کند. کپسایسین موجود در چیلی ها پیام هایی را به مغز ارسال می کند تا نشان دهد بدن بیش از حد گرم شده است که این امر باعث می شود بیش از حد معمول عرق کنید و خنک هم شوید.

در پایان

در صورت احساس گرما این روش های درمانی شما را خنک می کنند. اگر به نظر می رسد دمای بدن به دلیل نامعلوی بالا باشد یا بعد از آزمایش برخی از این روش ها باز هم خنک نشود به پزشک مراجعه کنید. این امر به ویژه اگر:
بیماری زمینه ای دارید
بیش از 65 سال سن دارید
باردار یا شیرده هستید
این عارضه در کودکان خردسال یا نوزادان اتفاق می افتد
استرس گرمائی در صورت عدم درمان به فرسودگی گرما یا گرمازدگی تبدیل می شود، بنابراین اگر شما یا یکی از عزیزانتان احساس ناراحتی شدید دارید که بهبود نمی یابد بهتر است از پزشک کمک بگیرید.

علاوه بر این، علائم و نشانه های شرایط اضطراری گرما را نیز یاد بگیرید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ