خواص کشمش برای سلامتی، زیبایی و درمان

حسام آرین
کشمش به عنوان یک ماده غذایی سالم و خوشمزه در رژیم غذایی اغلب افراد وجود دارد. کشمش منبع خوبی از مواد مغذی ضروری، مواد معدنی و انرژی به صورت کالری و قند است.

کشمش به عنوان یک ماده غذایی سالم و خوشمزه در رژیم غذایی اغلب افراد وجود دارد. کشمش منبع خوبی از مواد مغذی ضروری، مواد معدنی و انرژی به صورت کالری و قند است.

کشمش به عنوان یک میان وعده سریع و ساده در طول روز محسوب می شود، همچنین می توان آن را با ماست یا سایر غلات ترکیب کرد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، کشمش در بسیاری از محصولات دیگر مانند کالاهای پخته شده، خشکبار مخلوط و گرانولا نیز استفاده می شود.

فواید کشمش

کشمش یک ماده مفید و مغذی در رژیم غذایی محسوب می شود که در ادامه به برخی از فواید آن برای سلامتی اشاره شده است.

کمک به هضم غذا

کشمش یک روش ساده برای کمک به سلامت دستگاه گوارش محسوب می شود. کشمش حاوی فیبرهای محلول مفید است در تولید مدفوع به بدن و عبور راحت تر از روده کمک می کند. کشمش ضمن کمک به بهبود هضم غذا نظم دستگاه گوارش را تقویت می کند

از کم خونی جلوگیری می کند

کشمش نقش موثری در جلوگیری از کم خونی ایفا می کند. کشمش حاوی مقادیر کافی آهن، مس و ویتامین ها است که برای ساختن گلبول های قرمز خون و انتقال اکسیژن به بدن گزینه ضروری محسوب می شود.

از اسیدیته بیش از حد جلوگیری می کند

کشمش حاوی مقدار قابل توجهی مواد معدنی مفید مانند آهن، مس، منیزیم و پتاسیم است. این مواد معدنی قلیایی یا اساسی در مقیاس pH هستند و به تعادل سطح اسیدیته در معده کمک می کنند.

بیشتر بخوانید:چند نکته جالب برای کاهش چین و چروک

کاهش خطر عوامل خطر بیماری های قلبی

خوردن مرتب کشمش در مقایسه با سایر میان وعده ها به کاهش عوامل خطر قلبی عروقی مانند میزان فشار خون کمک می کند زیرا کشمش ماده غذایی کم سدیم است، همچنین به عنوان منبع خوب پتاسیم محسوب می شود که به شل شدن رگ های خونی کمک می کند.

مبارزه با سلول های سرطانی

کشمش منبع خوبی از ترکیبات آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر آسیب اکسیداتیو و رادیکال های آزاد محافظت می کنند. آسیب اکسیداتیو و رادیکال های آزاد از عوامل خطر در بسیاری از انواع سرطان، رشد تومور و پیری محسوب می شوند.

از سلامت چشم محافظت می کند

کشمش حاوی پلی فنول، آنتی اکسیدان هایی است که از سلول های چشم مقابل آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. این امر به نوبه خود به محافظت از چشم در برابر اختلالات چشمی مانند تخریب ماکولا مربوط به سن و آب مروارید کمک می کند.

سلامت پوست را بهبود می بخشد

آنتی اکسیدان ها به جوان ماندن سلول های پوست کمک کرده و از آسیب سلول های پیری جلوگیری می کنند، همچنین کشمش حاوی مواد مغذی ارزشمندی مانند ویتامین C، سلنیوم و زینک است.

این ترکیب از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها یک ماده مفید برای رژیم غذایی محسوب می شود که برای سلامت پوست گزینه مناسبی به شمار می آیند.

قند خون را کاهش می دهد

در مقایسه با خوردن میان وعده های دیگر خوردن مرتب کشمش به کاهش قند خون فرد کمک می کند. حتی اگر کشمش حاوی مقدار بیشتری قند از میوه های تازه است، مصرف کشمش در مقایسه با میان وعده های فرآوری شده هموگلوبین A1C را که نشانگر مدیریت قند خون است کاهش می دهد یعنی کشمش راهی عالی برای ارضای ولع مصرف شیرینی است.

بیشتر بخوانید:تمام آنچه که باید درباره زرده تخم مرغ بدانید

آیا کشمش خوردن خطر دارد؟

در حالی که کشمش به طور کلی مفید است، اما در برخی موارد بهترین میان وعده هم نباشد. به عنوان مثال، افرادی که می خواهند کالری دریافتی خود را کاهش دهند باید مراقب میزان کشمش خوردن خود باشند.

نگرانی دیگر در مورد خوردن بیش از حد کشمش افزایش فیبر محلول است. فیبر زیاد باعث ناراحتی دستگاه گوارش مانند گرفتگی، گاز و نفخ می شود حتی برخی از افراد با خوردن آن دچار اسهال می شوند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است این تنها با خوردن مقدار قابل توجهی کشمش حاصل می شود زیرا حاوی مقدار فیبر زیادی نیست.

در آخر اینکه افراد مستعد ابتلا به خفگی به دلیل اندازه کوچک آن شاید لازم باشد از خوردن کشمش پرهیز کنند و به جای آن میوه تازه را انتخاب کنند. با این حال، لذت خوردن کشمش در حد متوسط به طور کلی بی خطر است.

ارزش غذایی کشمش

کشمش انگور خشک شده است به همین دلیل ارزش غذایی آن مشابه انگور خواهد بود. البته برخی استثنا ها وجود دارد به عنوان مثال، در حالی که هر دو منبع خوبی از آنتی اکسیدان های خاص هستند، اما کشمش حاوی مقادیر بالاتر از انگور است و به این دلیل است که فرایند خشک کردن آنتی اکسیدان ها را حفظ می کند، همچنین خشک شدن باعث کاهش قابل توجه محتوای ویتامین C می شود.

مقدار معمول کشمش حدود 1 اونس یا یک جعبه کوچک یا به وزن تقریبی 40 تا50 گرم است. بر اساس اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده، ارزش غذایی برای یک وعده در این اندازه شامل:
کالری – 129
پروتئین – 1.42 گرم
چربی ها – 0.11 گرم
کربوهیدرات ها – 34.11 گرم
قندها – 28.03 گرم
فیبر غذایی – 1.9 گرم
همان اندازه وعده حاوی برخی ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمند است، از جمله:
ویتامین C- 1 میلی گرم
کلسیم – 27 میلی گرم
آهن – 0.77 میلی گرم
منیزیم – 15 میلی گرم
پتاسیم – 320 میلی گرم
فسفر – 42 میلی گرم
سدیم – 11 میلی گرم
بر اساس یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Nutritional Health کشمش در مقایسه با سایر میوه های خشک شده محبوب دارای سطح آنتی اکسیدانی و محتوای فنل بسیار بالایی است.

به طور خاص، کشمش منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها به نام گلیکوزید فلاونول ها و اسیدهای فنلی است و ارزش ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن آن حدود 3 هزار و 400 است. ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن نشان دهنده ارزش آنتی اکسیدانی یک ماده غذایی است.

شایان ذکر است گرچه انواع آنتی اکسیدان ها و نمره ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن یک میوه مهم است، اما این نکته هم حائز اهمیت است این آنتی اکسیدان ها از دسترس زیستی برخوردار باشند یعنی بدن می تواند به راحتی از آنها استفاده کند.

در این بررسی اشاره شده است بدن می تواند از آنتی اکسیدان های مویز به طور موثر استفاده کند که آن را به یک منبع ساده و موثر از آنتی اکسیدان های غذایی تبدیل کند.

خلاصه

کشمش یک روش ساده برای افزودن میوه، مواد مغذی مفید و آنتی اکسیدان به رژیم غذایی محسوب می شود. خوردن منظم کشمش به سلامت بدن کمک کرده و از برخی اختلالات جلوگیری می کند.

با این حال، خوردن کشمش به میزان متوسط از آنجا که سرشار از قند و کالری است گزینه ضروری محسوب می شود که فاکتور مهمی برای افرادی است که در صورت تلاش برای کاهش وزن باید آن را در نظر داشته باشند. به طور کلی، کشمش به عنوان یک ماده غذایی مفید جایگاه بسیار خوبی در بسیاری از رژیم های غذایی دارد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ