خواص روغن کرچک / همه آنچه که باید درباره روغن کرچک بدانید

حسام آرین
روغن کرچک به عنوان یک روغن گیاهی چند منظوره هزاران سال توسط مردم مورد استفاده قرار گرفته است. روغن کرچ با استخراج روغن از دانه های گیاه کرچک تهیه می شود. این دانه های معروف به نام لوبیای کرچک حاوی آنزیمی سمی به نام ریسین هستند.

روغن کرچک به عنوان یک روغن گیاهی چند منظوره هزاران سال توسط مردم مورد استفاده قرار گرفته است. روغن کرچ با استخراج روغن از دانه های گیاه کرچک تهیه می شود. این دانه های معروف به نام لوبیای کرچک حاوی آنزیمی سمی به نام ریسین هستند.

با این حال، فرآیند حرارتی که روغن کرچک طی آن تهیه می شود آن را غیرفعال می کند و باعث استفاده از روغم با خیالی آسوده می شود.

روغن کرچک در حوزه دارویی، صنعتی و دارویی کاربردهای زیادی دارد. این ماده به طور معمول به عنوان افزودنی در غذاها، داروها و محصولات مراقبت از پوست، همچنین به عنوان ماده روان کننده صنعتی و سوخت مایع استفاده می شود.

در مصر باستان روغن کرچک به عنوان سوخت در لامپ ها سوزانده می شد و یک داروی طبیعی برای درمان بیماری هایی مانند تحریک چشم و حتی برای تحریک زایمان به زنان باردار داده می شده است.

امروزه، روغن کرچک همچنان یک درمان طبیعی محبوب برای بیماری های شایع مانند یبوست و بیماری های پوستی است و به طور معمول در محصولات زیبایی طبیعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش هلث لاین، در اینجا چند مزیت و کاربرد روغن کرچک توضیح داده شده است.

روغن کرچک، یک ملین قدرتمند

شاید یکی از معروف ترین کاربردهای دارویی روغن کرچک اثربخشی آن به عنوان یک ملین طبیعی است. این ماده به عنوان یک ملین محرک طبقه بندی می شود یعنی با افزایش حرکت ماهیچه هایی که مواد را از طریق روده هل می دهند به پاکسازی روده ها کمک می کند.

ملین های محرک به سرعت عمل می کنند و به طور معمول برای رفع یبوست موقت استفاده می شوند. هنگام مصرف به صورت خوراکی روغن کرچک در روده کوچک تجزیه می شود و اسید ریسینولئیک، اسید چرب اصلی موجود در روغن کرچک آزاد می شود. این اسید سپس توسط روده جذب می شود و اثر ملین قوی را تحریک می کند.

در حقیقت، چندین مطالعه نشان می دهند روغن کرچک می تواند یبوست را برطرف کند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان می دهد علائم یبوست در افراد مسن با مصرف روغن کرچک کاهش می یابد از جمله فشار کمتر هنگام اجابت مزاج و احساس حرکات روده ای ناقص گزارش می شود.

در حالی که روغن کرچک در دوزهای کم ایمن است، اما مصرف زیاد آن باعث گرفتگی شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال می شود. اگرچه می توان از آن برای رفع یبوست های گاه به گاه استفاده کرد، اما روغن کرچک به عنوان درمانی برای مشکلات طولانی مدت توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید:آموزش الفبا به کودکان زیر ۷ سال درست است؟

روغن کرچک، یک مرطوب کننده طبیعی

روغن کرچک سرشار از ریسینولئیک اسید اسید چرب اشباع نشده ای است. این نوع چربی ها به عنوان مرطوب کننده عمل می کنند و برای مرطوب سازی پوست استفاده می شوند.

مواد شوینده با جلوگیری از اتلاف آب از طریق لایه خارجی پوست رطوبت را حفظ می کنند. روغن کرچک اغلب در محصولات آرایشی و بهداشتی برای تقویت آب بدن استفاده می شود و اغلب به محصولاتی مانند لوسیون ها، مواد آرایشی و پاک کننده ها اضافه می شود، همچنین می توان به تنهایی از این روغن به عنوان جایگزین طبیعی برای مرطوب کننده ها و لوسیون های خریداری شده در فروشگاه نیز استفاده کرد.

بسیاری از محصولات مرطوب کننده محبوب موجود در فروشگاه ها حاوی مواد مضر بالقوه مانند مواد نگهدارنده، عطرها و رنگ ها هستند که ضمن تحریک پوست به سلامت کلی آسیب می رسانند.

جایگزینی این محصولات با روغن کرچک می تواند به کاهش قرار گرفتن در معرض این مواد افزودنی کمک کند. به علاوه، روغن کرچک ارزان قیمت است و می توان از آن روی صورت و بدن استفاده کرد.

روغن کرچک غلیظ است، بنابراین اغلب با روغن های دوستدار پوست مانند بادام، زیتون و نارگیل مخلوط می شود و یک مرطوب کننده فوق العاده مرطوب ایجاد می کند.

اگرچه استفاده روغن کرچک روی پوست برای اکثر افراد بی خطر است، اما در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد می کند.

روغن کرچک بهبود زخم را تقویت می کند

مالیدن روغن کرچک روی زخم ها محیط مرطوب ایجاد می کند که ضمن ترمیم از خشک شدن زخم ها جلوگیری می کند. روغن کرچک رشد بافت را تحریک می کند تا بتواند با ایجاد مانعی بین زخم و محیط خطر عفونت را کاهش دهد، همچنین باعث کاهش خشکی و تجمع سلول های پوستی مرده می شود که می تواند بهبود زخم را به تاخیر بیندازد.

نتایج مطالعات نشان می دهند پمادهای حاوی روغن کرچک به ویژه در بهبود زخم های فشاری، نوعی زخم که از فشار طولانی مدت روی پوست ایجاد می شود مفید است.

یک مطالعه اثرات ترمیم کننده زخم یک پماد حاوی روغن کرچک را در 861 نفر از ساکنان خانه سالمندان مبتلا به زخم فشار مورد بررسی قرار داد.

کسانی که زخم آنها با روغن کرچک درمان شد نسبت به زخم های درمان شده با روش های دیگر سرعت و زمان بهبودی کمتری را گزارش دادند.

اثرات ضد التهابی چشمگیر روغن کرچک

ریسینولئیک اسید، اسید چرب اصلی موجود در روغن کرچک دارای خواص ضدالتهابی چشمگیری است. مطالعات نشان می دهند هنگام استفاده از روغن کرچک به صورت موضعی باعث کاهش التهاب و تسکین درد می شود.

کیفیت کاهش درد و ضدالتهابی روغن کرچک به ویژه برای کسانی که بیماری التهابی مانند آرتریت روماتوئید یا پسوریازیس دارند مفید است. مطالعات در فاز حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهند ریسینولئیک اسید درد و تورم را کاهش می دهد.

یک مطالعه دیگر نیز نشان داد درمان با ژل حاوی ریسینولئیک اسید در مقایسه با سایر روش های درمانی منجر به کاهش قابل توجهی در درد و التهاب هنگام استفاده روی پوست می شود.

بخشی از همان مطالعه در فاز آزمایشگاهی نیز نشان داد ریسینولئیک اسید بیش از درمان های دیگر به کاهش التهاب ناشی از سلول های آرتریت روماتوئید انسان کمک می کند.

جدا از پتانسیل روغن کرچک برای کاهش التهاب به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی در تسکین پوست خشک و تحریک شده در پسوریازیس نیز کمک کننده است.

اگرچه این نتایج امیدوار کننده است، اما برای بررسی اثرات روغن کرچک در شرایط التهابی به مطالعات بیشتری در فاز انسانی نیاز است.

روغن کرچک آکنه را کاهش می دهد

آکنه به عنوان نوعی بیماری پوستی باعث ایجاد جوش های سرسیاه، جوش های چرکی و برجستگی های بزرگ و دردناک روی صورت و بدن می شود. این عارضه در نوجوانان و بزرگسالان بیشتر رایج است و می تواند بر عزت نفس آنها تاثیر منفی بگذارد. چندین ویژگی روغن کرچک به کاهش علائم آکنه کمک می کند.

تصور می شود التهاب عاملی در ایجاد و شدت آکنه است، بنابراین استفاده از روغن کرچک روی پوست به کاهش علائم مرتبط با التهاب کمک می کند، همچنین آکنه با عدم تعادل انواع خاصی از باکتری ها که به طور معمول در پوست یافت می شوند از جمله استافیلوکوکوس اورئوس همراه است.

خواص ضدمیکروبی روغن کرچک هنگام استفاده روی پوست می تواند به مبارزه با رشد بیش از حد باکتری کمک کند. یک مطالعه در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد عصاره روغن کرچک قدرت ضدباکتری قابل توجهی را نشان می دهد و از رشد چندین باکتری از جمله استافیلوکوکوس اورئوس جلوگیری می کند.

علاوه بر این، روغن کرچک یک مرطوب کننده طبیعی است، بنابراین به تسکین پوست ملتهب و تحریک شده در افراد مبتلا به آکنه کمک می کند.

روغن کرچک با قارچ مبارزه می کند

کاندیدا آلبیکانس نوعی قارچ است که به طور معمول باعث مشکلات برای دهان و دندان مانند رشد پلاک، عفونت لثه و عفونت کانال ریشه می شود.

روغن کرچک دارای خواص ضد قارچی است و ضمن کمک به مبارزه با کاندیدا دهان را سالم نگه دارد. یک مطالعه در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد روغن کرچک کاندیدا آلبیکنس را از ریشه های آلوده دندان انسان از بین می برد، همچنین روغن کرچک به درمان استوماتیت مربوط به دندان مصنوعی کمک می کند، بیماری دردناکی که تصور می شود ناشی از رشد بیش از حد کاندیدا باشد.

این یک مسئله رایج در افراد میانسالی است که از دندان مصنوعی استفاده می کنند. یک مطالعه روی 30 سالمند مبتلا به استوماتیت مرتبط با پروتز نشان داد درمان با روغن کرچک منجر به بهبود علائم بالینی استوماتیت از جمله التهاب می شود. مطالعه دیگری نیز نشان داد مسواک زدن و خیساندن پروتزهای مصنوعی در محلول حاوی روغن کرچک منجر به کاهش قابل توجهی در کاندیدا در افراد مسنی که از پروتز دندان استفاده می کنند می شود.

بیشتر بخوانید:یازده دلیل مهم و علمی برای اینکه نوشابه نخورید!

روغن کرچک مو و پوست سر را سالم نگه می دارد

بسیاری از مردم از روغن کرچک به عنوان نرم کننده طبیعی مو استفاده می کنند. موهای خشک یا آسیب دیده به خصوص می توانند از یک مرطوب کننده قوی مانند روغن کرچک بهره مند شوند.

استفاده از چربی ها مانند روغن کرچک به طور منظم روی موها به روغن کاری ساقه مو کمک می کند، انعطاف پذیری را افزایش می دهد و احتمال شکستگی را کاهش می دهد.

روغن کرچک برای افراد دارای شوره سر نیز مفید است، یک بیماری شایع پوست سر که با خشکی و پوسته پوسته شدن سر نمایان می شود. اگرچه دلایل مختلفی برای ایجاد شوره وجود دارد، اما این امر با درماتیت سبوروییک، یک بیماری التهابی پوستی مرتبط است که باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته در پوست سر می شود.

به دلیل توانایی روغن کرچک در کاهش التهاب یک درمان موثر برای شوره سر محسوب می شود که ناشی از درماتیت سبوروئیک است.

به علاوه، استفاده از روغن کرچک روی پوست سر ضمن کمک به مرطوب سازی پوست خشک و تحریک شده باعث کاهش پوسته پوسته شدن می شود.

خلاصه

مردم هزاران سال از روغن کرچک به عنوان یک درمان طبیعی قدرتمند برای انواع مختلف مشکلات استفاده کرده اند. تحقیقات نشان می دهند این دارو در بین بسیاری از موارد دیگر به رفع یبوست و مرطوب سازی پوست خشک کمک می کند، بنابراین اگر بدنبال یک روغن مقرون به صرفه و چند منظوره برای نگهداری در جعبه دارویی خود هستید روغن کرچک انتخاب خوبی است.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ