آیا به دوز سوم واکسن آکسفورد-آسترازنکا نیاز است؟

حسام آرین
در حالی که حواشی پیرامون واکسن آکسفورد آسترزنکا برای استفاده از آن و محدودیت های موجود همچنان وجود دارد، اما هنوز هم یکی از محبوب ترین واکسن های علیه کرونا محسوب می شود مطالعات اخیر نشان می دهند واکسن در برابر سویه دلتای کرونا به خوبی موثر است و نوید سطح قابل قبول اثربخشی را در برابر همان می دهد.

در حالی که حواشی پیرامون واکسن آکسفورد آسترزنکا برای استفاده از آن و محدودیت های موجود همچنان وجود دارد، اما هنوز هم یکی از محبوب ترین واکسن های علیه کرونا محسوب می شود مطالعات اخیر نشان می دهند واکسن در برابر سویه دلتای کرونا به خوبی موثر است و نوید سطح قابل قبول اثربخشی را در برابر همان می دهد.
با کمال تعجب واکسن آکسفورد-آسترازنکا نیز یکی از واکسن هایی است که گفته می شود بالاترین اثربخشی را دارد. این واکسن در حال حاضر با فاصله 3 تا 4 ماه تجویز می شود که از نظر بالینی ثابت شده است بالاترین سطح آنتی بادی را دارد.
این توصیه ها در حال حاضر در کشورهایی مانند هند و انگلستان وجود دارد.

در حال حاضر مطالعات جدید نشان می دهند فاصله بیشتر دوزهای واکسن یا اجازه دادن به افراد برای دریافت دوز “سوم” حداقل 10 ماه پس از نخستین دوز منجر به افزایش پاسخ ایمنی در بدن می شود.
به گزارش تایمزسوفاندیا، آیا دوز سوم می تواند مانند دوز تقویت کننده عمل کند؟ آیا بازه دوز دوباره تجدید نظر می شود؟ در اینجا جدیدترین مطالعات توضیح داده می شود.

آخرین یافته ها چه می گویند؟

مطالعات متعدد انجام شده طی ماه های گذشته نشان می دهند به تاخیر انداختن دوز دوم واکسن آکسفورد-آسترازنکا پاسخ ایمنی قوی تری را ارائه می دهد و باعث می شود واکسن به طور موثرتری کار کند.
بر اساس مشاهدات بالینی جدید دوز احتمالی “سوم” واکسن که می تواند به صورت تاخیری تجویز شود برای افزایش میزان ایمنی و اثر بخشی واکسن در برابر کرونا موثر است.

این مطالعه که از مزایای تاخیر در دوزهای پیگیری حمایت می کند توسط دانشگاه آکسفورد انجام شده که گروه اصلی تولید واکسن است.

بیشتر بخوانید:آزمایش غیرتهاجمی تشخیص ناهنجاری های کروموزومی (cell free DNA)

آیا فاصله بیشتر دوز باعث افزایش سطح ایمنی می شود؟

مشاهدات بالینی و مطالعات جالب دیگر نشان می دهند از بین همه واکسن ها، واکسن های Mrna مانند واکسن های تولید شده توسط فایزر و مدرنا با برنامه دوز منظم خود ممکن است مصونیت مادام العمر در برابر ویروس کرونا فراهم کنند.
در حالی که مشخص شده است واکسن آسترزنکا در برابر سویه های جهش یافته بسیار موثر است و از فیلتر استانداردهای سازمان بهداشت جهانی برای ایمنی واکسن عبور می کند، اما در مقایسه با سایر واکسن ها اثربخشی کمتری دارد و با تنها یک دوز واکسن احتمال محافظت کمتری را ارائه می دهد.

با این حال، مطالعه آکسفورد که هنوز در هیچ منبع علمی منتشر نشده اذعان می دارد دوز سوم واکسن پاسخ ایمنی بسیار قوی تری را با واکسیناسیون ارائه می دهد و منجر به افزایش “قابل توجه” آنتی بادی ها می شود که ایمنی بدن را به خطر نمی اندازد.
جالب توجه است این مطالعه همچنین نشان می دهد واکسن نیز با استفاده از دوز دوم واکسن تا 10 ماه بعد میزان پاسخ و محافظت ایمنی مشابهی را ارائه می دهد. به طور کلی محققان از تجویز دوز سوم واکسن حمایت کرده اند.
به غیر از این، همچنین مطالعه حاکی از آن است عوارض جانبی واکسن به خوبی تحمل می شود و با تزریق دوزهای دوم و سوم واکسن موارد کمتری از عوارض جانبی گزارش می شود.

آیا به دوز تقویت کننده واکسن نیاز خواهیم داشت؟

مطالعه آکسفورد که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است نخستین تحقیق در مورد استفاده و کارایی دوز سوم (اضافی) واکسن است که می تواند به عنوان تقویت کننده واکسن نیز عمل کند.
در حالی که انواع جدیدتری از نگرانی ها و سویه های جهش یافته در حال بروز هستند ویروس شناسان و اپیدمیولوژیست ها به طور فزاینده ای بر نیاز به تزریق دوزهای تقویت کننده واکسن های کرونا اصرار دارند تا اطمینان حاصل شود آنتی بادی های واکسن تولید شده که عامل محرک ایمنی گله است کاهش نمی یابد و در عوض به اندازه کافی قادر به ایجاد قدرت ایمنی اضافی در برابر سویه های کشنده ویروس است.
به عنوان مثال، در حالی که واکسن آکسفورد-آسترازنکا بیش از 81 تا 90 درصد در برابر نوع آلفا (سویه اصلی کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی 2) موثر است، اما اثر واکسن با سوی دلتا به 64 تا 70 درصد کاهش یافته است. دوز نخست واکسن فقط 34 درصد ایمنی ایجاد می کند با ظهور انواع جدیدتر سویه ها در دسترس بودن تقویت کننده یا دوز سوم تا حدی باعث اطمینان خاطر می شود.

بیشتر بخوانید:شربت دی سیکلومین برای چیست؟

آیا این کار به مبارزه بهتر با سویه های جدید کرونا کمک می کند؟

محققان همچنین بر این باورند مشاهدات حامی پاسخ ایمنی بهتر با تاخیر بیشتر باعث آسودگی خاطر برخی کشورهایی می شود که یا از کمبود واکسن رنج می برند یا تزریق دوز دوم آنها به تاخیر افتاده است.
نرخ کارآیی اثبات شده توسط سومین دوز واکسن کرونا برای افراد دارای سیستم ایمنی در معرض خطر امیدوارکننده است.

آیا این توصیه ها اجرایی می شود؟

یافته های مطالعه آکسفورد هنوز در یک مجله علمی بررسی یا منتشر نشده است. همانطور که نتایج مطالعات فوری و امیدوار کننده است، اما هیچ توصیه ملی یا جهانی برای چنین مواردی به عنوان ضمانت اجرایی وجود ندارد، بنابراین در حال حاضر برنامه ای برای توصیه به دوز سوم واکسن آکسفورد آسترزنکا یا هر واکسن دیگری وجود ندارد.
برای این اتفاق کشورها در سراسر جهان مانند 160 کشوری که این واکسن در آنها تجویز می شود یز باید سرعت واکسیناسیون خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند تا اطمینان حاصل شود افراد بیشتری حداقل 2 دوز واکسن را دریافت می کنند.
در حال حاضر برخی از کشورها نسبت به استفاده از این واکسن به دلیل ایجاد عارضه لخته خون مردد شده اند. علاوه بر این، با تزریق دوز اول ایمنی نسبی در بدن فرد ایجاد می شود و زمان تزریق دوز دوم 8 تا 12 هفته پس از دوز نخست است.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ